Op 1 juli 2019 nam ondernemersechtpaar Stephanie en Servais Tielman restaurant Beluga Loves You in Maastricht over. Ze hadden grote plannen met het sterrenrestaurant, maar kregen te maken met flinke tegenslagen: lockdowns in de coronacrisis, een brand en twee keer waterschade door overstromingen, met in totaal voor miljoenen aan schade. Ondanks dat het restaurant goed liep, ontstonden er ernstige financiële problemen. De ondernemers wisten uiteindelijk een faillissement af te wenden door een akkoord te bereiken met alle crediteuren en door het aantrekken van een nieuwe partner: de Limburgse horecaondernemer Danny Deng.
We hebben er alles aan gedaan om Beluga te redden. En uiteindelijk is het gelukt.
Dat traject om tot een buitengerechtelijk crediteurenakkoord met hun schuldeisers te komen startten ze in de tweede helft van vorig jaar in een ultieme poging om de zaak te redden. Ze vormden een team van specialisten om zich heen, waaronder een accountant en advocaat. Uiteindelijk stemden alle crediteuren in met een regeling.
,,Het was zwaar en niet zonder risico’s. Maar mijn vader zei altijd. Als je ten onder gaat, moet je dat strijdend doen. We hebben er alles aan gedaan om Beluga te redden. En uiteindelijk is het gelukt. We zijn altijd open en eerlijk geweest tegen iedereen. Veel mensen waren geëmotioneerd door ons verhaal en wilden ons helpen omdat er zoveel pech in zit.”
Lees ook: Dreigend faillissement? Vier tips voor ondernemers in zwaar weer
Restaurant Beluga gered door horecaondernemer Danny Deng
De redding kwam daarnaast in de vorm van een nieuwe zakelijk partner, de bekende Limburgse horecaondernemer Danny Deng, eigenaar van verschillende horecazaken. ,,We hebben onze crediteuren vorig jaar in vertrouwen een brief gestuurd over onze situatie. Uiteindelijk kwam die brief bij de media terecht. Daar waren we in eerste instantie heel verdrietig over. Maar Danny las in de media over ons en bood zijn hulp aan. Hij volgde ons al een tijdje en vond het heel erg voor ons, maar had er ook vertrouwen in dat het goed ging komen. We hebben uren rond de tafel gezeten en gesprekken gevoerd. Het klikte en we zitten echt op één lijn, zowel zakelijk als persoonlijk.”
Lees ook: Michelinsterren 2023: Overzicht van de beste restaurants
Toen het saneringstraject een paar maanden later goed op weg was, stapte Deng in het bedrijf. ,,Hij is geen man die met een zak geld aankomt; hij wil bijdragen aan het succes. De gastbeleving laat hij aan ons over en hij gaat zich niet bemoeien met het koken en de service. Hij gaat ons aan de achterkant helpen. Denk aan contact met leveranciers, een marketingplan, het aanboren van nieuwe doelgroepen. Uiteindelijk willen we Beluga nog beter maken.”
Afgelopen maandag 1 juli kon er dan toch een feestje worden gevierd vanwege het vijfjarig jubileum. ,,Vorig jaar vroegen we ons nog af of we die vijf jaar wel gingen redden. We hebben zoveel pech gehad en zo weinig vooruitzichten”, zegt Servais. ,,Nu kunnen we weer naar de toekomst kijken. Het was ook een beetje feest omdat we weer financieel gezond zijn en blijven voortbestaan.”
Faillissement afwenden
Het advies dat hij aan collega-ondernemers in een soortgelijke situatie wil meegeven is: ,,Blijf in gesprek met je crediteuren. Het is het allermoeilijkste wat je moet doen, maar verstop je niet. Ga in gesprek, geef aan waar je grens ligt en probeer ze het vertrouwen te geven dat het goed gaat komen. Je telefoon niet meer opnemen lost niks op. Het was heel zwaar en je moet gesprekken aangaan die niet leuk zijn en waar je niet goed in bent. Maar we hebben niet onze kop in het zand gestoken. Daardoor zijn we eruit gekomen.”
Onze medewerkers hebben al die tijd achter ons gestaan
Toename reserveringen sterrenrestaurant
Hoe hij nu terugkijkt op die moeilijke periode? ,,Het is zo vers dat het eigenlijk nog een beetje moet landen allemaal. Maar we hebben ontdekt dat we een gunfactor hebben bij veel mensen. Toen het artikel over onze problemen in de media kwam, kregen we veel steunbetuigingen en zagen we de reserveringen juist toenemen. Dat is heel mooi en geeft een warm gevoel. Ik ben dankbaar voor het saneringsteam, Denny en ons eigen personeel. Anders waren we er nu niet meer geweest. Onze medewerkers hebben al die tijd achter ons gestaan, niemand heeft ons verlaten. We hebben een waanzinnig goed team. Dat is ook een deel van de kracht van het concept.”
Lees ook: Tien jaar Salsa Shop: van Amstelstraat naar Europese ambities