Nieuws Financiën

De traagheid van de benzineprijs

Jeroen Trommelen 22 januari 2016

Tankenolieprijs1065

Terwijl de prijzen van ruwe olie sinds 2014 met 70 procent zijn gedaald, betaalt de automobilist aan de pomp maar een kwart minder. De olieraffinaderijen doen dan ook goede zaken, bericht de Volkskrant.Het voedt de argwaan bij benzinetankende automobilisten die toch al minder profiteren van de lage olieprijs dan hen logisch lijkt. Sinds de zomer van 2014 is de prijs van ruwe olie met 70 procent gedaald, terwijl benzine aan de pomp hoogstens een kwart goedkoper werd. Tegelijk blijkt uit de jaarcijfers van de grote oliemaatschappijen dat zij afgelopen twee jaar hun winst uit raffinage ongeveer hebben verdubbeld.Raffinage is zelfs het enige onderdeel waarop de maatschappijen nog forse marges maken. Van Shell, dat woensdag de voorlopige resultaten over 2015 bekendmaakte, was in het laatste kwartaal bijna alle winst uit deze bedrijfstak afkomstig. Het idee dat die raffinaderijen te duur zijn en oliemaatschappijen misschien zelfs onder één hoedje spelen om hun geslonken winsten enigszins te compenseren, klinkt dan niet zo vergezocht.Toch is dat niet zo, denkt energie-econoom Machiel Mulder, hoogleraar regulering van energiemarkten aan de Universiteit Groningen. Wat wél klopt is dat een lage olieprijs stelselmatig vertraagd doorwerkt in de benzineprijs aan de pomp en dat dit in omgekeerde richting - als de ruwe olie duurder wordt - veel sneller gaat. "Dat effect is meermalen vastgesteld en heeft inderdaad te maken met een lage concurrentiedruk, waardoor de druk om de prijzen te verlagen minder groot is."