Nieuws Innovatie

7 op 10 bedrijven niet tevreden over eigen prestaties innovatie

Het is onvermijdelijk in een snel veranderende wereld, maar voor veel bedrijven toch een uitdaging: innoveren. Volgens een recente uitgebreide enquête onder ceo's is een grote meerderheid van hen ontevreden over de eigen innovatieprestaties. Twee bedrijven uit de Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel vertellen hoe het hen wél lukt.

Ezra Hakze 12 oktober 2019

Coverfoto PW Team

Ferdinand Grapperhaus en Willem Kesteloo, de oprichters van Physee, de winnende startup van de KvK Innovatie Top 100 2019.

Maar liefst 71 procent van de Nederlandse bedrijven zou innovatiever willen zijn, blijkt uit de Innovation Readiness Benchmark (IRB), een enquête onder ceo’s van bijna honderd internationale en Nederlandse bedrijven. Die uitslag is gepubliceerd is in het boek DARE, the Mindset for Successful Innovators in the Digital Age.

Ook geeft bijna de helft van de onderzochte bedrijven aan geen goed gedefinieerde innovatiestrategie te hebben. Technologische uitdagingen blijken daardoor moeilijk bij te benen en vooral kunstmatige intelligentie, the internet of things en blockchain worden als grote uitdagingen gezien.

'Innovatiestrategie van cruciaal belang'

,,In een tijd waarin technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, is een innovatiestrategie van cruciaal belang. Niet innoveren is simpelweg geen optie meer, wil je als bedrijf het hoofd boven water kunnen houden”, zegt Eric de Groot, co-auteur van DARE en medeoprichter van adviesbureau RevelX. “Het is dan ook alarmerend dat bijna de helft van de bedrijven niet serieus werk maakt van innovatie en dat zij de impact van disruptie op het bedrijf onderschatten.”

Uit het onderzoek en de kwalitatieve analyse die de auteurs uiteenzetten in DARE blijkt dat er twee belangrijke oorzaken zijn voor het falen van de innovatiekracht van bedrijven. De eerste heeft te maken met het ontbreken van de ‘juiste’ mindset en vaardigheden van mensen. De tweede kan ook worden gezien als resultaat van de eerste, namelijk het gebrek aan snelheid en aanpassingsvermogen om innovaties te realiseren. Een andere manier van werken en organiseren.

Technologische uitdagingen

Ondernemer Joris Meijer staat aan het roer van een bedrijf dat juist opvalt om zijn innovatie en helpt ook andere bedrijven te innoveren. Hij is de mede-oprichter van Axual, een bedrijf dat dit jaar de Innovatie Top 100 van de KvK haalde. Met zijn onderneming helpt hij bedrijven om data op een efficiëntere manier te verwerken met een tool voor ‘real-time data streaming’. Axual heeft veel grote klanten, waaronder Rabobank en Eneco.

Voor grotere bedrijven die al langer bestaan is het vaak lastig om te innoveren vanwege technologische uitdagingen, merkt Meijer. Zij hebben last van de erfenis of ‘legacy’ van oude systemen die al lang geleden geïntroduceerd zijn, maar nu niet meer beantwoorden aan de moderne vraag van klanten. Daar komt bij dat veranderingsprocessen vaak langzaam gaan bij zulke bedrijven.

Hiërarchische structuren

,,Wat ik ook veel terugzie bij grote bedrijven, is dat ze gebruik maken van oudere, hiërarchische structuren, waardoor je bij elke verandering te maken hebt met afhankelijkheden of toestemming nodig hebt van verschillende teams. Dit vertraagt processen onnodig. ’’ Meijer vertelt dat teams bij Axual juist veel eigen verantwoordelijkheid krijgen en daardoor snel veranderingen door kunnen voeren zonder daarover in beraad te gaan. Vertrouwen op en verantwoordelijkheid geven aan je medewerkers kan dus al veel verschil maken.

Innovatie gloeilampen

Ook Willem Kesteloo, die met zijn bedrijf Physee op nummer 1 van de KvK Innovatie Top 100 belandde, ziet dat personeelsbeleid van grote invloed is op je innovatiemogelijkheden. Ook bij hen wordt er op een niet-hiërarchische manier gewerkt, waarbij teams in projecten veel verantwoordelijkheid krijgen.

,,Wij vinden het belangrijk om een bedrijfscultuur te hebben waarbij mensen kunnen leren door te doen, learning by doing dus, waarbij het ook niet zo erg meer is om fouten te maken. Zolang je er maar van leert en om hulp durft te vragen.''

Stroomopwekkende ramen

En ja, dat kan ook als resultaat hebben dat er af en toe wat misgaat bij het bedrijf dat slimme, stroomopwekkende ramen produceert. Een foto in de kantine van een in gruzelementen gevallen raam herinnert medewerkers daar nog elke dag aan. Bij de transport van het eerste raam wierp een onverwachte windvlaag die namelijk omver, nét op het moment dat het team een groepsfoto wilde maken om het moment vast te leggen.

,,We waren er meteen eerlijk over tegen de klant en merkte dat die deze open houding waardeerde,'' vertelt Kesteloo. ,,De volgende dag kwam er al een leverancier langs en hebben we meer veiligheidsmaatregelen kunnen nemen.''

Het idee om slimme sensoren toe te voegen aan de stroomopwekkende ramen, ontstond ook door de open cultuur. Kesteloo vertelt dat er steeds vragen van klanten kwamen over de kamertemperatuur en het weer en dat ze vervolgens zijn gaan experimenteren met sensoren die op dit soort omgevingsfactoren kunnen reageren. Die functionaliteit kwam dus voort uit de open interactie tussen medewerkers en klanten en niet uit een vooropgezet plan.

Divers personeelsbestand

Het feit dat Physee een divers personeelsbestand heeft met medewerkers van uiteenlopende leeftijden, draagt ook bij aan die open cultuur. ,,Als iemand van boven de vijftig niets aan wil nemen van een twintiger zou het niet werken, maar hier moet dat wel.'' En ook dat zorgt ervoor dat er minder hiërarchie, meer samenwerking en dus meer ruimte voor innovatie kan zijn.

Willem Kesteloo was onlangs studiogast bij onze wekelijkse online radio-uitzending op New Business Radio. HIER kun je deze terugluisteren.