Financiën

‘Extra loonsverhoging was killing geweest voor mkb’

ING-bankier en retaildeskundige Dirk Mulder
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Afgelopen tijd heb ik veel ondernemers gesproken die echt in hun maag zaten met de enorme loonsverhoging van de afgelopen periode. Dit zou nog een keer extra zijn, en dat in een tijd dat ze het al lastig hebben.”

Dat de geplande extra loonsverhoging van 1,2 procent per 1 juli van dit jaar niet populair was onder ondernemers mag geen verrassing heten. Ook voor ondernemers. Blijdschap was er dus ook toen dinsdagavond bekend werd dat de maatregel er naar alle waarschijnlijkheid niet komt doordat de BBB zich ertegen heeft gekeerd.

Lees ook: Extra minimumloonsverhoging van de baan: BBB stemt tegen

Lees verder onder de advertentie

Met de afschaffing hoeft de vlag nog zeker niet uit voor ondernemers als het aan de sectorbankier ligt. ,,De puzzel voor ondernemers wordt steeds groter. Als deze maatregel er was gekomen dan was dat killing, echt killing geweest voor eenpitters. Grote ketens kunnen vaak nog wat schuiven om te compenseren, een mkb’er voelt zo’n maatregel direct in het rendement.”

Impact voordelen beperkt

Breder economisch gezien zou het verhogen van het minimumloon ook een voordeel voor ondernemers op kunnen leveren. Consumenten die meer verdienen hebben immers ook meer te besteden. Mulder zou een ‘beperkte impact’ zien van een minimumloonsverhoging en verwacht dan ook dat het netto voor ondernemers positief nieuws is dat deze maatregel is afgeschaft.

Hoezo ben je dan als overheid nog een betrouwbare partij?

Dat deze afschaffing goed nieuws mag heten, betekent niet dat de expert positief is over de omstandigheden voor ondernemers. Mulder beschrijft een ‘tsunami’ aan maatregelen die zo groot is dat ook ervaren ondernemers niet altijd meer weten hoe ze goed moeten reageren. Niet alleen de economische ontwikkeling en onzekerheid, kostenprijsstijgingen, personeelskosten, investeringen in technologie en AI, duurzaamheid en veranderingen in de winkelstraat zijn een probleem.

Lees verder onder de advertentie

Naast het goede nieuws voor ondernemers kijkt Mulder nadrukkelijk naar de vele uitdagingen aan de horizon, en naar de succesverhalen in de winkelstraat.

Betrouwbare overheid

,,Ik sprak gisteren iemand bij Albert Heijn, zij zijn gestopt met tabaksverkoop vanuit de eigen filialen vooruitlopend op de verplichte tabaksstop per 1 juli in supermarkten. Er wordt nu over gesproken om die maatregel uit te stellen. Hoezo ben je dan als overheid nog een betrouwbare partij? Daar is als ondernemer of onderneming niet meer op in te spelen.”

Lees ook: KHN-voorzitter Marijke Vuik: ‘Regeldruk vanuit Den Haag is te groot’

Lees verder onder de advertentie

Wat dan wel consistent is in de ogen van de sectoranalist is de voor ondernemers ‘vervelende’ neiging van de Nederlandse overheid om voorop te willen lopen in de duurzaamheidsmaatregelen vanuit Europa. Wat voor internationaal opererende bedrijven betekent dat het lastig is om af te stemmen op gelijke duurzaamheidsregels buiten de Nederlandse landsgrenzen, maar waar nog een extra set regels bij komt binnen Nederland.

Voor de winkelstraat ziet Mulder dat er een voorbeeld genomen moet worden aan de mindset van zeker Chinese bedrijven om de veranderingen in de retail op te vangen. ,,Het is een trend die we al voor corona zagen. Door de opkomst van het internet moest er een reshuffle van de winkelstraat komen. Winkelgebieden waren op groei ingericht, maar die groei is er niet meer. Nu is langzaam een evenwicht ontstaan, waarbij de functie van de winkel in veel gevallen veranderd is.”

Lees ook: Lokale winkels hebben de toekomst: bied de klant een hedonistisch koopmotief

Lees verder onder de advertentie

Om goed in te kunnen spelen op die veranderingen kijkt Mulder naar de ketens in de winkelstraat die het goed doen. Succesvolle retailers met een duidelijke schare fans. De retailexpert noemt namen als sieradenlabel My Jewellery, maar ook fashionretailer Omoda en koopjeswinkel Action. ,,Zij weten hun brand zo in te richten dat ze goed contact met hun klant weten te raken in hun propositie. Daardoor hebben zij een bepaalde schare trouwe fans om zich heen verzameld.”

Concurrentie uit China

Tegelijk merkt Mulder op dat er een succesvol businessmodel vanuit China naar de westerse wereld komt. Hij vindt het goed om te kijken naar hoe zij opereren ten opzichte van ondernemers hier. ,,Zij analyseren welke producten goed lopen en richten daar hun assortiment op in. Wij kijken meer vanuit ons eigen assortiment en gebruiken vervolgens data om te analyseren waarin we moeten opschalen. We moeten daarom goed kijken wat we kunnen leren van die Chinese bedrijven.”

Lees verder onder de advertentie