Nieuws Financiën

Leegstand biedt juist de kans het helemaal anders te doen

Gratis parkeren gaat de Zwolse binnenstad niet redden, zegt Cees-Jan Pen. Wat dan wel? Nou, winkelpanden slopen bijvoorbeeld.

JORDY BOSCHMAN | Foto: Frans Paalman 9 maart 2016

Zwolle vend frans paalman

Binnenstadsexpert Cees-Jan Pen zucht eens diep. "Goh, afschaffen van betaald parkeren. De discussie over leegstand in binnensteden komt nauwelijks verder dan dat. Ik noem het een armoedig debat."

Volgens Pen, lector Brainport aan Fontys Hogescholen die zich bezighoudt met regionale economie, bestaat gratis parkeren niet en is het geen oplossing. "Onderzoek wijst uit dat afschaffen van parkeergeld op termijn nauwelijks effect heeft. Het kost Zwolle miljoenen. Als je binnenstad je zo lief is, kun je die miljoenen beter in een door eigenaren, ondernemers en gemeente gerund binnenstadsfonds stoppen. Het grote punt is dat bezoekers het veel erger vinden wanneer ze geen parkeerplek hebben dan dat ze moeten betalen. Dit probleem kan ontstaan wanneer je parkeren gratis maakt."

ParkeertarievenOud-Meppeler Pen noemt het van essentieel belang dat gemeenten de parkeertarieven kunnen verantwoorden. "Laat het kostendekkend zijn, maar als er winst gemaakt wordt, dan moet het tarief omlaag of stop het in het fonds. Trouwens, gratis parkeren bestaat helemaal niet, iemand moet de parkeerplaatsen en handhaving betalen. Als je de gebruikers het niet laat doen, draaien de Zwolse belastingbetalers er voor op."

BioscoopDus gratis parkeren is geen oplossing voor leegstand. Wat dan wel? "Kiezen. Als bepaalde functies in een stad passen, moet je alles op alles zetten om die er te krijgen. Als je echt voor de binnenstad kiest, zou je bijvoorbeeld ook de bioscoop hier moeten vestigen. Er zijn in Zwolle nu ontwikkelingen in perifere gebieden, zoals horeca bij het PEC Zwolle-stadion, die gewoon in de binnenstad kunnen."

SloopPeter Pels van winkeliersclub Citycentrum Zwolle zei onlangs al in de Stentor dat er in de stad te veel vierkante meter winkelruimte is, 20 tot 25 procent. Een beeld dat Pen herkent. "Er is veel te veel aanbod aan winkels. Zo'n grote vraag is er vanuit consumenten nooit geweest, maar om plannen dicht te rekenen is er steeds bijgebouwd. Door overbewinkeling, de crisis en onlineverkoop zie je leegstand toenemen. Je kunt van sommige panden woningen maken. Ook moet je over sloop durven praten, maar dat vinden we allemaal wel moeilijk. Daar moet je lef voor hebben."

NieuwOver het overdekte winkelgebied Weeshuispassage hoef je Pen niets te vertellen. De leegstand is schrijnend, maar dat biedt volgens de vastgoedkenner juist de kans het hier helemaal anders te gaan doen.

"Het is er vreselijk. Het gebied rondom de Broeren roept om sloop. Maak er een open gebied van met meer groen, zet er iets nieuws neer of bouw er een nieuwe woonwijk."

En dan mag het V&D-pand daar best in meegenomen worden. "In Tilburg en Oss wordt daar nu ook over nagedacht."

Sterk merkMaar Zwolle, maak je ook niet te veel zorgen. De binnenstad staat er in tegenstelling tot de retailcrisis nog relatief sterk voor, als we Pen mogen geloven. "Deze stad hoort bij de sterke merken. Dit blijkt uit analyses van beleggers en ook van ons. Let wel, dit betekent niet dat je achterover kan leunen. Je raakt die positie snel kwijt als je geen keuzes maakt voor je binnenstad. Wie niet kiest en de binnenstad professioneel runt, verliest."