Binnen brandt de open haard, buiten worden wandelaars op het strand van Zevenhuizen getrakteerd op wind en regen. Ideaal weer om even op adem te komen met een pannenkoek. Een traditionele, met spek en kaas of appel en rozijn, het zijn de meest bestelde pannenkoeken bij Pannenkoe.
Maar de kaart biedt ook hedendaagse baksels met shoarma en frikandel speciaal. ,,Die gaan ook hard”, zegt Suijten in het AD. Of wat te denken van hippe varianten met brokken Tony’s Chocolonely of Oreo-koekkruimels. ,,Die worden vaak op Instagram gezet. Soms zijn mensen zo lang foto’s aan het maken, dat de pannenkoek koud is als ze eraan beginnen.”
Hoewel de borden bij de Zevenhuizerplas nog naar restaurant De Strandgaper verwijzen, kan het niemand zijn ontgaan dat de Strandweg 1 na ruim drie decennia is overgenomen door een nieuwe exploitant. Het houten chalet met uitzicht op de hoogbouw van Rotterdam-Nesselande wordt sinds kort omzoomd door koeien. Geen echte natuurlijk, maar kunststof exemplaren die keurig op hun plek blijven.
Het is gezellig en Hollands, ik hou het graag simpel
Joost Suijten
Binnen gaan de verwijzingen naar de bruingevlekte dames uit de wei nog even verder. Tot aan de koetjesreep bij de koffie toe. ,,Gezellig en Hollands”, vat de 52-jarige horecaondernemer uit Berkel en Rodenrijs het kenmerkende koeienthema van zijn groeiende restaurantketen samen. ,,Ik hou het graag simpel.”
Kilometers omrijden voor een pannenkoek
De samensmelting van pannenkoeken en koeien is min of meer uit nood geboren. Suijten nam Du Chalet in Bleiswijk over, maar zag zijn omzet kelderen toen de provinciale weg N209 voor langere tijd werd afgesloten. ,,Klanten moesten ineens kilometers omrijden. En waarvoor? De restaurantnaam associeerde je niet met pannenkoeken. Daarom besloot ik een duidelijker concept te bedenken.”
Dus werd Du Chalet in 2010 omgebouwd tot de allereerste Pannenkoe. ,,Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat nog niemand zoiets eenvoudigs had bedacht.” De cartoonisten die toevallig naast het restaurant woonden, tekenden voor het inmiddels bekende beeldmerk van een vrolijke koe in een pannetje. Die siert niet alleen alle gevels, maar ondertussen ook eigen merchandiseproducten, waar onder een ‘koedy’ (ofwel een hoodie), een rugzak en een lunchbox. ,,We hebben zelfs gympen met koeienprint”, zegt Suijten, terwijl hij zijn voet boven de tafel uitsteekt.
Lees verder onder de foto
Het gekozen thema bleek een gouden zet. Want drie maanden later opende hij met compagnon Ewout Mampaey al een tweede vestiging in Krimpen aan den IJssel. Inmiddels staat de teller op tien, allemaal vestigingen in Zuid-Holland. ,,Ik zoek naar wat er te koop staat, filter daar het liefst unieke plekken uit en kijk naar voldoende parkeerplaatsen”, luidt de uitbreidingsstrategie. ,,In Schiedam zitten we bijvoorbeeld in het oude VVV-kantoor, in Ridderkerk in het Oosterpark en in Krimpen bij de Algerabrug.”
Enkel de vestiging in Spijkenisse sloeg niet aan en sloot al snel de deuren. ,,Daar zit onze doelgroep niet. Verschillende pannenkoekenhuizen hebben het er geprobeerd, ze zijn er allemaal weer weg gegaan.” Terwijl de doelgroep juist zo breed is: van jonge stellen tot ouden van dagen, van families tot groepen vrienden. ,,Alles tussen 0 en 99 jaar komt hier over de vloer.”
De provincie is ondertussen wel te klein geworden voor Pannenkoe, de rest van Nederland lonkt. Suijten mikt op in totaal veertig filialen, één nieuwe per jaar. ,,Ik heb nu vier zaken in eigen beheer, de andere vestigingen zijn van franchisenemers. Dat moet ook wel, anders is het niet bij te benen. Ik heb vijf kinderen en een hond, thuis is ook genoeg te doen.”
De smaak is het belangrijkst
Hoewel nieuwkomers welkom zijn in zijn bedrijf, laat de ondernemer het liefste eigen personeel doorgroeien naar franchisenemer. Dan weet hij zeker dat niet alleen het door hem bedachte concept, maar ook de kwaliteit van het eten gewaarborgd blijft. Want de smaak is uiteindelijk het belangrijkst.
Suijten mag de tiende vestiging in Zevenhuizen dan mee helpen opzetten, Bjorn Weerdenburg is de man die in de nieuwe zaak achter het fornuis staat. ,,Hij heeft acht jaar bij mij in Bleiswijk gewerkt en kan ontzettend goed pannenkoeken bakken,” zegt Suijten.
Weerdenburg deed dit jaar voor het eerst mee met het NK pannenkoekenbakken en won glansrijk met ‘Ik Peer um’, een pannenkoek met in basterdsuiker gekarameliseerde peer, kaneelijs en slagroom. De jury loofde de creatie vooral omdat die niet zwaar maar juist licht en luchtig was. ,,Het beslag is het grote geheim van Pannenkoe”, zegt Suijten. Maar vooruit, aan de winnende pannenkoek werd dus extra ei en vanille-extract toegevoegd.
Lees ook: Club van zes is bijzondere club horecaondernemers, maar: ‘Honger nog niet gestild’