Nieuws Financiën

Lotta sprokkelt via crowdfunding bedrag bij elkaar voor haar saladebar in Enschede

Steeds vaker grijpen ondernemers naar crowdfunding, in plaats van dat zij een lening proberen los te peuteren bij de bank, schrijft De Twentsche Courant Tubantia.

Van onze redactie 9 augustus 2016

Lotta Imeyer Annina Romita 1

Lotta Imeyer is zo'n ondernemer. In oktober hoopt ze de deuren van haar eigen saladebar te openen ergens in hartje Enschede. Er is één maar: er ontbreekt nog 15.000 euro startkapitaal. Dat bedrag probeert ze bij elkaar te sprokkelen middels crowdfunding. Een alternatieve manier om een project te financieren, waarbij ondernemers en particulieren helpen het geld bij elkaar te krijgen.

ETN

'ETN' staat er op de voorkant van de flyer waarmee Imeyer aandacht wil vragen voor haar crowdfundingsactie. "Je spreekt het uit als et'n", zegt de geboren en getogen Osnabrückse over de naam van haar op te richten saladebar. Ze woont inmiddels acht jaar in Enschede en heeft het Twentse dialect al aardig onder de knie.

Gezond voedsel

Het idee voor ETN is ontstaan uit haar passie voor natuurlijk en gezond voedsel. Salades zijn daar een voorbeeld van. Het is makkelijk, gezond, je kunt het zowel warm als koud eten en er zijn veel variaties mogelijk. Redenen genoeg voor Imeyer om dit gerecht in allerlei variaties bij stadsbezoekers onder de aandacht te brengen. Want een saladebar, zoals Imeyer die in vele andere steden in Nederland bezocht, kent Enschede volgens haar nog niet. De producten gaat ze vers bereiden en inkopen bij lokale boeren en ondernemers. Imeyer vindt het belangrijk dat haar klanten weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Ook aan het verpakkingsmateriaal heeft ze gedacht.

Tekts gaat verder onder de foto

Noabers

"Gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal. Ja, het hele plaatje moet kloppen." In haar hoofd klopt het plaatje dus al. Maar ze kan het pas werkelijkheid maken als ze exact 15.000 euro op haar bankrekening krijgt gestort. Een behoorlijk bedrag, maar ze heeft er alle vertrouwen in dat het haar lukt om het bij elkaar te krijgen via crowdfunding.Voor Imeyer is dat geen onbekend begrip. Zelf deed ze ook al eens mee aan een crowdfundingsactie. Na een gesprek met de bank hakte Imeyer de knoop door om zelf ook een beroep te doen op haar noabers. Ze zette een crowdfunding-campagne op. Het Hengelose bedrijf Festipi, dat ook met behulp van crowdfunding is opgericht, voorzag haar van tips. De actie van Imeyer draait nu een maand en met succes. De teller stond gisteren op 6.091 euro, bijeengebracht door 29 investeerders. En daarmee heeft ze 40 procent van het benodigde bedrag binnen.

Naast dat haar actie geld oplevert, ziet Imeyer nog een ander voordeel van crowdfunding. "Het is een mooie manier om een klantenkring op te bouwen en mensen alvast te prikkelen. Je neemt ze mee in het proces. Ze kunnen elke stap volgen."

Investeerders

De grote vraag is waarom een particulier deel wil uitmaken van dat proces. Wat is de motivatie van mensen om geld te geven aan projecten en personen die ze (vaak) niet kennen? Op de site crowdaboutnow, een online crowdfundingsplatform waar ondernemers en investeerders elkaar vinden en waarop Imeyer ook haar project aanbiedt, geven de investeerders zelf het antwoord. "Zo af en toe zie je een initiatief voorbij komen, waarbij je gewoon op je gevoel afgaat. Wel, dit is er zo'n één. Heel veel succes, ik geloof erin!" Investering: 250 euro. Ene Marleen kan niet wachten totdat er een mooie saladebar in Enschede is met heerlijke verse salades. Ze heeft er 51 euro voor over.

Imeyer biedt investeerders verschillende opties. Ze kunnen vooraf een product kopen of een bedrag investeren dat Imeyer binnen vijf jaar terugbetaalt, inclusief 3 procent rente per jaar. "Na afloop heb je dus 15 procent winst gemaakt", legt Imeyer uit. "Mensen zien crowdfunding vaak als een vorm van bedelen, maar dat is het niet. Het is een leuk initiatief waar je ook nog eens winst aan overhoudt." Als het goed gaat met het bedrijf natuurlijk. Want bij een faillissement is de investeerder (een deel van) het geld kwijt.

Tekst gaat verder onder de foto

Rol van bank

Een particuliere klant die zijn geld investeert in een crowdfundingsproject loopt een groter risico dan wanneer het geld op de bank wordt gezet. De klant wordt daar ook voor beloond met een hoger rentepercentage. Het rentepercentage dat een bank aanbiedt op een spaarrekening ligt veel lager. "Hoe meer risico je loopt, hoe hoger het rendement", verklaart Giljam Wartena, Manager MKB bij Rabobank Enschede-Haaksbergen. Hij ziet het aantal crowdfundingsprojecten toenemen. Dat komt volgens hem mede door de veranderende rol van de banken. In het verleden probeerden banken de investeringsbehoeften van klanten zelf te financieren. "In de huidige tijd neemt de bank de rol van regisseur op zich", zegt Wartena. "Dit betekent dat plannen van ondernemers worden beoordeeld, en als er vertrouwen bestaat in het plan, de financiering door de bank wordt georganiseerd. Dat kan nog steeds met een traditionele bancaire financiering, maar ook in combinatie met alternatieve financieringsbronnen zoals dus crowdfunding."

Pizzafinanciering

Wartena noemt dat ook wel pizzafinanciering. De Rabobank neemt niet zomaar crowdfunding op in die zogenaamde pizzafinanciering. "Zo is het van belang dat het crowdfundingsplatform aan kwaliteitseisen voldoet. Dat moet ervoor zorgen dat het geld van de investeerders daadwerkelijk wordt gestort en dat de rente en aflossing uiteindelijk weer bij de investeerder terechtkomt. Het is belangrijk dat een crowdfundingsplatform betrouwbaar is, pas dan zijn wij bereid mee te werken."

Lotta Imeyer steunen kan via www.crowdaboutnow.nl/etnsaladebar.