Nieuws Financiën

Hoge brandstofprijzen drijven taxichauffeurs tot wanhoop

De almaar stijgende prijzen aan de pomp drijven taxichauffeurs in Nederland bijna tot wanhoop. Want terwijl de brandstofkosten oplopen, blijft het metertarief gelijk. En door corona zíjn er al veel minder taxiritjes. ,,Als ik die schoolritten niet had, zat ik nu ook al lang in de bijstand.’’

Ilah Rubio (AD) 14 maart 2022

Taxi zorg brandstof

Veel beroepsrijders zijn gestopt met hun taxi vanwege torenhoge kosten. Foto: Shutterstock

,,De gevolgen zijn echt heftig. We merken het heel erg’’, vertelt Sanae van Taxicentrale Den Haag aan de Stentor. Voor de chauffeurs die voor haar rijden, allemaal zzp’ers, wordt het steeds lastiger om nog een stukje brood te verdienen aan het taxiwerk. ,,De brandstofprijzen zijn ongeveer met 50 cent per liter omhoog gegaan. We kunnen die kosten niet doorberekenen aan onze klanten, want die meterprijzen worden landelijk bepaald.’’

Een taxibedrijf of -chauffeur stelt wel zelf tarieven vast, maar die mogen niet hoger zijn dan de maximumtarieven die door de landelijke overheid zijn vastgesteld. Het enige waar de taxibedrijven nog wel aan zouden kunnen sleutelen, zijn de vaste prijzen die zij met hun klanten hebben afgesproken. ,,Die kunnen we wél zelf bepalen. Die prijzen, bijvoorbeeld voor ritjes naar Schiphol, zijn vaak lager om het aantrekkelijker te maken voor onze klanten. Die tarieven kun je ook niet omhoog gooien omdat je concurrent dat ook niet doet. De meesten hebben zoiets van: liever één klant dan geen klant.’’

Veel minder mensen pakken spontaan een taxi dan voor de coronapandemie

En die vaste klanten zijn belangrijk omdat er veel minder mensen spontaan een taxi pakken dan voor de pandemie. De omzet van veel chauffeurs is dan ook flink gekelderd. Dit heeft er al toe geleid dat veel beroepsrijders zijn gestopt met hun taxi. ,,Veel collega's zijn tijdens corona overgestapt naar de bezorgdiensten omdat daar toen veel vraag naar was. En zelf zeg ik ook wel eens tegen mijn man: we zijn misschien beter af met een uitkering. Maar voor mijn man is het taxiwerk echt zijn passie. Hij heeft er zijn ziel en zaligheid in gestopt. Hij kan gewoon niet stoppen.’’

''Wij betaalden vroeger 300 euro per wagen per maand. Nu is dat 700 euro per maand. En dan heb je ook nog een eigen risico van 2500 euro''

Sanae, Taxicentrale Den Haag

Ook de Rotterdamse taxichauffeur Karim ziet de toekomst somber in. Hij had gehoopt dat het na de coronamaatregelen weer beter zou gaan met de branche, maar ziet nu tot zijn afschuw dat er maar weinig is veranderd. Het aantal ritjes is nog steeds schaars. ,,We hebben hier in Rotterdam geen toeristen. We zijn dus afhankelijk van zakelijke reizigers, maar die zijn er bijna niet meer. Als je op een dag twee á drie ritjes hebt, mag je blij zijn.’’

Taxichauffeurs moeten honderden euro's per maand voor verzekeringen betalen

Door de almaar stijgende brandstofkosten houden chauffeurs bijna niks over aan het einde van de dag. En dan zijn ook nog de prijzen voor een verzekering enorm gestegen. Chauffeurs moeten hier honderden euro's per maand voor betalen. Sanae: ,,Die verzekering is misschien nog wel een groter probleem dan de hogere brandstofkosten. Wij betaalden vroeger 300 euro per wagen per maand. Nu is dat 700 euro per maand. En dan heb je ook nog een eigen risico van 2500 euro.’’

Lees ook: Economen: nieuwe sancties zullen Rusland verder pijn doen

Meerdere collega's die wagen hebben weggedaan en een uitkering hebben aangevraagd

Karim hoopt dat er snel wat verandert. ,,Het is echt niet normaal meer. Ik ken al meerdere collega's die hun wagen hebben weggedaan en een uitkering hebben aangevraagd. Ik heb gelukkig wat schoolritten, waardoor ik het nog nét red. Anders zat ik nu ook al lang in de bijstand.’’

Lees ook: Werkgever kan met leasefiets oplossing bieden voor hoge brandstofprijzen

De maximumtarieven voor taxivervoer worden sinds 2010 jaarlijks geïndexeerd. Sinds 2017 gebeurt dit op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat speelt hiermee in op de verwachte kostenontwikkeling voor taxivervoer.

De maximumtarieven voor taxivervoer zijn per 1 januari 2022 verhoogd met 2,12 procent. Het vaste bedrag is van 3,29 naar 3,36 euro gegaan. Het bedrag per kilometer ging van 2,42 naar 2,47 euro en het bedrag per minuut van 0,40 naar 0,41 cent. Voor busjes die meer personen vervoeren geldt een iets hoger maximumtarief.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws