Sinds het online bestellen een grote vlucht heeft genomen, arriveert er dagelijks een container met postpakketen bij het postagentschap. "Grote en kleine pakketten. Gemiddeld zitten er vijftig in zo'n container", schetst Besselink. Hij vertelt dat het postagentschap 30 tot 50 cent per handeling van PostNL ontvangt. Dat tikt aardig aan. Het gaat al gauw om meer dan 100 euro per week. En tel daarbij de vele retourzendingen van postpakketten op.
Nieuwe balieDe nieuwe balie van PostNL in de Jumbo betekent onverwachte concurrentie. "Het kost ons klanten en omzet", beaamt Besselink. "Mensen die voor een postpakket komen, kopen vaak ook wat in onze zaak."
Met de opening van het pakketpunt bij Jumbo reageerde PostNL op de klacht dat, sinds sluiting van de balie bij Albert Heijn, de post uit de binnenstad is verdwenen. "Nou, dit is dan lekker makkelijk voor centrumbewoners", schampert Besselink, die daarmee wil aangeven dat de nieuwe balie bij Jumbo zich niet echt in de binnenstad bevindt.
Frustratie over PostNLHet ondernemersechtpaar hekelt de strategie van PostNL. "Keer op keer is ons werk afgenomen", betreurt Besselink. "Zo kunnen brieven niet meer aangetekend worden verstuurd bij ons."
Het echtpaar is gefrustreerd over het beleid van PostNL, maar laat zich niet uit het veld slaan. "We gaan gewoon door. Ook met de door PostNL aangekondige korting van 40 procent op de handelingenvergoeding." Dat betekent hetzelfde doen voor aanzienlijk minder geld. Marcel Besselink: "We staan er toch."
Foto: Lars Smook