Nieuws Financiën

Hoe de Volksbank mkb’er opzoekt met groeigeld: 'Doel is bouw krachtig mkb-ecosysteem'

Kleine en middelgrote ondernemingen kunnen met moeite aan een financiering komen. Een van de oorzaken is het sluiten van vele bankfilialen. De Volksbank, sinds 2013 in bezit van de Nederlandse staat, sprong in dat gat. Via haar merken SNS, RegioBank en BLG Wonen kan de mkb’er op een eenvoudige manier aan een zakelijke financiering komen. Op bezoek bij RegioBank, een bankier in de buurt die weet wat ondernemen is.

Eduard Voorn 2 december 2022

Brandon Schotanus van Regio Bank Volksbank

Brandon Schotanus (r) van RegioBank praat Louwrens van den Breevaart van Breevaart Personeel bij over zijn financieringsvraagstukken. Foto: Bakker-Bloem

Op een bedrijventerrein aan de rand van Alblasserdam heeft Brandon Schotanus zijn verzekeringskantoor Bakker-Bloem. Het kantoor is wat je noemt een lokale ‘beroemdheid’ in Ridderkerk, Alblasserdam en omstreken. Het familiebedrijf begon in 1955 en Schotanus is de derde generatie. Hij is niet alleen verzekeringsagent, maar ook zelfstandig adviseur van RegioBank. Het is een bank gericht op kleine ondernemers en gewone consumenten. ,,De kracht is dat ik met mijn kantoor dicht bij die ondernemer zit. Via mijn lokale netwerk kom ik in contact met ondernemers. Ze kunnen binnenlopen, een praatje maken en ook gelijk een gesprek voeren over een financiering”, vertelt Schotanus. ,,Kom daar nog maar eens om bij de grootbanken, die hebben geen filialen meer. Ik ken mijn zakelijke klanten door en door: de U-vorm is hier heel ongebruikelijk.”

Werkgeversorganisaties als MKB-Nederland en ONL hameren met regelmaat op het feit dat het voor kleine ondernemers lastig is om een financiering te krijgen voor de aanschaf van nieuwe machines of een bedrijfspand. ‘Laat de Volksbank een mkb-bank worden’, kwam met regelmaat uit de mond Jacco Vonhof, de voorman van MKB-Nederland. Die geluiden waren ook te beluisteren uit de monden van Kamerleden als PvdA-Kamerlid Henk Nijboer en Mustafa Amhaouch (CDA).

Lees ook: Mustafa Amhaouch: 'Nu de deur platlopen bij ministerie van Economische Zaken voor mkb-bank'

Volksbank in publieke hand houden

In de Tweede Kamer groeit overigens de steun om de Volksbank in publieke handen te houden. Tijdens een debat deze week over staatsdeelnemingen gaven regeringspartijen CDA en ChristenUnie aan daar wel wat voor te voelen. Aan de linkerkant van de Kamer en bij de PVV wordt er al langer opgeroepen om de bank in publieke handen te houden. CDA-Kamerlid Inge van Dijk zei in het debat "wel te neigen naar een dergelijke vorm", al hoeft de bank van haar niet per se een staatsbank te zijn. Hij kan ook nog steeds een coöperatieve vorm krijgen.

Datzelfde zei ook Pieter Grinwis van de ChristenUnie. Zo'n volksbank moet met begrijpelijke producten komen en niet te veel risico's nemen, zei Grinwis. ,,Banken zijn te ver van klanten komen af te staan", vindt Van Dijk. De Kamer praat eind februari verder met het kabinet over de toekomst van de Volksbank en de bankensector.

RegioBank zit in haarvaten regio

Schotanus snapt die wens van Vonhof en de Kamer: ,,Wij zitten diep in de haarvaten van deze regio en kennen de ondernemers. Het kopen of verbouwen van bijvoorbeeld een bedrijfspand maken we voor ze inzichtelijk, het zijn veel ingewikkelde stappen. We willen dat die ondernemer blijft ondernemen, doen waar hij of zij goed in is. Wij hebben de kennis in huis over zakelijk financieren.”

"We willen dat de ondernemer blijft ondernemen, doen waar hij of zij goed in is. Wij hebben de kennis in huis over zakelijk financieren"

Brandon Schotanus, heeft eigen verzekeringskantoor en is adviseur RegioBank

Louwrens van den Breevaart is even binnen komen waaien op het kantoor van Bakker-Bloem. Hij heeft een uitzendbureau in Krimpen aan den IJssel, Breevaart Personeel, en bankiert via de RegioBank. Het gaat goed met zijn bedrijf door de schreeuwende vraag om vakkundig personeel.

Schotanus en Van den Breevaart hebben elkaar leren kennen in een regionaal business netwerk. De zakelijk uitgangspunten passen ook nog eens bij elkaar, zegt Van den Breevaart. ,,Wij werken op persoonlijke en vertrouwelijk basis samen met onze opdrachtgevers. We gaan echt voor de lange relaties en dat zie ik terug bij Bakker-Bloem.”

Door groei extra pand betrokken

Schotanus vist snel de vraag achter de vraag uit het gesprek. Door de groei is er een tweede vestiging gekomen. ,,Eén pand is gekocht en het andere huren we”, gaat Van den Breevaart verder. ,,Ik wil weten of we dat ook kunnen gaan kopen en hoe. Ons eigen geld gebruiken of een hypotheek afsluiten? Brandon is voor mij ook een klankbord. We kijken niet alleen naar alternatieven, maar we staan samen ook stil bij de risicospreiding binnen een meerjarenplan. We brainstormen daar nu over. Daarnaast heb ik de ambitie om verder te groeien door het aanbieden van inhouse recruitment. Veel mkb-bedrijven tot zo’n vijftig medewerkers hebben geen grote HR-afdeling, de directie doet het er zelf bij. Wij bieden assistentie bij de zoektocht naar personeel.”

"Wij zijn ook ondernemer en kennen de klappen van de zweep. Ik snap ze, bij andere banken zitten meestal mensen zonder ondernemersachtergrond. Zij kijken puur naar risico’s voor de bank"

Brandon Schotanus

Ondernemer Louwrens van den Breevaart zoekt ondernemer Brandon Schotanus op, deze zin vertelt gelijk hét grote verschil met de andere banken die ook producten en diensten voor ondernemers aanbieden. De bankiers van RegioBank, met meer dan 450 lokale vestigingen, zijn zelf franchise-ondernemers en weten dus precies wat hun klanten voelen. Schotanus: ,,Wij zijn ook ondernemer en kennen de klappen van de zweep. Ik snap ze, bij de andere banken zitten meestal mensen zonder ondernemersachtergrond. Zij kijken puur naar de risico’s voor de bank. Wij kijken verder dan dat. Natuurlijk is onze kennis van hoog niveau. Ik heb namelijk rechtstreeks toegang tot de zakelijke specialisten van de Volksbank. Met hen kan ik sparren over bijvoorbeeld complexe financieringen.”

Lees ook: Financieringsplatform voor mkb Credion haalt voor online-activiteiten 8 miljoen op

'We zoeken persoonlijk contact op, op manier zorgen we voor een sterke en vitale regio en een goed mkb-ecosysteem'

Joris Verheij, directeur Zakelijk bij de Volksbank

In de wereld van het grote geld is de Volksbank, eigenaar RegioBank, een kleine speler. Maar in betrekkelijke stilte wist de staatsbank, die op 1 februari 2013 werd genationaliseerd, onlangs de grens van 1 miljard euro aan verstrekte mkb-leningen te passeren. Aan Joris Verheij, directeur Zakelijk bij de Volksbank, de taak om de komende jaren marktaandeel en de financierbaarheid van het mkb op te schroeven. ,,Natuurlijk zijn we ook een digitale bank, maar we vinden dat persoonlijke aandacht veel waarde heeft”, vertelt Verheij. ,,Daarom zoeken we zeker ook in het B-to-B-kanaal actief het persoonlijk contact op. Op die manier zorgen we ook nog eens voor een sterke en vitale regio en een goed mkb-ecosysteem.”

Verheij zegt dat de Volksbank een groeistrategie voor de dienstverlening aan het mkb heeft, zakelijk financieren is hiervan een belangrijk onderdeel. ,,Met die inmiddels meer dan 1 miljard euro aan verstrekte zakelijke financieringen hebben we een marktaandeel van net 2 procent. Om een serieuze bank voor het mkb te worden moet dat percentage naar 10. We richten ons op die echte mkb’er met een bedrijfsomzet tot 5 miljoen euro en een financieringsbehoefte tot 2 miljoen euro. We willen steeds meer mkb’ers voor ons laten kiezen door het ontwikkelen en aanbieden van relevante producten en diensten. Bloxx is daar een voorbeeld van. Klanten kunnen zelf via dit online platform dienstverlening op maat samenstellen, ook van partners, zoals bijvoorbeeld financieringen voor starters bij Qredits of factoring bij Voldaan. Zo dragen we bij aan de verbetering van de financierbaarheid van het mkb.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws