“Het grote succes van crowdfunding kunnen we zien als een signaal van de maatschappij. Er is behoefte aan verandering en aan een nieuwe economie”, zegt Luyendijk. “Dat is een mooie tendens, maar crowdfunding heeft ook een keerzijde.”
BureaucratieDoor die toenemende populariteit, groeit crowdfunding hard. “Maar grote instituten veranderen als snel in bureaucratische organisaties. Kijk maar naar de grote banken en corporaties. Op zo’n grote schaal is het bij wijze van spreken niet meer mogelijk om iedereen binnen het bedrijf een hand te geven. De organisatie wordt onpersoonlijk en traag. Crowdfunding moet er voor waken een bureaucratisch en sloom instrument te worden. Lukt het crowdfunding dit te elimineren, dan is het absoluut een gamechanger.”
TransparantieOngeacht of een crowdfundingproject slaagt of niet, crowdfundingplatforms krijgen een percentage van het opgehaalde crowdfundbedrag. “Daarom is het belangrijk dat er transparantie bestaat, dat platforms inzicht geven in defaults en dat er sprake is van een zelfregulerend mechanisme. Te veel schandalen zullen crowdfunding laten klappen. Het is daarom belangrijk om het imago van crowdfunding te beschermen.”
Risico’sVolgens Luyendijk moeten we ons afvragen in hoeverre we kunnen vertrouwen op de wijsheid van de crowd. “Veel mensen zijn onbekend met de risico's van investeren. Het zit in de menselijke aard om hebzuchtig en kortzichtig te zijn. Naarmate crowdfunding groter wordt, moeten we mensen er van bewust maken dat investeren in een crowdfundingproject risicovol is. Dat noem ik ‘realistic idealism’.”
InvloedCrowdfunding heeft zeker invloed op het financiële speelveld. “Het schudt de gevestigde orde wakker. Maar het zal de sector niet volledig ontwrichten, daar is het te klein voor. Het is belangrijk om ervoor te waken dat crowdfunding niet in de valkuilen van de oude economie terechtkomt. Transparantie speelt daarin de belangrijkste rol. Bij banken kunnen we niet makkelijk naar binnen kijken en niet exact zien wat er met ons geld gebeurt, bij crowdfunding moet dat wel kunnen. Het vertrouwen van de crowd valt of staat met transparantie."