Aangeboden door Visa

Branded Content Financiën

Waarom kapsalon-baas Dennis Rombout BN’ers juist niét als uithangbord gebruikt

Klein, persoonlijk en een tikje eigenwijs. Dat kenmerkt de Amsterdamse kapperszaken D01 Salon van Dennis Rombout. Hij werkt met acteurs en andere BN’ers, maar gebruikt dat juist niét in zijn marketing. Hij vertelt waarom hij dat doet en hoe hij groei realiseert. In deze serie brengt De Ondernemer in samenwerking met Visa ondernemers voor het voetlicht die vernieuwing voorop hebben staan.

Bram de Vrind 29 november 2021

Kapper visa klant

Ondernemer Dennis Rombout zet in op goede vindbaarheid in zoekmachines om ervoor te zorgen dat klanten voor specifieke merken naar zijn zaken komen.

Rombout heeft boetieksalons in de Haarlemmerbuurt en het Westerpark in Amsterdam, waar in totaal elf ‘artists’ werken. Hij heeft gekozen voor een kleinschalige, persoonlijke benadering. De ondernemer deed eerder advieswerk voor kapperszaken en zag te weinig aandacht voor de klant. ,,Veel zaken stuurden te veel op tijd per knipbeurt en hadden een hoog personeelsverloop. Het ging te vaak om plat geld verdienen. Toen ik voor mezelf begon, besloot ik de nadruk te leggen op kwaliteit.”

D01 Salon doet ook hairdesigns voor acteurs en actrices. ,,Wij zorgen ervoor dat acteurs de juiste look hebben voor hun rol, met een passend kapsel en haarkleur. De visagisten van de productie maken het dan af met de styling.” Naast acteurs nemen er ook andere bekende Nederlanders plaats in de kappersstoel. Rombout wil echter geen namen noemen.

''We doen leuke uitjes en willen personeel het gevoel geven dat ze met vrienden aan het werk zijn''

Dennis Rombout, eigenaar D01 Salon

Geen campagnes maar mond-tot-mondreclame vanuit het ambacht

Waar veel ondernemers BN’ers als uithangbord gebruiken, kiest de ondernemer er bewust voor om dat niet te doen. ,,BN’ers komen ook gewoon voor hun rust bij ons. Samenwerkingen krijgen ze al zo vaak aangeboden, daar gaan we ze niet mee lastig vallen. We bieden ze net als andere klanten kwaliteit en een persoonlijke benadering. En ze krijgen ook gewoon de rekening, haha!”

Rombout gelooft niet in marketingcampagnes. ,,Campagnes leiden tot onnatuurlijke groei. We willen vooral dat klanten aan hun vrienden en kennissen vertellen hoe tevreden ze waren. Mond-tot-mondreclame dus, vanuit ons ambacht.”

Daartoe besteedt de ondernemer veel aandacht aan zijn personeel. Ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. ,,We doen veel trainingen en bieden leuke extra’s. Medewerkers kunnen gebruik maken van een diëtist of sporten met een personal trainer. We doen leuke uitjes en willen personeel het gevoel geven dat ze met vrienden aan het werk zijn.”

Tijdens de lockdowns heeft Rombout er alles aan gedaan om personeel binnenboord te houden.

Kapper liep door lockdowns uiteindelijk 33 procent omzet mis

Tijdens de lockdowns heeft de ondernemer er alles aan gedaan om zijn personeel binnenboord te houden. Dat is gelukt, ondanks dat de deuren in totaal een half jaar gesloten waren. ,,Het waren onstuimige tijden. We liepen uiteindelijk 33 procent omzet mis, terwijl personeelskosten en huren doorliepen. We hadden geen recht op NOW-steun, omdat we de periode ervoor te snel gegroeid waren. Gelukkig hadden we goede financiële buffers.”

Bij een persoonlijke benadering van de klant, hoort ook het bieden van betaalgemak, aldus de ondernemer. Hij accepteert pinbetalingen, maar ook creditcards zoals Visa. Acceptatie van creditcards is extra belangrijk omdat een groot deel van de klantenkring uit het buitenland komt, voornamelijk expats. ,,Die hebben vaak niet eens een bankpas, maar betalen alles met de creditcard.”

Bijkomende reden is de veiligheid. ,,We willen zo min mogelijk cash in huis hebben. Ons personeel vraagt dan ook niet: wil je pinnen of contant? De klant krijgt gewoon de terminal voor zijn neus.”

''Mensen kunnen dat merk online kopen, maar bij ons kunnen ze het ook uitproberen en we geven advies. Klanten, ook internationaal, weten ons via online te vinden''

Dennis Rombout, eigenaar D01 Salon

Samenwerkingen met nichemerken die ook door de kappers worden gebruikt

D01 Salon haalt verder een flink deel van de omzet uit retail. Rombout kiest bewust niet voor een webshop omdat dat dat te ver van zijn core business af staat. Hij is samenwerkingen aangegaan met nichemerken die ook door de kappers worden gebruikt. Hij zet in op goede vindbaarheid in zoekmachines om ervoor te zorgen dat klanten voor specifieke merken naar zijn zaken komen. ,,Wij zijn bijvoorbeeld de eerste in Amsterdam die een vegan merk uit Zweden verkoopt. Mensen kunnen dat merk online kopen, maar bij ons kunnen ze het ook uitproberen en we geven advies. Klanten, ook internationaal, weten ons via online te vinden.”

Voor de crisis dacht Rombout aan uitbreiding, maar ‘corona heeft andere uitdagingen opgeworpen’. Als zijn bedrijf de klap helemaal te boven is, wil hij weer denken aan een nieuwe vestiging. Maar alles op zijn tijd. ,,Ik moet de juiste poppetjes op de juiste plek kunnen zetten. Dan pas zet ik de volgende stap. Ik wil wel met een glimlach aan het werk blijven gaan.”

Visa ondersteunt ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ook interesse in kortere connecties, sneller afrekenen?Kijk hier voor meer info.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws