Nieuws Faillissement
Van Ferrari’s tot faillissement: hoe ondernemer Dolf Kos uit een diep dal klom
Lessen delen: dat is het doel van ondernemer Dolf Kos. Zijn eerste boek met die ondernemerslessen is een succes. In ‘From hero to zero’ beschrijft hij zijn ondernemersreis langs spectaculaire kansen en uitdagingen maar helaas ook diepe dalen. Om uiteindelijk te concluderen dat zijn problemen bepaald niet uniek zijn.
Laatste update: 19 augustus 2021 09:45

Ondernemer Dolf Kos ging from hero to zero (en terug).
Dolf Kos heeft eigenlijk niets met auto’s. Toch bouwt hij vanaf zijn studententijd een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikt. Hij maakt jongensdromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar wordt. Het bedrijf wordt hard geraakt door de eerste economische crisis in 2008, maar richt zich beter dan ooit op nadat Kos de cadeaubonnenbranche ontdekt en bestormt.
"Soms gaat groei zó hard, dat het bijna niet valt bij te benen. Wanneer je dan door externe omstandigheden zoals een recessie of bijvoorbeeld de wereldwijde uitbraak van een virus snel moet terug schalen, moet je je bedrijf héél goed op de rit hebben staan"
Groei valt niet bij te benen
,,Achteraf durf ik toe te geven dat er sprake was van onstuimige groei”, concludeert de ondernemer. ,,Ik zag voortdurend gaatjes in de markt, sprong daarop in en bouwde verder. Het aantal medewerkers steeg explosief en ook de omzet bleef niet achter.''
,,Maar soms gaat groei zó hard, dat het bijna niet valt bij te benen. Wanneer je dan door externe omstandigheden zoals een recessie of bijvoorbeeld de wereldwijde uitbraak van een virus snel moet terug schalen, moet je je bedrijf héél goed op de rit hebben staan. In mijn geval was alles met elkaar verweven geraakt, waardoor het moeilijk bleek om tijdig terug te schakelen toen dat nodig was. Dat leidde voor mijn bedrijf uiteindelijk tot een faillissement.”
''Als ondernemer ervaar je veel tegenslag die je onderweg onherroepelijk tegenkomt als uniek. Dat is een illusie''
Hulp aan andere freelancers en ondernemers
,,From hero to zero”, concludeert Kos zelf over die periode. Maar gelukkig vond hij de weg terug. Met zijn opgedane kennis en ervaringen helpt hij nu andere freelancers en ondernemers, onder andere binnen zijn SalesMarketingGroup (SMG): een partnernetwerk van sales- en marketingspecialisten. En nu dus ook met het boek.
,,Als ondernemer ervaar je veel tegenslag die je onderweg onherroepelijk tegenkomt als uniek. Dat is een illusie. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte van je bedrijf en bij een bepaalde groei. Aan de hand van mijn persoonlijke verhaal én de groeimodellen van nlgroeit laat ik zien dat wat mij overkomen is eigenlijk voorspelbaar en onvermijdelijk was. In de hoop dat anderen daar op tijd hun voordeel mee kunnen doen, zeker in deze periode waarin veel bedrijven door COVID-19 in zwaar weer verkeren.”
Lees ook: Dit kun je leren van het marketingsucces van Coolblue, volgens expert Paul Moers
Dit is Dolf Kos
Dolf Kos heeft bijna twintig jaar ervaring in marketing, sales en management. Hij heeft projecten gedaan voor diverse mkb-bedrijven en multinationals in verschillende sectoren en is tegelijkertijd actief in zijn eigen bedrijven, waaronder de SalesMarketingGroup, waarin hij freelancers verbindt en versterkt. Hij richt zich altijd op kansen en denkt in oplossingen. Zijn credo? Focus op je tienen!