Nieuws Financiën

Deelauto maakt gestage opmars in Deventer

Van de honderden bedrijven op industrieterreinen in maken er inmiddels een tiental gebruik van het in oktober 2015 van start gegane D2Go. Dit klinkt niet erg indrukwekkend, maar volgens Thijs Beekman van D2Go-partner Sallcon is het aantal deelnemers niet bepalend voor het succes.

Rudi Hofman 16 mei 2016

Auto Thinkstock 6

"Achter D2G0, dat we als Sallcon samen met H4 Mobility uitvoeren, zit geen businessmodel waarin meteen winst moet worden gemaakt. Een concept als dit heeft ook tijd nodig om te landen. Aspecten als duurzaamheid, milieuwinst en efficiency zijn voor ons belangrijker dan de hoeveelheid bedrijven dat zich aanmeldt. Bovendien zorgen we ervoor dat een aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hierdoor werk heeft. Zij worden ingezet om de deelauto's op te halen en weg te brengen."

SuccesVorig jaar maart, in de aanloopfase, zei Sallcon-directeur Jeroen Kroese hierover in deze krant dat ook als maar een paar procent van alle bedrijven meedoet dit D2GO al tot een succes zou maken.

Auto delenHet idee achter D2G0 is bedrijven op industrieterreinen de mogelijkheid bieden om auto's te delen. Het wagenpark bestaat momenteel uit één elektrische auto (Peugeot iOn), twee Volkswagen Ups en een Volks Golf Variant (stationmodel). Daarnaast is een E-bike beschikbaar. Indien nodig stelt H4 Mobility een of meer wagens uit eigen stal beschikbaar.

SamenwerkingSalland Zorgverzekeringen verbond zich onlangs als 'launchingpartner' aan D2G0. De verzekeraar zegt het initiatief een warm hart toe te dragen vanwege het 'milieubewuste' karakter en de bijdrage aan 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'.

De verzekeraar stimuleert lokale ondernemers zich bij D2Go aan te sluiten door vouchers ter waarde van 35 euro te verstrekken. Dit bedrag is gelijk aan de kosten van een maandabonnement van D2Go. Inmiddels zijn al tientallen vouchers uitgedeeld.

Salland denkt dat het deelautoconcept vooral een uitkomst kan zijn voor kleinere bedrijven.