Nieuws Financiën

Wacht niet langer af: minimaliseer de kans op trage betalers

Nog steeds lopen veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf tegen (te) traag betalende klanten en zakelijke afnemers aan. Vervelend, want het liefst wil je natuurlijk dat er zo snel mogelijk wordt betaald. Op zijn minst binnen de wettelijk verplichte betaaltermijn van 60 dagen. Toch zijn er flink wat manieren waardoor de betaling eerder en op tijd binnenkomt. Hoe? Dat zetten we op een rij. En wat te doen als je toch te lang moet wachten op de betaling? Geen nood, er is hulp.

De Ondernemer 23 juli 2019

Betaling facturen mkb traag betaalmenu tips

Onze economie mag momenteel wellicht nog steeds floreren, het zakelijk betaalgedrag verslechtert. Facturen wachten bijna een dag langer op betaling, zo blijkt uit cijfers van kredietbeoordelaar Graydon over het eerste kwartaal van 2019. Facturen worden gemiddeld na 39,9 dagen voldaan, dat is 0,7 dagen langzamer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Positief: ten opzichte van een kwartaal eerder is het betaalgedrag wel weer een fractie verbeterd, toen facturen gemiddeld na 40 dagen werden betaald.

Noodklok in Den Haag

Kortom, er is nog steeds werk aan de winkel. Vooral de grote(re) bedrijven moeten rekeningen van middelgrote en kleine ondernemingen sneller gaan betalen, zo is de teneur in politiek Den Haag. De CDA-staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer wil de wettelijke betalingstermijn verlagen van zestig naar dertig dagen, het maximum dat nu al geldt voor de overheid. Afgelopen voorjaar luidde MKB-Nederland hierover de noodklok richting de overheid.

De betalingstermijn van zestig dagen wordt op korte termijn tegen het licht gehouden. Als ook daaruit blijkt dat de wet niet tot een verbetering maar juist tot een verslechtering heeft geleid, is het volgens Keijzer tijd om in te grijpen. ,,Ik ben het met mkb-ondernemers eens als ze vinden dat ze sneller hun geld moeten krijgen voor geleverde producten en diensten'', aldus de staatssecretaris.

MKB Loket

Het zijn hoopvolle berichten, maar de mkb-ondernemer die nu zit te wachten op het moment dat zijn factuur met de stempel ‘voldaan’ erop kan worden gearchiveerd, heeft er nog weinig aan. Gelukkig staat de ondernemer in het mkb niet alleen. Er zijn verschillende tools, platforms en andere middelen die leiden of moeten leiden tot snellere betalingen van openstaande facturen.

Zo heeft Betaalme.nu, vier jaar geleden gestart met steun van het ministerie van EZK en sinds 2018 partner van MKB-Nederland, het MKB Loket opgericht. Daar vindt de ondernemer alle informatie over het inrichten van betaalprocessen en gratis onafhankelijke bemiddeling bij factureringskwesties.

Screen en check nieuwe klant op kredietwaardigheid

Toch zijn er ook manieren om de kans op een (te) late betaling van de facturen zo veel mogelijk te minimaliseren. Het ING Economisch Bureau heeft adviezen die soms lijken op de welbekende open deuren, maar je toch scherp houden wanneer je ze consistent afvinkt voordat de factuur de deur uitgaat:

• Zorg als eerste voor foutloze facturen en stuur deze zo snel mogelijk naar de klant. Dat is logisch, maar het gaat nog regelmatig mis.
• Let extra goed op prijs, de berekening van de btw, het juiste ordernummer en eventuele bijlagen.
• Stuur digitale facturen in plaats van papieren en screen en check een nieuwe klant op kredietwaardigheid voordat je er zaken mee doet.
• Maak vooraf zeker concrete afspraken over de betalingstermijn en zet deze ook duidelijk op de factuur (dus geen piepkleine lettertjes onderaan) en in de algemene voorwaarden, zodat je daar altijd op kunt terugvallen.

Transparantie is koning. Ook binnen het eigen bedrijf. Beleg het debiteurenbeheer bij één of meer personen binnen het bedrijf, zodat iemand daar verantwoordelijk voor is en dat ook zo voelt. Gaat er vaker iets mis bij betalingen van een afnemer of is hij te traag met betalen? Breng deze betalingsproblemen in beeld en zoek uit waarom facturen te laat worden betaald.

Stap voor stap

Voordat je vol op het orgel gaat nadat een betaling (te) lang uitblijft: check eerst onderstaande punten opgesteld door de Kamer van Koophandel. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je iets over het hoofd hebt gezien of misschien heeft je klant iets vergeten of een klein foutje gemaakt. Maak gebruik van onderstaand stappenplan om de zaken helder en consequent aan te pakken.

• Controleer als eerste of de betalingstermijn klopt
• Bel de klant
• Stuur een betalingsherinnering
• Geen reactie? Stuur een aanmaning
• Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening
• Tref een betalingsregeling
• Bekijk of factoring (financier betaalt openstaande facturen) of reverse factoring (afnemer komt met betaalgarantie) iets voor jou is
• Overweeg een kredietverzekering af te sluiten
• Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in
• Gebruik andere juridische middelen
• Let op verjaring van de factuur
• Vraag oninbare btw terug
• Vraag faillissement van de klant aan

Ik ben het met mkb-ondernemers eens als ze vinden dat ze sneller hun geld moeten krijgen voor geleverde producten en diensten

Staatssecretaris Keizer van EZK