Nieuws Crowdfunding

Waarom crowdfunding steeds belangrijker wordt bij de financiering van nieuwe horeca

Horeca is van oudsher een lastige sector als het gaat om bancaire investeringen. Horecaondernemers worden meer en meer gedwongen op zoek te gaan naar andere vormen van financiering. Crowdfunding is er daar één van.

MALOU SEIJDEL 3 mei 2017

Horeca 50

Dat de 'te funden' 350.000 euro voor hun horecaconcept aan de Grote Markt in Den Haag binnen tien uur binnen zou zijn, dat hadden Hagenaars Raoul Farla en Torsten Heeres (grote foto) nooit verwacht. Farla: ,,We gingen er vanuit dat we het bedrag gefinancierd zouden krijgen, maar zó snel? Bizar."

Na lang fantaseren, brainstormen, plannen maken en rond de tekentafel zitten, hadden de ondernemers een jaar geleden de eerste gesprekken met de bank over de financiering van de vernieuwende uitgaansplek in hartje Den Haag. Op hun initiatief - een vijf verdiepingen tellend pand met daarin onder meer een restaurant, een club, ruimte voor kunst en cultuur en een ontmoetingscentrum - reageerde Rabobank positief. ,,Daar waren we heel blij mee: want we wisten dat het nogal lastig kan zijn om een lening te krijgen voor horecaconcepten", vertelt Farla. ,,Rabo wilde ons een behoorlijk deel van het geld dat we nodig hadden, lenen, mits we de rest van het bedrag uit eigen vermogen betaalden én een gedeelte via crowdfunding binnen zouden halen."

Horeca Crowdfunding Nederland

Voor dat laatste klopten de Haagse ondernemers aan bij Horeca Crowdfunding Nederland (HCN). Mark Tamsma richtte het platform, dat zich specifiek richt op de financiering voor horecaconcepten, zo'n drie jaar geleden op. De hoofdreden: mooie, nieuwe initiatieven in de branche stimuleren. ,,Horeca is van oudsher een lastige sector als het gaat om bancaire investeringen", weet Tamsma, voorheen horeca-adviseur bij accountantsbureau Deloitte. ,,Na de kredietcrisis in 2008 is een lening aanvragen alleen maar lastiger geworden. Banken werden nóg voorzichtiger. Ook brouwerijen hebben zich sinds een aantal jaar teruggetrokken als financier. Horecaondernemers worden meer en meer gedwongen op zoek te gaan naar andere vormen van financiering. Crowdfunding is er daar één van."

Bemiddelaar

Vrij vertaald betekent crowdfunding 'kapitaal verkrijgen via de menigte.' Zowel particulieren als zakelijke partijen kunnen investeren in een project. Ondernemers kunnen op eigen houtje een crowdfundactie opzetten, maar meestal gebeurt dat via één van de vele platformen die Nederland inmiddels rijk is. Ze dienen als bemiddelaar tussen ondernemers en investeerder.

Kansen spreiden

De financieringsvorm groeit de laatste jaren hard in Nederland: in 2016 werd volgens crowdfundadviesbureau Douw & Koren 170 miljoen euro opgehaald, in 2012 was dat nog 14 miljoen euro. Mede door de lage rentevergoeding op spaarrekeningen is crowdfunding voor investeerders interessant, vertelt Tamsma. ,,Via ons platform kunnen investeringen worden gedaan vanaf 250 euro, met een minimale rente van 8 procent. Vanwege het risico dat áltijd aan een investering kleeft, adviseren wij altijd te spreiden en dus niet al het geld in te zetten op één project."

Kritisch

In 2,5 jaar tijd deden meer dan tweeduizend ondernemers een beroep op Horeca Crowdfunding Nederland. 'Slechts' tachtig kregen ook daadwerkelijk een plekje op de website. ,,We kijken kritisch naar ondernemers die zich met hun projecten melden", legt Tamsma uit. ,,Is het plan haalbaar? Klopt de financiële onderbouwing? En misschien wel het belangrijkst: sluit het plan aan bij de ondernemer? Tijdens de eerste gesprekken wil ik passie voelen, weten dat iemand er écht voor gaat en bereid is daar hard voor te werken."

'Kicken'

Farla omschrijft zijn eerste contacten met het crowdfundplatform als een 'sollicitatieprocedure.' ,,Bij HCN hebben ze ons project flink onder de loep genomen, waarna we het één en ander aangepast en verbeterd hebben. Het plan is er uiteindelijk beter van geworden." Nog geen dag na de plaatsing van het 'Quantum-concept' op het crowdfundingplatform, was de beoogde 350.000 euro al binnen. ,,Dat was kicken", glundert Farla. ,,Daaruit bleek dat investeerders in onze plannen geloofden én ons wilden helpen bij de realisatie er van."

Bekendheid

,,Crowdfunding is voor ons niet alleen een manier geweest om ons project te kunnen financieren; ons initiatief heeft er enorm veel bekendheid door gekregen", vertelt Farla. ,,Voordat we aan de crowdfundactie begonnen, hebben veel media er aandacht aan besteed. Bovendien is de achterban van Horeca Crowdfunding Nederland groot: er zijn zo'n 3.000 investeerders bij aangesloten. Zij hebben ons project allemaal kunnen zien." Momenteel wordt druk gewerkt aan het Quantum-gebouw aan de Grote Markt. Op 15 juni wordt de 'multifunctionele hotspot' geopend.

Die 3,5 ton was in tien uur binnen

Raoul Farla, horeca-ondernemer