Nieuws Financiën
Organisatie 'Oranjenacht' Gouda zwaar teleurgesteld
De organisatie van de Goudse Oranjenacht is zwaar teleurgesteld over het geringe aantal bezoekers. Op de eerste editie met entreegeld kwamen 1600 mensen af, lang niet genoeg om uit kosten te komen. Daarvoor waren 5000 mensen nodig.

Ton Vergeer van café De Tapperij, een van de initiatiefnemers van het evenement, vindt het echter te vroeg om conclusies trekken voor het vervolg. "In je teleurstelling ben je geneigd te zeggen: 'Bekijk het maar', maar we gaan het nog eens goed evalueren. In principe willen we ook gewoon door.''
WeerHet weer tijdens Koningsnacht zat de organisatie ook nog eens behoorlijk tegen. Maar de voorverkoop, waarin kaarten voor 10 euro gekocht konden worden, was al niet bemoedigend. "Ook wanneer het 25 graden was geweest met een zonnetje, hadden we die 5000 mensen niet gehaald,'' zegt Vergeer. "Dan nog was het een bescheiden clubje geweest.''
PositiefHij had echter niet verwacht dat zo veel mensen het evenement links zouden laten liggen. "Van tevoren waren we juist positief. We hadden het prachtig neergezet en er is hard gewerkt door heel veel mensen.''
De bezoekers die er dinsdagavond wel waren, hebben zich volgens Vergeer ook ontzettend vermaakt. "Het waren er 1600, terwijl dat normaal het tienvoudige is. Het Goudse publiek pikt het schijnbaar niet dat er entree moest worden betaald, maar met de huidige kosten voor de organisatie kunnen we echt niet terug.''
Programma Vergeer wijst op vorig jaar, toen er enorm beknibbeld moest worden op het programma. "Dat wilden we niet meer, een Henk Westbroek die bijna met een rolstoel het podium op moest worden gereden. Toen kregen we ook klachten van het publiek. Nu hadden we met Typhoon en Kenny B. een goed programma.''
EntreeDe entree voor de Oranjenacht was zeker niet te hoog, zegt Vergeer. "In de voorverkoop kostten kaarten een tientje en dat betaal je ook voor een bioscoopkaartje. Kinderen tot 6 jaar mochten gratis naar binnen en kinderen tot 12 jaar voor 5 euro. Ook voor gezinnen met een kleine portemonnee hoeft dat geen groot probleem te zijn. Maar vanaf het begin kregen we negatieve reacties. Remko (Van den Hammen van Grand Canyon) en ik zijn zeer teleurgesteld, ook om wat mensen allemaal tegen ons hebben geroepen.''
Bevriende ondernemersVergeer zegt er de laatste maand alles aan te hebben gedaan om het aantal bezoekers nog omhoog te krijgen. Sociale media en bevriende ondernemers werden ingezet.
Wat nu rest is een fikse kostenpost. "Oranjenacht is een initiatief van twee particuliere ondernemers en dan zijn er twee ondernemers die het schip in gaan. Ik val nog niet om, maar ik had het natuurlijk liever anders gezien.''