Nieuws Financiën

Met deze ingrediënten scoorde Peerby crowdfundinghit

De crowdfundingscampagne van deelplatform Peerby ging als een speer. In no time scoorde CEO Daan Weddepohl met zijn team het indrukwekkende bedrag van 2 miljoen euro. Op Crowdfunding Day Europe neemt Weddepohl de bezoekers mee in zijn rollercoaster ride. In een interview met DeOndernemer.nl licht hij alvast een tipje van de sluier op.

Lotte Elbrink 25 mei 2016

Peerby 2

Peerby is opgericht door de Amsterdamse ondernemer Daan Weddepohl. Het platform startte in 2012 als leendienst voor buren. In drie jaar tijd groeide de community naar 200.000 leden. Eind 2015 werd Peerby Go, een service waarbij je spullen kunt huren van je buren inclusief bezorg- en ophaalservice, gelanceerd. Daarmee wil Peerby een serieus alternatief bieden voor het kopen van nieuwe spullen. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, het is ook een stuk beter voor het milieu.

GroeiOm verder te kunnen groeien en het concept uit te kunnen rollen naar andere (internationale) steden, startte Peerby een crowdfundingscampagne. Nog voordat de campagne officieel online ging, haalde Peerby meer dan het dubbele van het doelbedrag op: ruim 600.000 euro. Na de officiële livegang stond de teller binnen 24 uur op 1 miljoen euro, na drie dagen op 2 miljoen.

Dat de campagne zo’n succes zou worden had het team van Peerby nooit durven dromen. “De campagne heeft ons overdonderd”, bekent Weddepohl. “De teller steeg in een razend tempo, met name in de laatste momenten. Het streefbedrag hebben we een aantal keer omhoog bijgesteld, maar bij 2 miljoen euro hebben we de campagne echt gesloten.”

VoorbereidingDat succes is volgens Weddepohl te danken aan verschillende ingrediënten. “Zo hebben we zeer veel tijd in de voorbereiding gestoken. Voordat we de campagne lanceerden, hebben we het plan uitgebreid getest binnen onze community. Dat vormde de basis van onze campagne.” De goede voorbereiding leverde Peerby, nog voordat de campagne live ging, een hoog startbedrag op. “Iedere ondernemer die crowdfunding overweegt, raad ik aan om de campagne eerst goed bij de doelgroep te testen. Durf je kwetsbaar op te stellen, deel het plan, vraag feedback en luister naar de crowd.” Bij Peerby komt 69 procent van het eindbedrag dan ook uit het eigen netwerk.

De juiste timingPeerby haalde eerder financiering op bij durfinvesteerders. “Maar op het juiste moment zijn we overgestapt op crowdfunding. Die ambities hadden we al langer, omdat het goed bij ons karakter past. We moesten alleen nog de juiste timing vinden. Vanwege het behapbare bedrag, onze grote achterban en het duidelijke businessmodel was de tijd rijp. Daarnaast is investeren in Peerby op alle vlakken te verantwoorden. Het platform is duurzaam en heeft sociale impact.”

AmbitiesMet de gecrowdfunde financiering kan Peerby uitbreiden naar 10 Nederlandse steden. Maar de ambities reiken verder. Daarom waagt het platform zich aan de oversteek naar Londen, om vervolgens verder uit te breiden naar de Verenigde Staten.

Lees ook: Crowdfunding Day Europe: Dromen vs. Risico'sInspiratievideo: Hoe Peerby 2 miljoen binnenhaalde