Nieuws Financiën

Investeringsfondsen financieren zelden startups van vrouwen en dat is een gemiste kans

Ruim negen op de tien van de door durfkapitaal gefinancierde startups staat onder exclusieve leiding van mannen. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse investeerders vrouwelijke ondernemers nauwelijks durfkapitaal toekennen.

Christine Spanjaard 28 september 2018

Investering startup vrouw

“Investeerders laten hiermee geld en kansen op tafel liggen”, stelt onderzoeker Eva de Mol, verbonden aan de VU Amsterdam. Samen met investeerder en tech-ondernemer Janneke Niessen deed ze onderzoek naar hoe het gesteld is met de man-vrouwverdeling van durfkapitaal bij Nederlandse investeringsfondsen.

Diversiteit is een thematiek waar De Mol zich al langer mee bezighoudt. Zo promoveerde ze op een proefschrift over de invloed van diversiteit (in kennis, vaardigheden en passie) op de prestaties van een startup-team. En ontwikkelde ze een assessment, dat door Amerikaanse investeerders wordt gebruikt om de kwaliteit van teams te beoordelen.

Verrassend

Toch hebben de uitkomsten van het onderzoek haar verrast. “Ik heb een redelijk geëmancipeerd beeld van Nederland, maar in vergelijking met de internationale cijfers krijgen vrouwelijke ondernemers hier minder kans om met een investering hun bedrijf te laten groeien.”

Onbenutte kansen

Ook in startups met een gemengd team aan het roer wordt minder geïnvesteerd. “In Nederland is 6,8 procent van de financieringen bestemd voor startups met een gemengd team, terwijl dat internationaal 12 procent is.” En met name daar worden kansen onbenut, zegt De Mol. “Meerdere onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat diverse teams beter presteren. Dus door niet in deze startups te investeren, daarmee snijden investeerders in hun eigen vingers.”

Eva de Mol

Onbewust

Dat vrouwelijke ondernemers bewust worden genegeerd, daar gelooft De Mol niet in. “Mensen hebben de neiging om toe trekken naar gelijken. Mannelijke investeerder kiezen dus onbewust eerder voor mannelijke ondernemers met bedrijven waar ze zelf feeling mee hebben. Een deel van de oplossing zit hem dus in bewustwording van dit fenomeen. Bovendien zou het goed zijn als er meer vrouwen in investeringsland gaan werken, want op dit moment is slechts 5,5 procent van de partners vrouw.”

Ter illustratie noemt De Mol Stich Fix. “Dit is een Amerikaans bedrijf waarbij je een maandelijks abonnement kunt nemen op een kledingbox. Op basis van wat je houdt en terugstuurt worden de volgende leveringen aangepast aan je persoonlijke smaak en stijl. Mannelijke investeerders zagen hier geen brood in. Totdat een van de investeerders doorkreeg dat zijn secretaresses, allemaal vrouwen, bijna hun hele maandsalaris hieraan wilden uitgeven. Zijn investering, bleek een succes. Ik wil hier alleen mee zeggen dat het lastig is om bedrijven te beoordelen waar je zelf totaal geen feeling mee hebt.”

Verhouding zoek

Argumenten dat er minder vrouwelijke ondernemers zouden zijn, of dat zij minder investeringsaanvragen doen, wuift De Mol van tafel. “Dat is makkelijk om te zeggen, maar zolang dat niet met data hard gemaakt kan worden, geloof ik daar niet in. Dat het niet fifty-fifty wil ik geloven, maar het is zeker niet 1,6 procent en ook niet maar tien procent. Naar mijn mening is de verhouding op dit moment zoek.”

Diversiteit

De Mol benadrukt overigens dat diversiteit meer is dan alleen gender. “Dit onderzoek richtte zich op gender, maar het meer dan man-vrouw alleen.” Zo heb je volgens haar de meeste kans op succes met een team dat divers is op het gebied van kennis en expertise en problemen en kansen vanuit verschillende perspectieven bekijkt.

Ondernemende tweeling

Twee vrouwelijke ondernemers die wel op een investering konden rekenen zijn Charlotte Melkert en haar tweelingzus Fleur. “Twee jaar terug hebben we ons eigen recruitmentbureau voor vrouwelijke financials opgericht, Female Investments. Al snel daarna ontstonden de plannen om het matchingsproces te automatiseren. Om daadwerkelijk dit product te kunnen ontwikkelen, realiseerden we ons dat we een investering nodig zouden hebben”, vertelt Charlotte Melkert.

Stereotypering

Het resulteerde in de start van een tweede techbedrijf, Equalture. “Veel meer dan een idee en een visie was het nog niet. Tot een manager bij ABN AMRO toekomst zag in onze plannen en ons via hun Informal Investment Services in contact bracht met een particuliere investeerder. “ Eén goed gesprek was er maar nodig om een investering van 250.000 euro binnen te halen. “Ik denk dat stereotypering in dit geval in ons voordeel heeft gewerkt”, zegt Melkert. “Twee jonge meiden, we waren net twintig, bovendien een tweeling, daarmee speelde we onszelf wel in de kijker. ”

Charlotte Melkert Equalture

Tweede ronde

Momenteel zijn de dames gestart met het traject voor een tweede investeringsronde. “We zoeken een partij die een miljoen aan durfkapitaal in ons wil investeren, om zo ons bedrijf verder te laten groeien.” Gesprekken daarover zijn gaande en ook dit keer hebben de zussen er vertrouwen in dat het gaat lukken. “We staan er wel anders in dan de eerste keer: zelfverzekerder en met duidelijkere toekomstplannen. Ook we hebben de bedrijfsresultaten die daarbij aansluiten.”

Om succesvol een investering binnen te halen is het volgens Melkert vooral belangrijk om tegen afwijzingen te kunnen. “Wij hebben ook eerst 99 keer ‘nee’ gehoord voor het raak was, maar de aanhouder wint.” Het feit dat er beduidend minder in vrouwelijke ondernemers wordt geïnvesteerd, doet daar niets aan af. “Dat die cijfers nu bekend zijn, kan juist ook in ons voordeel werken. Het was het eerste waarover het ging, toen we vanmorgen bij een potentiële investeringspartij zaten. Dus je zou ook kunnen denken dat dit het moment is om je slag te slaan als vrouwelijke ondernemer.”

Ouderwets

Overigens heeft Melkert nog wel een idee waarom het Nederlandse investeringsklimaat nog niet is, zoals het zou moeten zijn. “Nederland is nog hopeloos ouderwets als het gaat om investeringen. Veel ondernemers zijn onwetend over de mogelijkheden en als je hier een half miljoen binnenhaalt wordt dat nog gezien als baanbrekend, terwijl het in de VS met tientallen miljoenen tegelijk gaat. Dus ook daar valt nog terrein te winnen.”

Charlotte Melkert is ook een van de sprekers op de Week van de Ondernemer. Wil je gratis dit event bijwonen? Schrijf je dan hier in.