Nieuws Cryptocurrency
Primeur in retail: bij Score een spijkerbroek afrekenen met cryptogeld
Je spijkerbroek met een cryptomunt betalen: dat kan sinds vandaag bij de Score-shop in Westfield The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Het betreft een pilot-traject. “Steeds meer consumenten willen met cryptomunten kunnen betalen. Als retailer wil je in alle opzichten zijn waar de consument is: van fysieke winkels en online platforms tot de manier waarop er betaald wordt”, aldus Frank Huisman, ceo van de Score Group.

Afbeelding: Score.
Frank Huisman legt uit hoe deze eerste stap op weg naar wellicht een veel bredere ondersteuning van cryptobetalingen past bij de strategie van de Score Group.
,,De Score Group bestaat uit de labels Score en Chasin. Onze hoofdstrategie is sinds drie jaar dat wij van een traditionele retailer veranderen in een internationale omnichannel-speler. Wij willen klanten namelijk bedienen via de kanalen die zij wensen. Zo waren wij de eerste retailer die Click en Collect lanceerde: het thuis bestellen en in de winkel ophalen van bestellingen. Maar denk ook aan innovaties als ‘Order instore’ (in de winkel bestellen, thuis ontvangen), en videobellen: het als klant vanuit huis voor persoonlijk stijladvies videobellen met een medewerker die kleding uit de schappen selecteert. Al deze innovaties werden mogelijk doordat we drie jaar geleden investeerden in digitale technologie om het web optimaal te kunnen bedienen.”
Lees ook: Het zou zomaar kunnen, een ecosysteem aangedreven door tokens, zegt Devin (24)
Vanuit diezelfde omnichannel-gedachte ontstond twee jaar geleden het idee cryptobetalingen te ondersteunen. Want waarom zou je naast het shoppen ook niet betalen hoe jij dat wil? Huisman: ,,Wij wisten dat er vooral onder veel mannen tussen 15 en 70 jaar een behoefte ontstond om met cryptovaluta aankopen te kunnen doen. Inmiddels zijn volgens onderzoek door MarktSelect al 700.000 Nederlandse mannen actief in de cryptowereld.”
Als eerste Nederlandse mode-retailer in crypto actief
Met de nu opgestarte pilot in de Score-shop in Westfield The Mall of the Netherlands is de Score Group de eerste Nederlandse moderetailer die in een fysieke winkel cryptobetalingen faciliteert. Vanuit consumentenperspectief lijkt dat een slimme stap: de wereldwijde markt van het virtuele elektronische geld omvat al ruim 12.000 cryptomunten met een totale waarde van tweeduizend miljard euro. In de Score-shop in Leidschendam kan worden betaald met Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum, Litecoin, Dai en USD Coin. Bitcoins en andere cryptomunten zijn nog geen wettig betaalmiddel in Nederland, ondanks dat er dus al wel mee kan worden betaald, bijvoorbeeld ook bij Thuisbezorgd.nl en in steeds meer horecagelegenheden.
Over de Score-Group
De Score Group uit Duiven omvat de jeansketens Score en Chasin’. Ondernemer Jan Peters stond in 1981 en 1992 aan de wieg van beide merken. Score verkoopt inmiddels vanuit zestig winkels en internet merken als Calvin Klein, Fred Parry, Lacoste én het eigen Chasin'. Laatstgenoemd merk groeit enorm, vooral in Duitsland. Chasin’ heeft zeventig eigen winkels en driehonderd ‘shop-in-shops’. Dat laatste houdt in dat Chasin' een eigen plek huurt in een andere winkel. Daarnaast wordt Chasin’ in 2022 in Europa al verkocht op 25 online platforms.
Frank Huisman over het vroege instapmoment: ,,Veel consumenten zijn weliswaar al in crypto gestapt, maar ICT-systemen, kassasystemen, banken en overheden zijn er nog helemaal niet klaar voor, zo viel mij tijdens onze voorbereidingen nog eens op. Door deze pilot gaan wij veel leren. Mogelijk kunnen klanten in de toekomst in al onze shops, en later mogelijk ook online, met cryptogeld betalen. Als ‘crypto’ inderdaad doorbreekt als maatschappelijk aanvaard betaalmiddel, dan heeft de Score Group het concurrentievoordeel dat er al een leertraject is doorlopen.”
"Veel consumenten zijn weliswaar al in crypto gestapt, maar ICT-systemen, kassasystemen, banken en overheden zijn er nog helemaal niet klaar voor, zo viel mij tijdens onze voorbereidingen nog eens op. Door deze pilot gaan wij veel leren"
Hoe het werkt in de Score-shop
Maar hoe werkt dat dan in de winkel: betalen met cryptomunten? Huisman legt het uit:,,Je kunt natuurlijk niet via de pinautomaat afrekenen. Iemand die bij ons een spijkerbroek van stel honderd euro via de bitcoin afrekent, maakt op de smartphone vanuit zijn crypto-account - tegen de koerswaarde van vandaag - zo’n 0,0025 bitcoin, over op ons crypto-account. De medewerker opent dat account op een smartphone van de winkel. Dat betalingsverkeer loopt via onze cryptobetalingsprovider Coinbase. Er is een integratie gemaakt met ons kassasysteem; op het kassabonnetje staat het bedrag in euro’s".
,,Binnen een dag staat de waarde van de transactie op het moment dat deze plaatsvond, in euro’s op onze gewone bankrekening. Wij hebben onze medewerkers kort getraind om met cryptobetalingen van klanten om te kunnen gaan, en we hebben alle techniek in de winkel grondig getest. Als Score Group faciliteren wij slechts de betreffende cryptobetalingen; wij gaan geen cryptoaccount runnen, inclusief alle koerswisselingen van dien. Onze financiële huishouding blijft ook in deze winkel volledig plaatsvinden met de euro.”
'Niet te snel conclusies trekken'
Wat de toekomst brengt staat nog in de sterren geschreven, maar Huisman geeft deze pilot alle tijd.
,,Wij bekijken hoe succesvol deze test verloopt. Is er echt veel interesse om met cryptomunten te betalen, of valt het juist tegen? Ook is er nog onzekerheid over hoe de wetgeving rondom cryptovaluta zich zal ontwikkelen. In het verleden hebben wij veel omnichannel-initiatieven genomen die in het begin niet allemaal even succesvol waren. Neem Click-en-Collect: in het begin zat niemand erop te wachten, maar nu is het bij geen retailer meer weg te denken. We trekken dus niet te snel conclusies als er in het begin weinig met cryptomunten zou worden betaald.”