Actueel

Restauranthouders Jac en Mariska waren het gejengel zat: geen peuters en baby’s meer na half 6

Jac en Mariska Uytdewilligen, eigenaren van restaurant Mossels & Meer in Oostkapelle. Beeld: Lex de Meester. Lex de Meester. Jac en Mariska Uytdewilligen, eigenaren van restaurant Mossels & Meer in Oostkapelle.
Lex de Meester. Jac en Mariska Uytdewilligen, eigenaren van restaurant Mossels & Meer in Oostkapelle.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het bord bij de entree van restaurant Mossels & Meer in Oostkapelle is niet te missen: ‘Aankomst met baby’s en peuters tot uiterlijk 17.30 uur’, staat er. Ja, het is een ongebruikelijke mededeling, al zijn er steeds meer bedrijven die zich richten op adults-only.

Lees ook: Nepbestellingen zijn horeca een doorn in het oog: ‘Soms eten we het zelf maar op’

Ondernemers Jac en Mariska Uytdewilligen staan volledig achter hun besluit. ,,We hadden het gevoel dat we geen baas meer waren in eigen huis.”

Lees verder onder de advertentie

Jac en Mariska zagen gedrag kinderen en ouders veranderen

Vooropgesteld: Jac en Mariska hebben absoluut geen hekel aan kinderen. Sterker nog, ze hebben er zelf drie. ,,We spreken uit ervaring”, zegt Mariska in het AD. ,,Ze zijn inmiddels volwassen, maar we hebben onze kinderen overal mee naartoe genomen, ook toen ze nog in de maxi cosi lagen. Als we uit eten gingen, dan gingen we bijtijds, zodat ze op tijd in bed konden liggen. En als het nodig was, gaf ik ze een gameboy. Misschien ook niet goed, maar ze bleven tenminste wél op hun stoel zitten.”

Jac en Mariska runnen hun zaak al vijftien jaar, en in die tijd hebben ze het gedrag van jonge kinderen én hun ouders zien veranderen. ,,Gasten kwamen om zeven uur of half acht aan met een klein kind dat al jengelde voor ze gingen zitten. En vervolgens vroegen ze ons of we konden opschieten met de bestelling, omdat de kleine naar bed moest. Het werd steeds erger: kinderen renden rond, terwijl onze medewerkers met zware mosselpannen rondliepen. Als je er iets van zei, kreeg je als reactie van ouders: ‘ach, laat dat kind’.

Negatieve recensies op internet voor Mossels & Meer in Oostkapelle

Mariska neemt de kinderen niets kwalijk. ,,Kijk, zo’n kindje kan er helemaal niks aan doen dat het moe is of het warm heeft of hongerig is na een hele dag strand. Maar we merkten dat de jonge ouders gewoon steeds makkelijker worden. Kinderen liepen hier ‘s avonds laat op blote voeten rond, en als we vroegen of ouders ze slippertjes aan konden doen, omdat er wel eens een stukje glas zou kunnen liggen, was daar geen begrip voor. We waren er op den duur gewoon helemaal klaar mee.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Eigenaar restaurant laat vinnige reactie achter na slechte recensie: ‘Het was met een knipoog bedoeld’

Precies een jaar geleden zetten ze het bord bij de entree. ,,Ons idee is: als je nou uiterlijk half zes aankomt met kleine kinderen, dan ben je om zeven uur of half acht klaar. Dat is het tijdstip waarop de kinderen meestal moe en jengelig worden: die gasten kunnen dan lekker naar huis en de kinderen op tijd naar bed brengen. En de mensen die geen zin in kinderen hebben, komen gewoon wat later en kunnen op het gemakje eten.”

Een echtpaar dat hier heel vaak kwam, wilde met de kleinkinderen komen eten, maar dat kon dus niet. Die mensen waren zwaar beledigd: we hebben ze nooit meer terug gezien. Tja, het heeft ons echt wel wat gekost

Mariska Uytdewilligen Mede-eigenaar restaurant Mossels & Meer in Oostkapelle

De reacties van sommige gasten waren niet mals. Ze kregen negatieve recensies op internet, en boze reacties aan de poort. Jac somt ze op: ,,’Belachelijk!’ ‘Discriminatie!’ ‘Dit hebben we nog nooit meegemaakt!’ We proberen er heel zorgvuldig mee om te gaan, het uit te leggen en beleefd te blijven. We zeggen: gezinnen met kleine kinderen zijn van harte welkom, maar niet na half zes.”

Lees verder onder de advertentie

Mossels & Meer nog steeds ingericht op kinderen

Mariska zegt eerlijk: ,,Ik had er als moeder in het begin echt wel moeite mee, al stond ik wel achter ons besluit. Mensen staan verontwaardigd foto’s te maken van het bord. Een echtpaar dat hier heel vaak kwam, wilde met de kleinkinderen komen eten, maar dat kon dus niet. Die mensen waren zwaar beledigd: we hebben ze nooit meer terug gezien. Tja, het heeft ons echt wel wat gekost.”

Maar Jac en Mariska zijn blij dat ze toch doorgezet hebben. ,,We hadden rekening gehouden met negatieve reacties, maar er is een omslag gekomen. We hebben heel veel complimenten gekregen van gasten. En we hebben nu een superleuke ambiance ‘s avonds, zonder storende prikkels”, zegt Jac. ,,Geen papa’s en mama’s meer die met hun kind heen en weer lopen om ze maar rustig te krijgen”, vult Mariska aan.

Het bord bij de entree van restaurant Mossels & Meer is niet te missen. Beeld: Lex de Meester. Lex de Meester. Het bord bij de entree van restaurant Mossels & Meer is niet te missen.
Lex de Meester. Het bord bij de entree van restaurant Mossels & Meer is niet te missen.
Lees verder onder de advertentie

Mossels & Meer is nog steeds ingericht op kinderen. Op de menukaart staan nog steeds kindergerechten en alle andere gerechten kunnen in kleine porties besteld worden. Het nieuwe beleid heeft ook een preventieve werking: ,,Ouders die vroeg komen zijn extra alert op hun kinderen, omdat ze weten dat er een beleid gehanteerd wordt. Ze zijn keurig op tijd: dat gaat heel natuurlijk.”

Goed voor de omzet

Gasten blijven langer zitten, merken de ondernemers. En dat is ook nog eens goed voor de omzet. ,,We hebben meer herhalingsbezoeken. En meer mensen blijven zitten tot negen uur of half tien. En nemen na het dessert nog een koffie met een likeurtje. Ze nemen een flesje wijn, in plaats van twee glazen. Het is een toffe vibe, en dat voel je aan de gasten.”

Lees ook: Restaurant vraagt gasten voorzichtig te zijn met parfum: ‘Te veel is gewoon te veel’

Lees verder onder de advertentie

Marjan de Visser uit Oostkapelle komt minstens één keer per maand bij Mossels & Meer. Ze is blij met het besluit van het restaurant. ,,Ik vind het erg fijn dat ik op mijn gemakje kan eten, zonder gegil en gekrijs, en rondrennende kinderen.” Ze benadrukt: ,,Ik heb geen hekel aan kinderen hè: ik heb vier zoons en drie kleindochters. Maar als wij vroeger uit eten gingen, moesten ze op hun stoel blijven zitten. Ik merkte dat er voorheen bij Mossels & Meer gezinnen kwamen die de kinderen nogal vrij lieten. Dat is voor de eigenaren niet fijn, want die moeten klantvriendelijk blijven. Het was voor mij geen reden om weg te blijven, maar ik ben blij dat het nu rustiger is.”

Meer mensen blijven langer zitten. En nemen na het dessert nog een koffie met een likeurtje. Ze nemen een flesje wijn, in plaats van twee glazen. Het is een toffe vibe, dat voel je aan de gasten

René Hoondert Dineert regelmatig bij Mossels & Meer

René Hoondert uit Arnemuiden - ook frequent bezoeker van Mossels & Meer - noemt de stap ‘gedurfd’. ,,Daar maak je niet alleen vrienden mee. Toch denk ik dat meer restaurants zoiets zouden moeten doen. Ik vind het positief dat je als gast weet dat er na half negen ‘s avonds geen krijsende kinderen meer rondlopen. De keuze is op deze manier aan de bezoeker: als je het fijn vindt dat er geen kinderen zijn, kom je naar het restaurant. Als het niet fijn vindt, dan blijf je weg.”

Medewerkster Isa van restaurant Mossels & Meer serveert een pannetje mosselen. Beeld: Lex de Meester Lex de Meester. Medewerkster Isa van restaurant Mossels & Meer serveert een pannetje mosselen.
Lex de Meester. Medewerkster Isa van restaurant Mossels & Meer serveert een pannetje mosselen.
Lees verder onder de advertentie