Nieuws

Broers Coronel gaan vol gas in business

Tim en Tom Coronel doen jaarlijks mee aan de rally van Dakar. Hun bedrijven in Nederland lagen er geen dag voor stil.

Bert van den Hoogen en Helga Warmels | Foto's Jacqueline de Haas, Marlies Wessels, Peter Franken, Léon Jansen 5 januari 2018

Tim coronel tom coronel 1

Het interview vindt plaats in de mancave van Tom Coronel, in een bijgebouw van zijn woonboerderij in Eemnes. Boven is het kantoor, beneden de werkplaats. Terwijl Tom en zijn tweelingbroer Tim (45) boven vertellen over hun bedrijven, wordt beneden door een handvol vrijwilligers aan de buggy’s gesleuteld.

Einddoel

Tom: ,,Het is simpel: je kent je einddoel en of je nu ergens onderdoor of overheen moet, links of rechts, maakt niet uit, als je er maar komt. Dat is hoe wij ondernemen. Niks van negen tot vijf. Dat is ook hoe wij Dakar rijden. Of we gaan winnen, weten we niet, maar ons doel is dat we allebei de finish halen. We gaan er vol gas voor.”

Tim: ,,We nemen risico’s, maar wel gecalculeerde risico’s.”

Tim coronel tom coronel 2

E-commerce

Tom: ,,Waar het bij andere mensen pijn gaat doen, beginnen wij het net leuk te vinden. Ik wil dingen doen waarvoor andere mensen terugdeinzen. Dingen waarvoor een beetje lef nodig is. Ik zit bijvoorbeeld al vanaf 2001 in de onlinehandel.”

Tim: ,,Niemand dacht er toen al over na.”

Tom: ,,Ik was op zoek naar iets wat ook doorging als ik er niet was. Toen eind jaren 90 het internet opkwam, heb ik me er direct in verdiept. En ineens nam het een vlucht. Dat ik al op die trein zat, was mazzel.”

Je hebt het over Create2Fit. Hoeveel webwinkels hangen daar nu onder?

Tom: ,,Vier. Het waren er acht. Op 18 juni van dit jaar (2017 red.) heb ik de zaak teruggekocht van RFS, de holding van Wehkamp. Voor een euro. Create2Fit draaide verlies. Het plan van RFS was de boel te liquideren. Iedereen netjes betalen, afscheid nemen, klaar. Maar ik wilde het bedrijf nog een zetje geven. Mijn zakenpartner Marc Koster en ik zijn met de cijfers erbij om de tafel gaan zitten. Is dit een realistisch plan?"

Create2Fit

"Toen zijn we gaan saneren. We wilden focussen op de producten waarin we goed waren. Dat betekende dus van acht naar vier webwinkels en van 65 naar 35 man personeel. Met de koelkasten, wasmachines, koffiemachines en magnetrons zijn we gestopt. Ik zit er nu dag en nacht. Create2Fit is mijn kindje en het is aan het verdrinken. Of ik het kan leren zwemmen, durf ik nu nog niet te zeggen, maar vanochtend heb ik twee uur lang de cijfers doorgenomen en de omzet én winst groeien. Een kwestie van focus dus.”

Dat is een vreemde uitspraak uit de mond van iemand die ontzettend veel doet. Hoeveel bedrijven hebben jullie wel niet?

Tom: ,,Dat is allemaal bij toeval zo ontstaan. We zijn in 1995 begonnen met de kartbaan.”

Opgezet met de erfenis van jullie moeder…

Tim: ,,Daar denk ik nog steeds aan, als de deur daar achter me dichtvalt.”

Tom: ,,Dat was een geluk bij een ongeluk. Ik stond op een kartbaan in Ierland en zei: ‘Als iemand in Nederland zo’n baan kan opzetten, zijn wij het.’ En vanuit de kartbaan zijn we heel voorzichtig gaan uitbouwen. Allemaal aparte bv’s, werkmaatschappijen onder één paraplu, een holding. Daarmee voorkom je dat de één de ander meetrekt bij een juridisch probleem. Een tafel staat op vier poten en niet op maar één poot."

"De één gelooft ook wat meer in het ene en de ander wat meer in het andere. We zijn met vier broers en één zus. Onze broer Jip draagt bijvoorbeeld de horeca. Onze zus Lindsay werkt voor Koffiestuff.nl, dat gestart is door onze vader. Hij woonde in Italië en daar was de koffie lekker. Toen hij na een jaar of tien terugkwam…”

Tim: ,,… dacht hij: wat is dit voor slootwater? Dat kan beter.”

Tom: ,,En als broers hebben we Raymond aangesteld als algemeen directeur.”

Tim coronel tom coronel 4

Waarom Raymond?

Tom: ,,Omdat hij de oudste is en het beste met financiën. Hij heeft de organisatiestructuur uitgedokterd. Dat moet je niet aan Tim en mij overlaten, want dat wordt niks. Tim en ik zijn de herriemakers…”

Tim: ,,De creatieve pioniers.”

Tom: ,,Weet je, je moet wel een beetje met mensen werken die je vertrouwt en met wie je prettig werkt."

Wet ’n Wild

"Je loopt ergens tegenaan en je denkt: hé, dit is een kans. Bijvoorbeeld Wet ’n Wild, de waterskibaan in Alphen aan den Rijn. Die was van een vriend van Tim en die gozer ging failliet. Wel een wijze tent, die moet je toch rendabel kunnen maken? Zullen we eens met die curator gaan praten? En voor ik het wist, was die tent van ons. We hebben de exploitatie nu uitbesteed. Je kunt je niet op alles concentreren.”

Tim: ,,Wij zijn 24 uur per dag bezig met dingen die ons vrolijk maken. Wij hebben het geluk dat onze oudste broer financieel goed onderlegd is en dat hij de structuur met de holding en de werkmaatschappijen heeft gecreëerd. Wij zijn de creatievelingen en hebben het gevoel met de markt."

Indoorklimplayground

"Neem nu het klimmen. Een broer van ons had een keer in Frankrijk buiten in bomen geklommen. De karthandel liep even wat minder en toen dachten we: waarom gaan wij niet een indoorklimplayground maken? We hadden er de ruimte voor.”

Tom: ,,Bomen erin, paar experts gevraagd, plan gemaakt en… actie! Nou, je mag ook wel weten dat we de eerste twee jaar dachten…”

Samen: ,,Waar zijn we in godsnaam mee begonnen?”

Febo

Tom: ,,Net als de Febo. Die heeft de eerste vijf jaar alleen maar geld gekost.”

Tim: ,,Dat zijn de duurste kroketjes die we ooit hebben gehad.”

Tom: ,,We hebben ooit een indoorskibaan gehad. Hoeveel miljoen hebben we daar stukgeslagen?”

Tim: ,,3,8 miljoen, in guldens.”

Lessen

Tom: ,,Om maar aan te geven dat we niet alleen maar succes hebben. Er zijn plussen en minnen. We hebben in totaal drie kartbanen gehad: één in Enschede, één in Den Haag en één in Huizen. Nou, in Den Haag hadden we iemand die een bv had in onze kassa. Daarvan hebben we geleerd dat als je er niet bij bent, er geen controle is en je geplukt wordt. Je moet de juiste mensen op de juiste plekken hebben. We hebben toen besloten niet meer ver weg te gaan. Dat kost allemaal tijd en levert alleen maar ellende op. We doen nu alles hier, om de hoek. Dus één: de tafel staat niet op één poot. En twee: alles zit nu in Huizen en omgeving.”

Tim: ,,Als je terugkijkt: alles wat je aanraakte, liep toen. Horeca was heel makkelijk.”

Tom: ,,We hebben ook nog een bioscoop gehad.”

Tom: ,,Maar de kern is voor ons de autosport. Doen we dus ook vanuit een bedrijf.” Lachend: ,,Maar daarvan mogen we de cijfers nog wel een beetje opkrikken. Mensen denken dat wij goud geld harken met de autosport. Nou, ik heb nieuws voor ze… Het geld dat we nodig hebben om met Dakar mee te doen, proberen we uit de markt te vissen. Dat lukt vaak net niet. Dan ben je met die buggy’s bezig en dan denk je: dat motorblok mag nog wel 10 pk meer hebben. En eigenlijk moeten we die duurdere velgen hebben. We geven vaak net iets meer uit dan er binnenkomt.”

Op de kartbaan in Huizen rijden de karts nu precies een jaar op elektriciteit. Waarom is die overstap gemaakt?

Tim: ,,Mijn leverancier zei: ‘Dit moet je even proberen.’ Ik reed erop en dacht: dit kan niet waar zijn. Ons leven is benzine, hè. Ik heb drie weken lang stuiterend in mijn bed gelegen. Ik dacht: hoe moet ik mijn broers en de aandeelhouders vertellen dat we moeten overstappen? Dus toen heb ik de leverancier de karts naar Huizen laten brengen en iedereen uitgenodigd. Elektrisch stuurt en accelereert beter en het stinkt niet. De jongens zeiden: ‘Tim, dit is een no brainer.’ Ik zei: ‘Dat klopt. Maar ze zijn wel 2,5 keer zo duur.’ Het ging om 120.000 of 360.000 euro. Maar toen hebben we het dus wel gedaan.”

https://youtu.be/fLua0bt28vk

Wanneer gaan jullie Dakar elektrisch rijden?

Tom: ,,Twee jaar geleden kwam Tim al met dat stomme idee.”

Tim: ,,Een elektrische buggy is duur in aanschaf en ook qua vervoer. We vinden er wel een oplossing voor. Maar we denken niet ver vooruit. Laten we eerst even focussen op de Dakar die nu voor ons ligt.”

Familie

Tom: ‘Het voordeel van werken met familie is dat je dezelfde opvoeding hebt gehad, waardoor je dezelfde mindset hebt. Het nadeel is dat je niet kunt weglopen. Je komt nooit meer van elkaar af.’

Tom: ‘Weet je hoe dat met familie werkt? Het ene moment maak je iemand uit voor klootzak en het volgende moment trek je samen een biertje open. Een manager gaat thuis zitten miepen. Wij niet.’

Wat Tim verdient

Tim: ‘Ik betaal mezelf zo min mogelijk salaris uit. Het laagste dat je jezelf als directeur-grootaandeelhouder kunt betalen. Wanneer moet ik het uitgeven dan? Ik ben toch altijd aan het werk.’

Geen dikke auto

Tom, tegen de journalist: ‘Ik durf te wedden dat jij een dikkere auto hebt dan ik. Ik rijd een 118d, een BMW. In mijn league is het een ukkiepukkieauto. Interesseert me niks. Je moet je geld niet uit de zaak halen.’

Rolverdeling

Tim: ‘Tom de details, ik de grote lijnen. Tom maakt zich nog druk om een boutje voor onze Dakar-buggy’s. Samen komen we tot een hoger niveau.’

Patat

Tom: ‘De heftigste discussies krijgen Tim en ik over de kleinste dingen. Over de paprikapoeder op de patat. Maar als het om een brug van de ene naar de andere hal gaat van 180 ruggen? Ja, is goed.’

De bedrijven

De familie Coronel heeft een wolk aan bedrijven gecreëerd. Deels vallen die bedrijven onder de holding die Raymond, de oudste broer, heeft opgezet. Create2Fit (omzet: 31 miljoen euro) valt erbuiten. De kartbaan (omzet: 1,4 miljoen euro), IZI Fitness Huizen (omzet: 432.000 euro) en Coronel Sports (omzet: 1,5 miljoen euro) vallen er wel onder.

Ook het Dakar-project valt onder de holding. Kosten: 630.000 euro. De ton die Tim en Tom voor hun werk voor Allsecur krijgen, gaat naar het Dakar-project. Per jaar wordt Tom een keer of 80 ingehuurd voor een lezing à 2.500 euro. Van dat bedrag gaat 20 procent naar de Speakers Academy. De rest stopt hij in de Dakar-pot.

Wij zijn 24 uur per dag bezig met dingen die ons vrolijk maken

Tom Coronel