Nieuws Financiën
Tinka (voorheen Wehkamp Finance) gooit roer om: op de pof op de schop
Bakken met geld verdienen webwinkels met kredietverstrekking – kopen op de pof. De rentes zijn nog steeds hoog waardoor kwetsbare consumenten regelmatig in financiële problemen komen. Bij Tinka, het voormalige Wehkamp Finance, willen ze af van dit bedenkelijke imago.

Karlheinz Toni is sinds twee jaar de ceo van Tinka. Het Zwolse bedrijf dat is gespecialiseerd in achteraf en gespreid betalen bij aankoop van producten van onder meer Wehkamp. Foto: Frans Paalman
De woekerrente van 14 procent die klanten moesten betalen als ze geld wilden lenen of in termijnen hun aankoop wilden afbetalen, is volgens Tinka-baas Karlheinz Toni (roepnaam Charly) verleden tijd bij zijn bedrijf, dat sinds juni op eigen benen staat.
Tijdens de coronacrisis heeft de overheid de maximaal toegestane rente van 14 procent tijdelijk verlaagd, maar nu een hoger percentage weer is toegestaan, rekent Tinka nog steeds 9,9 procent. ,,Zolang ik hier zit, gaat die rente niet verder omhoog’’, zegt de 40-jarige Oostenrijker tegen het AD. Toni kwam vijf jaar geleden in diens bij Wehkamp. Hij staat nu bijna twee jaar aan het roer van betaaldienst Tinka, eerder bekend onder de namen Wehkamp Finance en Lacent.
Lees ook: Wehkamp maakt eindelijk winst en neemt meteen Kleertjes.com over
Volgens Toni is overigens niet zozeer die hoge rente de belangrijkste reden dat mensen niet meer kunnen betalen. ,,Het is veel belangrijker om te kijken of ze een aankoop überhaupt kunnen bekostigen. Uit onze analyses bleek dat klanten die een maximaal krediet van 1000 euro leenden, oververtegenwoordigd waren als het gaat om betalingsachterstanden. Daarom doen we sinds juni ook voor bedragen onder die 1000 euro een inkomenscheck via automatische realtime controles. Het is ook onze verantwoordelijkheid om te voorkomen dat mensen in de problemen komen. Als het inkomen een aankoop niet toelaat, gaat het niet door.’’
Inkomenscheck reduceert betalingsachterstand
Het aantal betalingsachterstanden is volgens de Tinka-directeur in een paar jaar tijd met 80 procent gereduceerd. ,,Nog maar 3,5 procent van onze klanten heeft een betalingsachterstand, binnen drie jaar wil ik dat verder terugbrengen naar bijna nul. Als we alert blijven en snel ingrijpen, moet dat lukken.’’
Tinka komt van ver. Tot drie jaar geleden was er helemaal geen inkomenscheck en verdiende het bedrijf veel geld aan klanten. Zo’n 8 procent van de totale omzet van Wehkamp kwam in 2019 nog uit het aanbieden van kredieten en verzekeringen via Tinka (toen nog bekend onder de naam Lacent).
Lees ook: Zo snijdt topvrouw Saskia Egas Reparaz HEMA op maat: afscheid van Wehkamp, focus op Benelux
Tinka werkt aan verantwoord en duurzaam groeimodel
Groei die deels is gebaseerd op financiële malaise van klanten ziet Karlheinz Toni niet zitten. ,,Dat moet je niet willen, ik wil toewerken naar een verantwoord en duurzaam groeimodel. Ik erger me bijvoorbeeld ook mateloos aan de relatief hoge boetes die onze concurrenten opleggen voor te late betalingen. Bij ons komt 2 procent van de omzet uit deze boetes, maar uit datagegevens die het gebruik van het ‘Koop nu, betaal later’-principe in Nederland registreren, blijkt dat het gemiddelde aandeel van de omzet voor 32 procent bestaat uit inkomsten uit deze boetes. Ik pleit ervoor dat er zo snel mogelijk wetgeving komt om dit aan te pakken.’’
"Ik wacht af totdat de zaak moet voorkomen bij een rechter, in de hoop dat er een grens wordt vastgelegd over de hoogte van de boetes"
Hij wil zelfs een rechtszaak uitlokken om jurisprudentie te krijgen over hoe ver kredietverstrekkers mogen gaan bij het bepalen van de boetes bij het te laat betalen. ,,Ik heb bij een concurrent - ik noem geen naam - eind maart spullen gekocht voor 20 euro. En dus met opzet nog niet betaald. Ik wacht af totdat de zaak moet voorkomen bij een rechter, in de hoop dat er een grens wordt vastgelegd over de hoogte van de boetes. Wij maken zelf strikt onderscheid tussen mensen die niet willen betalen en mensen die niet kunnen betalen. Onze oproep is: laten we erover praten, we vinden samen een oplossing. Niemand hoeft bang voor ons te zijn of zich te schamen. We snappen dat er vervelende dingen kunnen gebeuren, zoals mensen die hun baan kwijtraken of een overlijden van een naaste.’’
Volgens vereniging voor schuldhulpverlening gaat Tinka de goede kant op
De NVVK, de landelijke vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, heeft regelmatig te maken met klanten die door kopen op de pof bij webshops in problemen zijn gekomen. Een woordvoerder bevestigt het verhaal van Toni dat er de laatste tijd vanuit Tinka meer wordt gedaan om klanten met schulden te helpen. ,,We hebben pas een convenant met dit bedrijf, toch een van de grote spelers op de markt voor uitgestelde betaalopties, afgesloten. Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een schuldhulpverlener, heeft maximaal acht maanden geen last van incassomaatregelen. Daarnaast gaat Tinka, als er geen bijzonderheden zijn, vooraf direct akkoord met een voorstel om de schulden te regelen. Op dit gebied loopt deze onderneming nu voorop, het gaat de goede kant op.’’
"Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een schuldhulpverlener, heeft maximaal acht maanden geen last van incassomaatregelen"
Andere kant van de medaille is dat door deze maatregelen de omzet van Tinka onder druk staat. Vorig jaar draaide de financiële dienstverlener 14 procent minder omzet (37 miljoen euro) dan in 2019. En ook dit jaar is de verwachting van het Zwolse bedrijf dat de omzet - vooral ingegeven door het gezakte rentetarief - opnieuw lager uitvalt. Geen reden voor Karlheinz Toni om bij de pakken neer te zitten. Door de afsplitsing van Wehkamp heeft Tinka (Toni: ‘deze naam klinkt een stuk vriendelijker dan Lacent’) meer mogelijkheden om uit te breiden.
Lees ook: PayPal-director Goyvaerts: 'Ondernemers, durf over de grens te kijken. Letterlijk'
Onafhankelijk Tinka biedt e-commerce financiële diensten aan
Toni: ,,Door een onafhankelijk bedrijf te worden, kunnen we onze service voor verantwoord direct, achteraf of gespreid betalen beschikbaar stellen aan nieuwe retailers en e-tailers. Naast Wehkamp zijn ook bedrijven als BCC, Buckaroo, Sanitairwinkel, Youfone, Intersolve en sinds kort ook CCV en CreditClick aangesloten bij Tinka als betaalmogelijkheid voor hun eigen klanten.
Zo'n 3,5 miljoen klanten maken gebruik van onze diensten en dat aantal groeit verder. Zeker nu we willen uitbreiden buiten de Benelux. Met name Duitsland, Oostenrijk en Denemarken zien we als belangrijke markten.’’