Rembrandt M&A is al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in fusies en overnames. Zij hebben de ervaring, expertise én het netwerk om je in de aanloop naar een overname en tijdens het verkoopproces zelf deskundig bij te staan. Met de volgende 11 praktische tips kun je je goed voorbereiden en voorkom je mogelijke valkuilen.
1. Denk na over het type verkoop en de opvolging
Het is misschien wel één van de moeilijkste vragen bij een bedrijfsverkoop: wie is de ideale koper? Kijk je vooral naar familieleden, naar iemand uit het huidige management, een strategische koper of Private Equity? Hierbij is ook jouw eigen rol van belang. Kies je een volledige of gedeeltelijke verkoop? En hoelang blijf je zelf nog actief binnen het bedrijf? Antwoord op deze vragen creëert rust en helderheid, al vroeg in het proces. Dit noemen we bij Rembrandt M&A ‘de kracht van het plan’.
2. Maak je onderneming alvast verkoopklaar
De verkoop van een bedrijf vergt doorgaans veel tijd en energie. Het kan de nodige emoties met zich meebrengen en kan soms ook enorm spannend zijn. Start daarom zo’n vijf jaar van tevoren met het verkoopklaar maken van de onderneming. Denk bijvoorbeeld na over de opvolging, het evalueren van de juridische structuur, contractuele verplichtingen en juridische aspecten, zoals de pensioenregeling en concurrentie- en relatiebedingen.
Omring je het liefst met een team van experts, dat je bij kan staan op cruciale momenten. Denk hierbij, naast de overnameadviseur, ook aan een juridisch adviseur en eventueel een extern klankbord; iemand die je goed kent. Dit kan familie zijn, maar ook een raad van commissarissen.
Het is in dit verband verstandig om een externe adviseur in te schakelen, die de rust bewaart en emoties uitfiltert
3. Vergeet het emotionele aspect niet
Voor sommige ondernemers is het bedrijf echt hun levenswerk. Bij het verkoopproces komen dan vaak sterke emoties kijken. Het gaat ten slotte om het bedrijf dat je jarenlang met alle energie hebt opgebouwd. Naast de juiste prijs is ‘een goed gevoel’ een belangrijke factor bij het vinden van de beste koper. Met het oog op de continuïteit: hoe vangt de huidige directie straks alle taken op? Wat gebeurt er met de bedrijfscultuur? Onderschat deze niet-zakelijke aspecten niet. Het is in dit verband verstandig om een externe adviseur in te schakelen, die de rust bewaart en emoties uitfiltert om de juiste vervolgstappen te zetten.
4. Bepaal de waarde van de onderneming
Iedere ondernemer wil het bedrijf vanzelfsprekend voor de optimale prijs verkopen. Een gedegen waardebepaling is hierbij van cruciaal belang. Zo’n waardebepaling gaat niet alleen om getallen, maar dient tegelijk als een bredere analyse van het bedrijf, afgezet tegen de markt en de ontwikkelingen daarin. Welke zaken werken door in de ondernemingswaarde? Wat is het onderscheidend vermogen van het bedrijf? Wat is er betaald bij vergelijkbare overnames? Een juiste analyse en daarop aansluitende voorbereidingen vergroten de kans op een goede verkoopprijs.
5. Houd rekening met marktwerking
Stel: een potentiële koper toont interesse in jouw bedrijf. Is dit de enige partij of zijn meerdere partijen geïnteresseerd? Het vergelijken van diverse kopers (buitenlandse partijen, Private Equity en strategische kopers) geeft inzicht in de verschillende voorwaarden die deze partijen stellen. Dit helpt bij het nemen van de juiste beslissingen. Daarnaast zetten veel geïnteresseerde potentiële kopers een stap extra als ze horen dat er meer gegadigden zijn. En dat kan de verkooprijs ten goede komen.
6. Verzamel goede informatie
Wanneer je in gesprek bent met één of meer potentiële kopers is het belangrijk om de informatievoorziening goed op orde te hebben. Een professionele overnameadviseur begeleidt je bij het verzamelen van de benodigde informatie en legt dit vast in een informatiememorandum. Dit voorkomt eventuele misverstanden en vergroot de kans op een reële, kwalitatief hoogwaardige bieding.
Een solide informatiememorandum laat de kracht van het bedrijf zien en bevat informatie over de activiteiten, de belangrijkste klanten en leveranciers, de organisatie en groeikansen. Uiteraard is er ook een financieel hoofdstuk: met daarin de balans, de winst- en verliesrekening en een prognose van de te verwachten omzet. Door goede informatie te verstrekken voorkom je latere discussies of mogelijke misvattingen.
7. Kijk verder dan alleen de prijs
Natuurlijk, de prijs die een koper wil betalen is een enorm belangrijke factor bij de verkoop van jouw onderneming. Toch kan het verstandig zijn om ook in een vroeg stadium over andere belangrijke voorwaarden na te denken. Hoe laat je het bedrijf achter? Wordt het bedrijfspand mee verkocht of verhuur je dat aan de koper? Wat betekent de verkoop voor het personeel en in hoeverre is de continuïteit gewaarborgd? Wellicht is het aantrekkelijk om (eerst) een deel van alle aandelen te verkopen, zodat je je samen met de koper op toekomstige groei kunt richten.
Rondom de betaling van de koopprijs zijn vaak meerdere opties mogelijk. Bijvoorbeeld, het volledige bedrag wordt ineens overgemaakt of een deel hangt af van de bedrijfsprestaties de komende jaren.
Niet iedere ondernemer wil zijn of haar bedrijf meteen volledig verkopen. In dat geval kan de Smart Exit van Rembrandt M&A een interessante optie zijn
8. Verdiep je in een Smart Exit
Niet iedere ondernemer wil zijn of haar bedrijf meteen volledig verkopen. In dat geval kan de Smart Exit van Rembrandt M&A een interessante optie zijn. Het is een unieke transactievorm, waarbij je een deel van het bedrijfsvermogen veiligstelt, maar ondertussen blijft ondernemen. Het bedrijf wordt gedeeltelijk verkocht aan een groep investeerders, zónder dat je als ondernemer aan zeggenschap inlevert. Na een periode van bijvoorbeeld vijf jaar kun je alsnog kiezen voor volledige verkoop.
9. Of kies voor een Management Buy-Out (MBO)
Bij een management buy-out nemen één of meerdere personen uit het bestaande managementteam de aandelen van het bedrijf over van de huidige eigenaar. Een groot voordeel is een vaak veel korter verkoopproces, met een relatief hoge slagingskans. Ook blijven de opgebouwde reputatie en de bijbehorende bedrijfscultuur waarschijnlijk overeind. Om te voorkomen dat de werkrelatie verstoord wordt wanneer jullie er samen niet uitkomen, is het verstandig een externe, maar betrokken adviseur het proces te laten begeleiden.
10. Verken ook internationale kansen
Steeds vaker dienen zich buitenlandse kopers aan op zoek naar uitbreiding in Nederland. Een goede overnameadviseur beschikt ook internationaal over een netwerk om potentiële kopers te identificeren en eventueel te benaderen. Belangrijk bij een overname door een internationale koper, is om rekening te houden met culturele verschillen. Een overname-expert met veel internationale ervaring zal de kans op een succesvol verkoopproces met een buitenlandse koper daarom aanzienlijk vergroten.
11. Zet de eerste stap met Rembrandt M&A
Vergroot de kans op succes met de juiste voorbereiding, tactiek en uitvoering. Een onderneming kopen of verkopen is een veelzijdig en veelal complex traject, dat om een totaalbenadering vraagt. Iedere slag telt bij een overname, fusie of verkoop van een onderneming. Het is de som der delen die het resultaat bepaalt; strategisch, financieel én persoonlijk.
Ziet u kansen voor een overname of wilt u gewoon eens vrijblijvend contact opnemen? Onze adviseurs helpen u graag. Ontmoet het team op RMA.nl.