Een kleine twee jaar geleden won Jeffrey van Dam, oprichter en eigenaar van FinBuddy, Droomstart. In de podcastserie werd gezocht naar de startup met de meest veelbelovende en innovatieve ambitie. Voor wie het niet meer weet of niet bekend is met het platform: FinBuddy maakt in een oogopslag duidelijk hoe het staat met jouw financiële situatie en de geldstroom. Door de vaste lasten een dag na ontvangst van het inkomen af te schrijven, is het voor de gebruiker direct duidelijk hoeveel hij of zij de rest van de maand nog te besteden heeft. Het uiteindelijke doel: meer structuur, meer financiële rust en eenvoudiger sparen.
Ik heb nu het gevoel dat de moeilijkste horde wel is genomen omdat de eerste users cases er zijn
Meer grip en controle op geldzaken
Kort samengevat: het gaat goed met het Brabantse bedrijf. Zo is FinBuddy sinds oktober beschikbaar voor alle inwoners van de gemeente Tilburg. Met deze samenwerking moet er voor de inwoners van de op zes na grootste stad van het land meer grip en controle komen op hun geldzaken, zodat financiële stress kan worden voorkomen. ‘De komende tijd zullen we deze samenwerking breed onder de aandacht brengen in Tilburg, om zo veel mogelijk inwoners te bereiken en ondersteunen. Zo creëren we stap voor stap meer sociale impact’, schreef Jeffrey eind vorige maand op zijn LinkedIn-profiel. Alle reden dus om nog eens met de ondernemer aan tafel te zitten.
,,Het is ontzettend tof dat een van de grootste gemeenten van Nederland zich bij ons heeft aangesloten. En ook dat we samenwerken met partners zoals Centric, die het mede mogelijk maken om dit samen in Tilburg te doen. Centric is de grootste IT-leverancier in het gemeentelandschap. Daar ben ik trots op. Het is FinBuddy gelukt om steeds meer grote partners aan te laten sluiten, dat had bijna niemand een paar jaar geleden verwacht’’, vertelt Jeffrey. ,,Ik heb nu het gevoel dat de moeilijkste horde wel is genomen omdat de eerste users cases er zijn. Daarmee kun je aan andere partijen laten zien dat je partners tevreden zijn. Er wordt door iedereen zeer positief op gereageerd. Dat gaat ons het komend jaar enorm helpen om FinBuddy in veel meer gemeenten uit te rollen. Sterker nog, er zijn al meer gemeenten die hebben toegezegd met ons in zee te gaan.’’
Effect op financiën van FinBuddy-gebruikers
De sociale impact van FinBuddy blijft ontzettend belangrijk voor Jeffrey. Zijn onderneming is er niet voor niets en heeft absoluut effect op de financiën van de gebruikers. ,,Dat geeft ons team echt wel een kick. Er zijn al flink wat mooie inzichten opgedaan. 92 procent van de gebruikers geeft aan dat FinBuddy helpt bij het op tijd betalen van de rekening en 67 procent zegt dat het helpt bij het sparen. Daarnaast bereiken we rond de 63 procent van de mensen die aangeven dat ze financiële stress ervaren, dit zijn juist de mensen die we het meeste kunnen helpen. Met die data weten we wat goed gaat, wat de verbeterpunten zijn en wat we gaan veranderen. Het is zeer waardevol.’’
Ik heb nu het gevoel dat de moeilijkste horde wel is genomen omdat de eerste users cases er zijn
Jeffrey zal ook de komende jaren niet achterover kunnen leunen. Regelmatig komt er weer nieuws naar buiten dat steeds meer mensen moeite hebben om rond te komen, schulden opbouwen en niet sparen. Voor jonge mensen wordt het steeds eenvoudiger om op de pof te kopen, zeker nu er plannen zijn om ook in fysieke winkels de mogelijkheid te bieden om op een later moment te betalen. Alle hens aan dek, toch? ,,Dat laatste is echt bizar. Partijen als Klarna en Riverty laten als bedrijf zien dat het commerciële belang het allerbelangrijkste voor je is. Waarom zou je door op een knop op een pinautomaat te drukken pas over 30 dagen je product betalen? Brengt dat iets goed voor de maatschappij? Ik vind het zorgelijk. Net als het online gokken enkele jaren terug. Eerst worden dit soort initiatieven gelanceerd en pas later wordt gekeken naar de negatieve impact die dit heeft.’’
Plan voor de Tweede Kamer
FinBuddy is een van de partijen die met de overheid in gesprek is om de sociale impact van financiële problemen meer inzichtelijk te krijgen. ,,We zijn samen met het Nibud, Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Tweede Kamerlid Inge van Dijk (CDA) met een plan gekomen en dat is aan de Tweede Kamer voorgelegd. Het plan is goed ontvangen en er is aangegeven dat men ermee aan de slag gaat. Wat er in het plan staat? Zorg dat bij alle vaste lasten van leveranciers een flexibele incassodatum de standaard wordt, zodat mensen veel meer controle hebben over wat er wanneer wordt af- en bijgeschreven op hun rekening. Nog geen 20 procent van de bedrijven heeft een flexibele incassodatum. Daar kan de overheid iets aan doen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de zorgtoeslag en de huurtoeslag. Bied mensen structuur en duidelijkheid over hun financiële stromen.’’
Terug naar de groei van FinBuddy. Jeffrey van Dam wil soms graag supersnel groeien, maar weet dat het verstandiger is om wat minder snel en juist goed doordacht te groeien. ,,Eerst goed kijken welke partijen het beste bij ons aansluiten qua doel en strategie. Wij willen onze partners goede service bieden en wanneer ze willen doorontwikkelen, moeten we dat direct kunnen bieden. Ook op IT-vlak. Zijn de eerste partijen met wie je samenwerkt echt tevreden, dan komt de rest vanzelf. Je moet niet gaan pushen bij potentiële partners. Zorg ervoor dat je alle tijd voor de huidige partners hebt en dat zij je ambassadeurs worden. Dat is een perfecte basis voor de toekomst.’’
Het zou fijn zijn wanneer mensen straks op hun FinBuddy-app al hun vaste lasten kunnen bijhouden
Data-inzichten bij FinBuddy
Jeffrey zei het al: de data die FinBuddy verzamelt is erg belangrijk om steeds meer impact te maken. Meer inzichten over de FinBuddy gebruikers - zo is 15 procent ondernemer - en inzichten waarmee huidige en toekomstige partners en gebruikers nog beter kunnen helpen. ,,Zeker ook voor een gemeente als Tilburg, via het dashboard kunnen zij zien dat gedurende een bepaalde periode bijvoorbeeld juist ondernemers vaker financiële stress ervaren. Met die kennis kan de gemeente dan weer aan de slag en zo meer aandacht besteden aan de problematiek.’’
Het is duidelijk: Jeffrey wil nog veel, al moet hij wat betreft ambities soms op de rem trappen. ,,Het zou fijn zijn wanneer mensen straks op hun FinBuddy-app al hun vaste lasten kunnen bijhouden. Dat je zelf instelt wanneer die lasten worden afgeschreven. Banken bieden momenteel steeds meer inzicht, maar er is nog gebrek aan het bieden van meer structuur in je financiën en dan vooral zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Niet teveel in detail, mensen moeten direct kunnen zien hoe ze er financieel voor staan en waar ze op moeten letten. Ander voorbeeld: dat jongeren kunnen zien wat hun leeftijdsgenoten gemiddeld uitgeven tijdens een avondje stappen, hierdoor geef je ze meer inzicht zonder belerend te zijn, waardoor ze hopelijk ook slimmere financiële keuzes maken. Het kan duidelijker en ook veel leuker, dat weet ik zeker. Hoe mooi is dat?’’
Lees ook: Droomstart-winnaar FinBuddy haalt kwart miljoen op bij Business Angels
FinBuddy in cijfers
Uit ruim 500 enquêtes onder ruim 5.000 aanmeldingen blijkt:
92 procent geeft aan dat FinBuddy het makkelijker maakt om de rekening op tijd te betalen
67 procent zegt dat FinBuddy helpt om makkelijker te sparen
63 procent geeft aan zich (vaak) zorgen te maken over geld
48 procent heeft het gevoel weinig controle te hebben over zijn/haar geldzaken
78 procent schrijft zich in voor de nieuwsbrief met financiële tips en wil op de hoogte gehouden worden als meer partijen meedoen
Bekijk hier de voorwaarden.