Nieuws Financiën

Ondernemers huiverig voor online financiers door 'gebrek aan persoonlijk contact'

Wil je als ondernemer aan een lening komen, dan ben je tegenwoordig niet persé meer aangewezen op de bank. Door online mogelijkheden zoals crowdlendingsplatforms zijn er immers tal van alternatieve financieringsvormen bijgekomen. Toch blijkt uit recent onderzoek van MKB-financieringsplatform October dat MKB'ers huiverig zijn voor alternatieve financieringsvormen. De reden? Ondernemers missen het persoonlijk contact bij online platforms.

Redactie De Ondernemer 27 februari 2019

Bank banking lening financiering

Uit de resultaten van het onderzoek onder 1.059 Nederlandse ondernemers komt naar voren dat bijna de helft (48 procent) van de ondervraagden te maken krijgt met financieringstekorten, die een negatieve invloed hebben op de onderneming. “Uit het onderzoek blijkt dat het aantrekken van (voldoende) financiering helaas niet eenvoudig is, waardoor een gedeelte van die potentiële groei wordt gemist,” aldus Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland. De horeca (67 procent) en de bouw (60 procent) zouden het meest lijden onder financieringsproblemen.

Alternatieve financiering

Toch zorgt dit er niet voor dat ondernemers zich op alternatieve vormen van financiering zoals crowdlendingplatforms storten. Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van de ondervraagde MKB’ers deze vorm van financiering nog onbetrouwbaar vindt. De belangrijkste reden hiervoor lijkt een gebrek aan menselijke interactie te zijn. Zo zegt 77 procent meer vertrouwen te hebben in een financieringsaanvraag met persoonlijk contact dan zonder. Daarnaast doet exact de helft van de ondervraagde ondernemers liever geen financieringsaanvraag bij een partij die uitsluitend online bestaat.

October visuals februari 03

Mannaerts: “In de afgelopen jaren zijn er tientallen alternatieve financiers op de markt gekomen. Dit biedt mooie kansen voor de ondernemer. Hij kan die financier kiezen wiens aanbod het beste aansluit op zijn financieringsbehoefte. Maar het grote aanbod en beperkte track record van deze financiers zorgt er ook voor dat de ondernemer door de bomen het bos niet ziet. Met als gevolg dat hij toch naar zijn vertrouwde bank gaat.''

Online versus offline

De resultaten van het onderzoek zijn ook dubbelzinnig. Hoewel Nederlandse ondernemers veel waarde hechten aan persoonlijk contact, gelooft 53 procent dat online tools betere risico-inschattingen maken dan medewerkers van financiële instellingen. Maar de input delen die nodig is voor een risicoanalyse, zoals onderdelen van de bedrijfsadministratie, daar heeft een meerderheid van de ondernemers alsnog bezwaren tegen (58 procent).