Nieuws

Familiebedrijf Brabantia doet eerste overname in veertig jaar

Brabantia neemt het Eindhovense designlabel Dutchdeluxes over. Dutchdeluxes verkoopt wereldwijd onder meer broodplanken, dienbladen, ovenwanten en lederen schorten voor het topsegment van de markt.

Peter Scholtes 11 mei 2017

Brabantia 2

Broodplanken bijvoorbeeld zijn van Frans eiken of Amerikaans walnotenhout, dat wordt gedroogd in België en drie keer wordt geolied in druivenpittenolie. Het leer van de schorten komt uit Italië. Het Eindhovense designbureau besteedt de productie uit aan ambachtelijke, Nederlandse bedrijven. Zelf heeft het vijf medewerkers in dienst. Het in 2013 door Sebastiaan Eerhart en Maud Eerhart-Vorspaget opgerichte bedrijf groeit hard en realiseert inmiddels een omzet van enkele miljoenen euro's.

Grote betekenis

Daarmee is het voor Brabantia (duizend medewerkers, jaaromzet 107 miljoen euro) een kleine vis. Maar wel een met een grote betekenis, zegt topman Tijn van Elderen. ,,We willen ons nadrukkelijker internationaal positioneren als designmerk in het hogere segment. Dit is de eerste overname in dit segment. Er zullen er meer volgen."

Hogere segment

Brabantia zelf bedient het 'midden en hogere segment' van de markt voor huishoudelijke producten. Dutchdeluxes blijft als zelfstandig merk bestaan. Oprichter Sebastiaan Eerhart behoudt de dagelijkse leiding van het bedrijf.

Verder groeien

Brabantia verwacht dat het Dutchdeluxes verder kan laten groeien met zijn kennis van productie en zijn internationale netwerk op het gebied van marketing, verkoop en logistiek. Hoewel het Eindhovense bureau al in veel landen gespecialiseerde verkooppunten zoals kookwinkels heeft, zou Brabantia nog wel wat witte vlekken kunnen helpen invullen. "In Maleisië bijvoorbeeld hebben we een distributeur met eigen winkels in het hogere segment."

Te hoog gegrepen

Van Elderen verwacht dat Brabantia uitstekend gebruik kan maken van de innovatiekracht van het designbureau. ,,Binnen Brabantia zie ik veel creatieve ideeën afvallen omdat ze te hoog gegrepen zouden zijn of buiten onze designscope vallen. Daar zijn ideeën bij die wel bij Dutchdeluxes kunnen passen. Omgekeerd geldt dit ook."

Op consumenten gericht

Van Elderen is bezig om van Brabantia een meer op de consumenten gerichte onderneming te maken. Hij bracht in de afgelopen jaren meer kleur en design in de producten die van oudsher louter het imago van degelijkheid droegen. Brabantia zette ook in op verduurzaming. In die lijn past de verwerving van Dutchdeluxes.