Zwolle Eet bleek bij de start, zeven jaar geleden, al gauw een gouden concept, dat met redelijk gemak in andere plaatsen uit te rollen was.
Het idee: een bestel-app met alleen lokale ondernemers, voor lagere tarieven dan bij reuzen als Thuisbezorgd en Uber Eats. Dat idee slaat zo aan, dat inmiddels vijfhonderd restaurants in Overijssel, Gelderland, Drenthe en Friesland hun maaltijden aanbieden via de app.
Lees ook: Vier dagen werken en geen overuren: Annelie en Rianne hebben nooit moeite om personeel te vinden
,,Het gaat hartstikke goed”, vertellen mede-eigenaar De With en zijn collega Jeroen Beekers vanuit hun Zwolse kantoor aan de Meeuwenlaan aan De Stentor. ,,We zijn al zeven jaar op dezelfde manier bezig. Maar we liepen tegen onze grenzen aan. Voor elke plek moet je een aparte app hebben en meerdere social media accounts.”
Zwolle Eet verder onder de naam Homie
Zo besloot het platform onder één vlag verder te gaan en de verschillende steden onder de naam Homie onder te brengen. ,,Het lokale blijft”, zegt De With. ,,Als je bij ons een maaltijd bestelt, blijft er veel meer over voor de lokale restauranthouder dan bij Thuisbezorgd of Uber Eats. Maar we snapten ook dat we een sterkere uitstraling moesten hebben, zodat we beklijven bij mensen.”
Zo gaat het bezorgbedrijf nu verder onder de naam Homie. ,,We blijven hetzelfde doen, maar dan professioneler en volwassener. Onze vaste commissie is nog altijd laag gebleven.” Dat is 8 procent, tegenover 14 procent van Thuisbezorgd.
Er komt meer bij kijken dan even een website in de lucht gooien
In Zwolle zijn tachtig restaurants aangesloten, in Kampen zijn het er iets meer dan twintig en sinds kort is Homie ook in Apeldoorn actief. Op veel plekken nemen ze lokale, concurrerende aanbieders over. ,,Dat zijn platforms met dezelfde kernwaarde, maar zonder de operationele capaciteit. Er komt meer bij kijken dan even een website in de lucht gooien.”
Alternatieven voor bezorgreuzen
Hoewel het bedrijf nu op grotere schaal opereert, blijft vooropstaan dat lokale ondernemers meer geld moeten overhouden aan bezorging van maaltijden, vindt De With. Voor de consument zitten veel voordelen aan grote platformen als Thuisbezorgd of Airbnb in de toerismesector, maar voor ondernemers juist grote nadelen, zegt hij. ,,Zo ontstaat er een gat, waardoor ruimte ontstaat voor ons. Maar we realiseren ons ook dat we het lokale voorop moeten stellen, om te blijven wie we zijn. Dat is ons bestaansrecht.”
We realiseren ons dat we het lokale voorop moeten stellen, om te blijven wie we zijn. Dat is ons bestaansrecht
Onlangs besloot een groep Zwolse ondernemers het over een andere boeg te gooien en elke tussenkomst van een bezorgplatform te omzeilen. Hoe kijken de mannen van Homie daarnaar? Beekers: ,,Het is niet voor het eerst dat we zien dat ondernemers het samen oppakken, maar dat is niet makkelijk. Dan moet je het echt grootschalig opzetten, terwijl je zelf een restaurant runt en samenwerkt met concurrenten.”
Toch ondersteunen ze het initiatief. ,,We gunnen het ze dat het lukt en hebben hetzelfde doel. Het benadrukt de noodzaak van alternatieven voor die reuzen.”
Lees ook: Geen zout en citroen: hoe deze vrienden Nederland veroveren met échte tequila
Dit vinden horecaondernemers van Homie
Rachid Mellah van Food By Mellah in Kampen is razend enthousiast. ,,Drie weken geleden zijn we gestopt met Thuisbezorgd. Ze pakken heel veel, 14 procent, maar doen weinig terug. We hebben wel getwijfeld.” Food By Mellah is een Surinaams-Javaans eethuis: ,,Dat is niet zo’n groot stuk van de taart in Kampen. Maar het gaat beter dan verwacht. We hebben zelfs meer bestellingen dan voorheen. Homie past bij ons, omdat het verwijst naar straattaal. Ik vind het concept echt tof. We plakken op alle bestellingen dan ook stickers van Homie.”
Ook Remco Haak van Cafetaria De Poort in Harderwijk is goed te spreken over Homie. ,,Voorheen was het Harderwijk Eet, daar had ik ook altijd prima ervaringen mee. Voordeel van Homie is ook dat ze goed bereikbaar zijn. En het systeem dat ze hanteren, is gebruiksvriendelijk. Bij Thuisbezorgd krijg je wat minder snel iemand te spreken als je een probleem hebt. Maar Thuisbezorgd is zo groot, daar kan ik echt niet zonder qua bestellingen. Misschien wordt Homie in de toekomst groter. Dat zou fijn zijn, want het percentage dat je betaalt, is lager.”
De ervaringen van franchisenemer Sander van Enckevort van Kipperij Deventer met Homie zijn ‘hartstikke goed’. ,,Maar op dit moment kan je nog niet zonder Thuisbezorgd. Sinds wij zijn gaan bezorgen, een aantal maanden geleden, groeien we echter ook op andere platforms. Onze eigen website en Homie. De eerste anderhalve maand deden we met Homie best veel aan marketing. Ik zou het nog wel wat meer willen laten leven.”