Mannen vragen zich bij het inchecken wel eens af waar ze zijn beland, lacht Waninge (34). ,,Bij veel stellen die een paar nachten weggaan, kiest de vrouw het hotel. Het inchecken gebeurt in de kledingwinkel, waardoor mannen vaak verrast zijn. Maar als hun vrouw later kleding gaat passen, voelen ze zich wel op hun gemak. Ze kunnen aan de bar zitten, in plaats van wachten naast het pashokje,’’ zegt ze tegen het AD.
In 2018 startte ze kledingboetiek House of Fred. Een paar maanden later volgde op de verdiepingen erboven hotel Cozy Pillow met zes kamers en een zevende kamer in een werfkelder aan de Oudegracht.
,,Het was mijn meisjesdroom om een keer iets heel bijzonders neer te zetten’’, vertelt de Utrechtse. ,,Ik zoek het in het verfijnde en niet in de massa. Een concept met een sterke, persoonlijke benadering van klanten, maar dat ook kan groeien. Niets is standaard, de hotelkamers hebben bijvoorbeeld Utrechtse thema’s.’’
Lees ook: MKB-Nederland na KVK-onderzoek: 'Tot 400.000 ondernemers twijfelen over doorgaan met bedrijf'
Efficiënt ruimtegebruik en bijzondere arrangementen
De kledingboetiek en hotel sluiten in de praktijk goed op elkaar aan. ,,Als vrouwen een weekend naar Utrecht komen, gaan ze bij ons shoppen en andersom ook.’’ Bijkomend voordeel is efficiënt ruimtegebruik: in veel winkelpanden staan bovenetages leeg.
De coronapandemie leidde tot veel hoofdbrekens. Omdat de winkel en hotel nog kort bestonden, kreeg Waninge geen overheidssteun. Toch trok juist de bijzondere bedrijfscombinatie haar door de lockdowns heen.
,,Ik bedacht bijzondere hotelarrangementen. Toen winkelen op afspraak wel mocht, kregen gasten van het hotel een shoptegoed voor een persoonlijke winkelafspraak. Daar bleek vooral in de weekenden veel vraag naar. En in de periode dat alleen bestellen via internet mocht, konden mensen die bleven overnachten vooraf hun kleding kopen en op de kamer passen.’’
Ik ben geen standaard winkelier, ik ben een ondernemer. Ik vaar altijd een mijn eigen koers en ben bereid om risico’s te nemen
Gaandeweg ontstond het idee om haar bedrijven over te dragen. Zelf uitbreiden zou goed kunnen, maar zou veel extra tijd vragen. Bovendien besefte ze dat ze het meeste lol heeft in het opzetten van een nieuw concept.
Waninge vond in Omoda een geschikte koper. Het schoenenconcern is sinds kort ook actief in kleding en krijgt door de overname voor het eerst een hotel in de portefeuille. In een verklaring spreekt de directeur van een strategische keuze. ,,De boutique en het hotel samen bieden de mogelijkheid om klanten de volledige Omoda-experience te bieden.’’
Lees ook: Aads gitaarwinkel ging bijna failliet door corona: ‘Veel ondernemers blijven te lang bezig’
Veel leegstand in de Steenweg
Is de overname door een groot ketenbedrijf niet in tegenspraak met haar filosofie om juist weg te blijven van de massa? ,,Ik ken Omoda persoonlijk uit de tijd dat ik een tassenmerk had. Het is een familiebedrijf met fijne en oprechte mensen. Ze zijn ooit begonnen met winkels, hard online gegroeid en verkopen nu ook kleding in fysieke winkels. Voor mij is het een perfecte match.’’
Juist in de Steenweg is nu veel leegstand doordat winkels de lockdowns niet hebben overleefd. Dat werpt de vraag op wat Waninge anders doet dan anderen ,,Ik ben geen standaard winkelier, ik ben een ondernemer. Ik vaar altijd mijn eigen koers en ben bereid om risico’s te nemen. Ik heb bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in social media en lokale samenwerkingen omdat ik in korte tijd wat moest neerzetten.’’
Ze blijft nog tot de zomer betrokken bij de kledingwinkel en hotel, daarna staat ze open voor interim-functies bij bedrijven. Haar tip voor (startende) ondernemers? Vertrouw op de wijsheid van je ondernemershart. Als je dat doet, komen mooie dingen op je pad.’’