Actueel

Efficiënter werken, grotere marges en extra oog voor de klant: hoe AI de horeca kan helpen

AI en robotisering kunnen toegepast worden in de horeca. AI en robotisering kunnen toegepast worden in de horeca. Foto: Shutterstock
AI en robotisering kunnen toegepast worden in de horeca. Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op de horecabeurs Horecava vertelde Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat 2025 een uitdagend jaar wordt voor de horecaondernemer.

Ondernemers hebben te kampen met personeelstekorten, stijgende kosten en er worden veel faillissementen verwacht. Maar oplossingen zijn er ook. Efficiënter werken en kosten besparen is mogelijk, bijvoorbeeld door meer AI te gebruiken. Vuik benadrukte: ,,Ik denk dat AI nog belangrijker wordt in 2025.”

AI voor repetitieve taken

De vraag die dan rijst: waarvoor kun je als horecaondernemer concreet AI inzetten en waarvoor niet? ,,Elke taak die repetitief is en voor 70 of 80 procent iedere keer hetzelfde is, kun je AI inzetten”, vertelt Anand Jansen, medeoprichter van DonnaJames, een bedrijf dat het mkb helpt met AI-oplossingen. ,,Denk aan socialemediaposts, bevestigingsmails of het maken van een menukaart. Op die menukaart kun je als chef twee dagen studeren, maar je kan hiervoor ook AI gebruiken.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: 2024 was uitdagend horecajaar: ‘Innovaties en verduurzaming bieden in 2025 veel kansen’

Maikel Veldhuis, Businessunit Manager bij AI Academy van Adwise Academy, was met een AI-lab voor het eerst aanwezig op de Horecava en sluit zich bij Jansen aan. ,,Ook voor margeberekeningen, planningen of allergenen-menukaarten kun je prima aan de slag met een gratis account op bijvoorbeeld ChatGPT.”

‘Blijf AI wel controleren’

Voordat je AI voor alles en nog wat inzet, laat het volgende duidelijk zijn: zowel Vuik, als Jansen en Veldhuis benadrukken dat AI niet 100 procent te vertrouwen valt. ,,Wat er uit AI komt is nooit perfect. Je zult altijd zelf moeten controleren of de uitkomst klopt. Een allergenen-menukaart laat je juist nog checken door iemand die er verstand van heeft, maar veel voorwerk kun je wel laten doen en daar zit die tijdbesparing in”, zegt Veldhuis.

Lees verder onder de advertentie

Ook voor AI geldt gewoon shit in is shit out

Anand Jansen

Met AI is al je werk ook zeker nog niet uit handen genomen. ,,De waarde die AI gaat toevoegen aan je bedrijf hangt erg af van hoeveel data jij hebt. Je kunt generatieve AI gebruiken om te voorspellen hoe druk het morgen in het restaurant gaat worden en hoeveel mensen je in de bedieningen nodig hebt. Dan moet je wel weten hoeveel mensen er in het verleden waren op een specifieke dag, wat voor weer er toen voorspeld is, wat voor weer het toen uiteindelijk werd en hoeveel omzet je op die dag had. Ook voor AI geldt gewoon shit in is shit out”, aldus Jansen.

Horeca profiteert nog te weinig van AI

Mocht je alle data op orde hebben, dan is AI dus niet perfect. ,,Ook al is het niet 100 procent perfect, op het moment dat AI het werk voor 70 procent kan doen en je zelf nog maar die laatste 30 hoeft te doen, dan is er al winst in je tijd”, zegt Veldhuis. Volgens hem wordt er in de horeca nog te weinig op deze manier gewerkt. ,,Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de gast binnenhouden en een avond of middag plezier bezorgen. Maar daar zal echt wel een slag gemaakt moeten worden de komende jaren om te kunnen blijven bestaan.”

Als je je gegevens niet zou mailen naar een klant, dan zou ik ze ook niet klakkeloos in een gratis AI-tool zetten

Maikel Veldhuis

Helemaal blanco aan de slag gaan is niet het advies. De grootste valkuil zit volgens de AI-adviseurs in het gebruikmaken van gevoelige gegevens. ,,Bij ons in de workshop gooien mensen wel eens hun hypotheekakte in ChatGPT, dat vind ik heftig. Mensen vergeten soms dat daar hun adres en bsn-nummer op staat. Ook Excel-sheets met winst- of verliesrekeningen zou ik niet in zo’n tool zetten”, vertelt Jansen, de nieuwe AI-expertblogger van De Ondernemer.

Lees verder onder de advertentie

Door met een paar tientjes per maand te investeren in een betaald account voor een AI-tool, zijn je gegevens al een stuk meer beveiligd. Dan nog luidt het advies: gooi niet al je gegevens klakkeloos in een AI-tool. ,,Op het moment dat je gegevens niet zou mailen naar een klant, dan zou ik het ook niet in een gratis AI-tool zetten. Dat moeten mensen zich wel echt realiseren”, benadrukt Veldhuis.

Lees ook: AI in het mkb? ‘Ondernemers verwachten een F1-auto, maar begin met een Fiat Panda’

Het is voor horecaondernemers nu wel echt tijd om een transitie in te gaan, volgens Veldhuis. ,,De problemen stapelen zich op met hoge energie- en personeelskosten. In de horeca valt een grote slag te slaan en of je inzet op AI gaat bepalen of je het als horecaondernemer overleeft. Laat je dus inspireren en volg een training.”

Lees verder onder de advertentie

Jansen sluit zich bij Veldhuis aan: ,,Een awareness training duurt maar een dag en dan weet je wat AI wel en niet is. Je gaat werken met voorbeelden op basis van je eigen onderneming. Of laat anders een onafhankelijk expert bij je langskomen om te kijken wat het laaghangende fruit is.”

De Ondernemer sprak op de Horecava met Maikel Veldhuis.

Het AI lab op de Horecava. Foto: Horecava Het AI lab op de Horecava. Foto: Horecava
Het AI lab op de Horecava. Foto: Horecava
Lees verder onder de advertentie