Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

De KLM als Blauwe Fabel: hoe trots mogen we zijn op één van onze bekendste bedrijven?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

KLM cabin attendant

Een cabin attendant van KLM in een vliegtuig op Schiphol Airport. Foto: ANP

Van onze redactie 27 januari 2022

In het eind januari verschenen De Blauwe Fabel vertelt auteur Ties Joosten aan de hand van minutieus historisch onderzoek en op basis van tientallen interviews hoe de KLM keer op keer profiteert van de Nederlandse liefde voor de Zwaan. Of ze nu geraakt wordt door economische crises, een pandemie of opkomend nationalisme: de overheid staat altijd klaar met een grote zak geld om haar te redden.

Nu de klimaatcrisis de toekomstperspectieven van het luchtvaartbedrijf langzaam maar zeker doet vervagen, is het tijd om de oude zwaan recht in de ogen te kijken. Worden we na honderd jaar nog altijd verblind door de eeuwige liefde voor onze nationale trots?

Lees ook: De Ondernemers Boekencast: nieuwe podcastserie over dé ondernemersboeken

Boekencast-hosts Tom van der Lubbe en Erno Hannink snijden direct de ondertitel van het boek aan: 'Waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden'. En: ,,Het is een boek vol geschiedenis over een bedrijf dat we allemaal kennen'', zegt Hannink. ,,Maar is de KLM nu een bedrijf om trots op te zijn als Nederlander of niet? Een spannende vraag waar je tegenaan loopt.''

Alleen al het hoofdstuk over die geschiedenis, het ontstaan van de Zwaan, is volgens Hannink enorm interessant. En dan zijn er nog elf hoofdstukken in het boek van klimaatjournalist Joosten te gaan. ,,Die geschiedenis geeft ook een beeld waarom de overheid vandaag de dag nog steeds zo veel geld in het bedrijf pompt.'' Het gevoel van Van der Lubbe bij het boek en KLM in het algemeen? Met de gemengde gevoelens die mede-oprichter van Viisi al erg lang heeft bij het horen van de naam van de vliegmaatschappij, zeker sinds de coronapandemie, is het antwoord niet in enkele woorden gevat. De 'zelfverzekerdheid' van KLM op verschillende vlakken, speelt hem parten, zo hoor je in de podcast.

'de grootste crisis voor KLM en Schiphol komt er nog aan. Dat is het milieu. Hoe gaan ze dat aanpakken?'

Kennis en feiten achter KLM: van Schiphol tot politiek en de Franse invloed

Hoe dan ook is het boek volgens de Boekencasters zeer interessant, met vrachtladingen aan kennis en feiten die bij wellicht weinigen bekend zijn. Kennis onder meer over de verduurzaming en klimaatdoelstellingen van het vliegbedrijf. Maar natuurlijk ook het financiële aspect en de vele steun van de overheid en indirect de belastingbetaler.

De Blauwe Fabel is een goed voorbeeld van een boek waarin alle facetten van een van onze bekendste en grootste bedrijven en de geschiedenis ervan bij elkaar komen. Het eerder genoemde klimaat dat veel te lijden heeft onder het vliegverkeer, de politieke inmenging, het monopolie en de macht van Schiphol, en de financiële kant van KLM. Uiterst interessant lees- en discussievoer. Alleen al met de actualiteit in het achterhoofd: topman Pieter Elbers vertrekt volgend jaar. Wat is de rol van Air France, de partner van KLM, in die beslissing? Het laatste deel is volgens de hosts misschien wel het meest spannende deel: ,,De grootste crisis voor KLM en Schiphol komt er nog aan. Dat is het milieu. Hoe gaan ze dat aanpakken?'' Gelukkig heeft de auteur enkele suggesties, waarvan er een paar worden aangestipt.

Lees ook: Hoe het boek 'De Machine - in de ban van booking.com' een andere kant van groei laat zien

KLM-topman Pieter Elbers op luchthaven Schiphol. Foto: ANP

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details