De provincie wil dat VDL Nedcar een spooraansluiting krijgt en verwacht dat daarmee de werkgelegenheid binnen het bedrijf toeneemt. Ze wil dat er een aansluiting op de naastgelegen spoorlijn Roermond-Maastricht komt om de afvoer van het groeiende aantal nieuwe auto’s aan te kunnen.
OnderzoekMovares en Logitech werkten in een studie naar de spooraansluiting drie varianten uit. De eerste twee varianten betreffen robuuste verbindingen op het hoofdspoor bij Nieuwstadt. De derde variant is een afgeslankte aansluiting. De derde optie wordt verder uitgewerkt vanwege de geringere effecten op de omgeving en lagere kosten. De kosten van de derde variant worden geschat op 22 miljoen euro, de robuuste verbindingen 32 miljoen euro.
PlanningIn de planning van dit project is realisering van de spooraansluiting en de terminal voorzien in het derde kwartaal van 2019. De provincie werkt in deze plannen samen met het Rijk en de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren en heeft al aangegeven de voorbereidingskosten van 750.000 euro te willen betalen.