Aangeboden door Atradius

Nieuws Financiën

Kredietverzekeraar Atradius: ‘Wij laten de kansen zien’

Wat is de overeenkomst tussen arbeidsongeschiktheid, opstal en aansprakelijkheid? De meeste ondernemers hebben er een verzekering voor afgesloten. Heel verstandig. Dat zouden ze ook moeten doen tegen niet-betalende klanten.

Tekst: Thomas Hendriks. Foto: Marco Bakker. 31 januari 2020

Tom Kaars Sijpesteijn Atradius

Tom Kaars Sijpesteijn, directeur van Atradius Nederland.

Atradius is de grootste kredietverzekeraar van Nederland bij wie je terecht kunt met klanten die niet betalen. ,,Wij zorgen ervoor dat ondernemers veilig en zorgeloos zaken met elkaar kunnen doen door ze dekking te bieden voor een situatie waarin het niet gaat zoals verwacht. Zeker in het mkb, waar ondernemers vaak afhankelijk zijn van enkele klanten, kan het uitblijven van betaling al snel leiden tot desastreuze situaties.”

Juist die mkb-ondernemers vergeten volgens Tom Kaars Sijpesteijn vaak zo’n kredietverzekering. Zijn klanten bewegen zich in alle segmenten van de markt, van klein tot multinational, legt de algemeen directeur uit: ,,Wij bieden dekking voor het geval een afnemer niet kan betalen en zorgen voor de incasso. Daarnaast maken we op basis van de meest actuele financiële data van meer dan 200 miljoen bedrijven wereldwijd voortdurend risicoanalyses in alle denkbare sectoren. Kan je afnemer volgend jaar ook de factuur nog betalen? Informatie waarvan elke ondernemer kan profiteren, hoe groot ook. Nog voordat er een contract wordt afgesloten.” Maak gratis gebruik van een klantencheck.

Watson

Atradius haalt die data uit gedeponeerde jaarverslagen via de Kamer van Koophandel, maar bedrijven delen ook zelf hun meest recente gegevens. Veel informatie is bovendien beschikbaar bij bedrijfsinformatiespecialist Graydon die in 2016 door Atradius werd overgenomen.

Verder bezoeken risicoanalisten van Atradius veel bedrijven om meer inzicht in de (financiële) situatie krijgen. Innovatieve technologieën als IBM Watson en Logical Glue worden ingezet om teksten te lezen en te analyseren. ,,Toch blijft het uiteindelijk mensenwerk, omdat wij beter dan welk systeem ook door persoonlijke relaties de context van een klant kennen.”

Wanbetaling

Dankzij al deze informatie en de duiding ervan zit Atradius volgens Kaars Sijpesteijn veel dichter op de bal dan anderen. ,,Wij weten precies wat er speelt en kunnen beter voorspellen wat er te verwachten valt. We laten bedrijven zien waar de kansen liggen en helpen om keuzes te maken en risico’s af te dekken wanneer dat nodig is. Met hulp van de signalen die onze klanten ons geven zien wij bijvoorbeeld vaak al in een vroeg stadium wanneer in een bepaalde sector bijvoorbeeld het wanbetalingsrisico of het aantal fraudegevallen oploopt. En dát helpt andere klanten dan weer. Hoe meer bedrijven zich verzekeren, hoe sterker die band is.”

Meer weten, bijvoorbeeld over het speciale mkbZeker-pakket van Atradius? Bekijk onze oplossingen.