Nieuws Financiën

Hoe kledingmerk Oilily opstond uit de dood

Het eigenzinnige lifestylemerk Oilily is vooral bekend om de kleurrijke kinderkleding met opvallende dessins, maar heeft ook een wat meer ingetogen damescollectie. Een groot deel van de omzet - enkele tientallen miljoenen - haalt Oilily uit het buitenland, met name Azië.

Richard Mooyman l Foto: Rink Hof en Team Peter Stigter 10 april 2016

Na een faillissement eind 2008 kwam de merknaam opnieuw in handen van de familie Olsthoorn, die Oilily in 1963 oprichtte. "Het merk is nu helemaal terug,'' zegt algemeen directeur Stephan van Kruisselberge, Amsterdammer van oorsprong, die eerder voor navigatiesystemenfabrikant TomTom werkte. Oilily staat volgens hem weer in de wereldtop van kinderkledingmerken.

NaamsbekendheidOilily is een lifestylemerk voor vrouwen met karakter, die niet bang zijn zichzelf of hun kinderen anders te kleden, vindt Stephan. Er zijn ook tassen, sjaals, notitieboekjes en er is cosmetica en beddengoed van Oilily. En binnenkort kinderwagens. "Andere kinderwagens vinden we veelal saai en conservatief.''

De naamsbekendheid van het merk is nog steeds groot. Duizenden vrouwen die als kind Oilily droegen, wilden meedoen aan een promotiecampagne voor de nieuwe damescollectie. Het motto van de campagne: kleine meisjes worden groot. "Een overweldigend en warm gevoel.''

In Alkmaar werken zo'n zestig mensen aan de marketing, verkoop en het design. De productie vond vooral plaats in Azië, maar Oilily haalde die gedeeltelijk terug naar Europa. "Het predikaat Made in Europe wordt erg gewaardeerd. De lonen in China gaan omhoog en er wordt daar minder handwerk geproduceerd, terwijl wij juist steeds meer bijzondere items maken waarvoor handwerk nodig is. Dat laten we doen bij kleine bedrijven in Italië, Spanje, Portugal en Polen.''

(Tekst gaat onder afbeelding verder)

SpeelsheidGoedkoop is Oilily niet. "Dat komt door het handwerk en de materialen. Het product moet echt goed zijn. Aandacht voor arbeidsomstandigheden en het milieu is voor ons vanzelfsprekend, maar we gebruiken die niet als verkoopargument.''

De sprekende kleuren en prints van Oilily worden in Azië erg op prijs gesteld, aldus Stephan. "Ze houden daar wel van een knipoog. Die speelsheid komt terug in onze designs. In het Westen zijn we soms wat serieuzer.''

In Zuid-Korea wordt het aantal winkels uitgebreid van dertig naar ruim vijftig. "De mensen daar werken hard, verdienen goed en zijn kwaliteitsbewust. Winkelen is er echt een vorm van vrijetijdsbesteding.'' In Europa ligt de focus op Nederland, België, Engeland en Duitsland.

Wie: Stephan van Kruisselberge (44)Wat: Kinder- en dameskeldingVan: OililyOver: Wereldwijd