Aangeboden door PIN Voorschot

Branded Content Financiën

100 miljoen aan leningen verstrekt: PIN Voorschot doet het met persoonlijke touch

‘Feest! Sinds onze start in 2015 hebben we in totaal 100 miljoen euro uitgeleend aan ontzettend veel verschillende en hardwerkende ondernemers.’ Met deze woorden op het LinkedIn-account van microkredietverstrekker PIN Voorschot maakten oprichter Diederik Werdmölder en zijn zakenpartner Dwina Winter hun mijlpaal wereldkundig. Het is de bevestiging dat de twee de juiste koers varen, maar belangrijker nog: ze stimuleren ondernemers te doen waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen.

Robbert Daalder 26 oktober 2021

PIN voorschot ondernemers

Oprichter Diederik Werdmölder en zijn zakenpartner Dwina Winter van PIN Voorschot.

,,We zijn er natuurlijk ontzettend trots op dat we dit met ons bedrijf bereikt hebben”, vertelt Dwina vol genoegen. ,,Maar waar we vooral blij om zijn, is dat we zoveel ondernemers hebben kunnen helpen. Ruim 2.100 om je een beeld te geven. Zij hebben meer dan 5600 leningen bij ons afgesloten wat betekent dat deze helden van de winkelstraat de vrijheid voelen om bij ons aan te kloppen en te durven ondernemen. Want dát is waar het uiteindelijk allemaal om draait.”

Dit zijn de doeleinden waarvoor de leningen worden gebruikt

Wie na ruim zes jaar PIN Voorschot de balans opmaakt, ziet dat de meeste klanten afkomstig zijn uit de horeca en retail. De leningen voor de retail worden vooral gebruikt om de voorraad op peil te houden en vaste lasten te betalen. In de horeca wordt het krediet voornamelijk aangevraagd om leveranciers te betalen, te investeren in het terras, om apparatuur te vervangen en om verbouwingen te realiseren. Buiten deze twee branches om wordt het geld van PIN Voorschot gebruikt om in groei te investeren en om onverwachte facturen te betalen.

''Naast het blijven investeren in de eigen (IT) processen hebben we de paraplu voor onze klanten niet weggenomen toen het echt hard regende''

Diederik Werdmölder, oprichter PIN Voorschot

Diederik overlegt de cijfers met gepaste trots. Trots die vooral is ontstaan na de donkerste dagen van de crisis. ,,Het was in 2020 logischerwijs een stuk stiller dan het jaar ervoor, maar we zijn doorgegaan. Waar we ondernemers aanmoedigen om te durven ondernemen, hebben we dat tijdens de crisis zelf ook gedaan. Naast het blijven investeren in de eigen (IT) processen hebben we de paraplu voor onze klanten niet weggenomen toen het echt hard regende. Dat voelt zo goed omdat we al die ondernemers dus aan de slag hebben kunnen houden op een moment waarop de bank er niet voor ze is. We hebben die dappere ondernemers een hart onder de riem proberen te steken en ik denk dat dit ons goed is gelukt.”

PIN Voorschot weet loyaliteit bij ondernemers af te dwingen

Beschouw PIN Voorschot gerust als een goede vriend met geld die altijd voor je klaarstaat. Inderdaad, de rente ligt bij deze kredietverstrekker hoger dan gemiddeld, maar gesprekken met klanten leren dat dit niet als een obstakel wordt ervaren.

Lees ook: Hoe PIN Voorschot ondernemers in AGF-branche helpt met krediet op maat

Ricardo Kruijskamp is de eigenaar van slijterij Van Genderen Wijnen & Gedistilleerd uit Spijkenisse en weet het verschil tussen de bank en PIN Voorschot uitstekend te verwoorden. ,,PIN Voorschot gunt mij het ondernemerschap. Ik voel dat zij óók hart voor mijn zaak hebben en daarmee winnen ze mijn loyaliteit. Mijn opa ging vroeger naar de lokale bank zodra hij geld nodig had voor zijn onderneming. Daar wist men wie hij was, dat zijn reputatie goed was en na een kort praatje werd de lening in orde gemaakt. Dat is de warme manier waarop zoiets hoort te gaan, maar helaas is mijn ervaring met de bank anders. Gelukkig acteert PIN Voorschot wél op deze manier.”

''Er ontstaat geregeld een persoonlijke band met de klant, al is nauw contact natuurlijk geen voorwaarde om van onze dienst gebruik te kunnen maken''

Dwina Winter, PIN Voorschot

Persoonlijke benadering van PIN Voorschot als meest waardevolle eigenschap?

De handelswijze van de kredietverstrekker uit het Gooi laat zich vooral kenmerken door de manier waarop klanten hun lening aflossen, namelijk door een variabel percentage van pintransacties af te staan. De snelheid waarmee de lening wordt vrijgegeven en de persoonlijke wijze waarop de dienst wordt geleverd, wordt echter misschien wel als grootste pluspunt beschouwd.

,,Wij zijn zelf ook ondernemers en weten hoe belangrijk persoonlijk contact is”, verklaart Dwina de strategie van PIN Voorschot. ,,Daarom gaan we altijd bij de klant langs om kennis te maken zodra er behoefte is aan een lening. En dat wordt gewaardeerd. Er ontstaat geregeld een persoonlijke band met de klant, al is nauw contact natuurlijk geen voorwaarde om van onze dienst gebruik te kunnen maken.”

Lees ook: Mkb-ondernemer valt voor aandacht PIN Voorschot

Veel ondernemers zijn al geholpen met een relatief kleine lening

,,Ik heb mij er in de afgelopen zes jaar over verbaasd hoeveel klanten er aankloppen voor een relatief kleine lening”, voegt Diederik eraan toe. ,,Veel van hen zijn al geholpen met een voorschot van 2000 euro. Daar verdienen wij niets aan, maar de betreffende ondernemer kan wel weer doen waar hij of zij goed in is. Precies: in ondernemen.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws