Groei

Dit beveiligingsbedrijf staat voor de zesde (!) keer op rij in de Top250 Groeibedrijven

Foto: Workrate.
Foto: Workrate.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Eigenlijk is Jop Wolff, oprichter en eigenaar van Workrate, per toeval in het ondernemersvak gerold. Tijdens zijn studie Naval en Offshore Engineering aan de TU Delft was hij liever met andere dingen bezig dan met de studie zelf en zo kwam hij via een vriend in aanraking met het securityvak. Jop ziet al vroeg in dat de vraag naar goede security voor datacenters door het snel groeiende internet alleen maar zal toenemen en richt Workrate op. Een securitybedrijf speciaal gericht op beveiliging van datacenters en inmiddels ook actief in andere nichemarkten als de farmaceutische industrie, de logistieke sector en andere veeleisende omgevingen .

,,De bedrijven die klant bij ons zijn hebben allemaal gemeen dat een goede beveiliging en gestroomlijnde processen essentieel zijn voor hun core business. Gaat er iets fout in die keten, dan kan dat onmiddellijk grote impact hebben op de prestatie en vooral ook de reputatie van die bedrijven. Bij Workrate hebben we ons gespecialiseerd om alles op het vlak van security, processen en objectbeveiliging op een unieke manier te waarborgen. Alles wordt minutieus bijgehouden en is altijd controleerbaar en vooral meetbaar. Dit helpt bedrijven om voortdurend op de hoogte te zijn van wat er op securityvlak speelt binnen hun business.”

Alles meetbaar maken

Workrate opereert wat betreft security op twee assen om de beste security teams te creëren. Aan de ene kant is er het de menselijke kant, waarbij de teams op een unieke wijze samenwerken en getraind worden. Er wordt heel veel tijd besteed om de teams zo autonoom mogelijk te laten werken. En aan de andere kant is er inrichten van processen en het slim inzetten van technologie. Van hoe vaak een deur open of dicht gaat tot welke personen zich in welke ruimte bevinden. Alles wordt in onze eigen software bijgehouden die real-time inzicht geeft en elke twee weken vindt er operationeel overleg plaats over wat er speelt op hun locaties. Essentieel voor bedrijven die het juist moeten hebben van security die top notch is en altijd controle willen hebben.

Lees verder onder de advertentie

Service, data en vertrouwen en dat continu verbeteren

Jop Wolff:,,Onze klanten waarderen onze aanpak omdat ze weten dat beveiliging mensenwerk is. Wij garanderen niet dat we geen fouten maken, maar dat ons systeem de beste manier is om daar mee om te gaan. We halen het beste uit mensen en geven altijd een ongefilterd en helder beeld van wat er gebeurt in jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat je leert van alles wat fout gaat, om waar mogelijk te verbeteren en controle te vergroten. De locaties die wij beheren zijn vaak enorm complex en dat maakt overzicht houden voor die bedrijven vrijwel onmogelijk. Doordat wij alles real-time kunnen monitoren en waar nodig direct actie kunnen ondernemen bieden we iets dat door onze klanten als megabelangrijk wordt gezien. Service, data en vertrouwen, om vervolgens continu te verbeteren, daar draait het om. Doordat wij alles real-time kunnen monitoren en waar nodig direct actie kunnen ondernemen bieden we iets dat door onze klanten als megabelangrijk wordt gezien.”

Workrate: (bijna) altijd gegroeid

Van de twintig jaar dat Workrate bestaat is het bedrijf negentien jaar gegroeid. Het ene jaar dat men consolideerde kwam door een overname waarbij nadat de deal was beklonken nog wat lijken uit de kast vielen. De groeicijfers van de laatste jaren zijn steevast in de dubbele cijfers, ook tijdens de coronapandemie. Het is in dat opzicht geen wonder dat Workrate al zes jaar op rij in de lijst van de Top 250 Groeibedrijven van nlgroeit staat.

Omarm nieuwe dingen en laat zaken die niet schaalbaar zijn gaan

En dat is een unieke prestatie, want Workrate is daarmee het langstzittende bedrijf op die lijst. Hoe lukt het Jop en zijn team om jaar na jaar te blijven groeien in een markt die voortdurend te maken heeft met technologische veranderingen en uitdagingen? ,,Het succes van Workrate zit 'm vooral in het team. Samen met twee compagnons voer ik de dagelijkse leiding en we zijn heel complementair aan elkaar. De één is goed om op technologisch vlak, de ander is een ster in klantcontacten onderhouden. En ik ben heel goed in het vinden van nieuwe oplossingen en het vooruitkijken. Door jezelf voortdurend te blijven vernieuwen houd je de boel scherp. Nieuwe dingen oppakken, maar tegelijkertijd ook weer focus aan te brengen. Dat betekent ook dat je soms dingen moet afstoten, zelfs wanneer ze als onderdeel soms prima winstgevend zijn. Leg altijd de focus op waar je voor je klant de beste meerwaarde kunt genereren en laat de rest los. Omarm nieuwe dingen en laat zaken die niet schaalbaar zijn gaan. Dat zijn volgens mij de belangrijkste redenen achter ons succes.”

Lees verder onder de advertentie

Groeiambities

Volgens Jop is het belangrijk om jezelf continu af te vragen welke activiteiten lange termijn succes stimuleren. Om soms activiteiten af te stoten, ook wanneer het nu nog rendeert is eng, maar volgens hem de enige manier om focus te houden. De gedachte dat je wanneer je als ondernemer goed bent in één ding en dus ook goed kunt zijn in vrijwel alle andere dingen is er één die je maar beter snel kunt laten varen. De kunst zit hem in het vinden van elementen in je bedrijfsstrategie die de hele bedrijfsvoering verder kunnen versterken. Lukt dat je keer op keer, dan creëer je dat vliegwieleffect waarmee je als organisatie kunt blijven groeien.

,,Gek genoeg is groeien op zichzelf voor mij nooit echt een doelstelling geweest. Ik word veel meer gemotiveerd door de angst om naar de klote te gaan. Dat is soms best vermoeiend, maar ik kan daar gelukkig nu veel beter mee omgaan. De uitdagingen die we nu hebben zijn wel honderd keer zo groot als bijvoorbeeld tien jaar geleden, maar ik slaap nu beter. We zijn op dit moment het vierde of vijfde securitybedrijf van Nederland, maar groeien harder dan de concurrentie. Tegelijk willen we verder groeien in Europa, onze bedrijven in Frankrijk, Engeland en Duitsland groeien ook hard met dezelfde visie en klanten. Onze aanpak om de best security teams te bouwen is uniek en moet op termijn de nieuwe standaard wordt binnen de sector. Twintig jaar is aan de ene kant best wel een hele tijd, maar aan de andere kant voelt het alsof we pas net begonnen zijn. We blijven altijd toewerken naar die nieuwe stip aan de horizon, zodat we nu en ook in de toekomst relevant blijven.”

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.