Innovatie

De AI-agents komen: ‘Ze veranderen elke kantoorbaan’

AI-agent ,,Wij worden de manager van robotlegers.” Foto: Shutterstock
,,Wij worden de manager van robotlegers.” Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Je kunt AI-agents zien als persoonlijke assistenten die allerlei klusjes voor je doen. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen om een opdracht uit te voeren. Een agent kan zelf informatie verzamelen, begrijpen wat er gebeurt en daarop reageren.

Stel dat je een vakantie wil boeken, dan kan ChatGPT je een flink stuk op weg helpen met tips en het maken van een planning. Maar je moet alsnog zelf vrij regelen, een reis boeken en alle gegevens invullen. Uiteindelijk moeten verschillende agents die taken voor jou kunnen overnemen.

AI-agent voor agendabeheer

De bedoeling is dat er verschillende AI-agents komen met eigen specialiteiten. Denk aan een agent die je agenda beheert en vrij kan vragen op kantoor en een agent die de goedkoopste en kortste vluchten voor een vakantie kan boeken.

Lees verder onder de advertentie

De mens blijft daarbij de baas en geeft de opdrachten. De agent kan bijvoorbeeld een hele reis uitstippelen, maar heeft wel goedkeuring nodig voordat het eventueel begint met boeken en betalen. De administratieve rompslomp waar je misschien helemaal geen zin in hebt, wordt vervolgens op de achtergrond voor je geregeld.

AI-agents Het is een programmaatje dat zelf kan waarnemen, plannen, beslissen, reageren en leren

Deze agents gaan verder dan taalmodellen zoals AI-chatbots, die slechts antwoorden geven op jouw vragen. Ze kunnen op basis van een opdracht een volledig proces met uitvoerende taken overnemen. ,,Het is een programmaatje dat zelf kan waarnemen, plannen, beslissen, reageren en leren”, zegt onderzoeker Peter van der Putten van de Universiteit Leiden en het AI Lab van softwarebedrijf Pega, tegen NU.nl.

Lees ook: Werkgevers huiverig voor inzet AI: ‘Koudwatervrees onnodig, AI kan je bedrijf helpen’

Lees verder onder de advertentie

Leiding over AI-collega's

Techbedrijven hebben hoge verwachtingen van deze agents. Onder meer Google, Microsoft, Apple en NVIDIA ontwikkelen dit soort nieuwe superassistenten. Niet alleen om gebruikers van hun diensten verder op weg te helpen, ook om eigen bedrijfsvoering te stroomlijnen. Creditcardmaatschappij Visa ziet het bijvoorbeeld als een manier om bepaald werk over te laten aan machines. Het idee is dat Visa-werknemers de komende jaren leiding krijgen over acht tot tien AI-collega's die verschillende taken kunnen uitvoeren.

Daarmee worden mensen dirigenten van een proces, zegt AI-expert Remy Gieling. ,,Managers van een robotleger”, noemt hij dat, waarbij hij benadrukt dat de mens altijd de instructies geeft. De AI-modellen gaan er vervolgens mee aan de slag en komen terug met resultaten.

Een inkoopafdeling kan agents inzetten om leveranciers te zoeken, te onderhandelen en contracten te sluiten

Remy Gieling AI-expert

Gieling denkt dat deze technologie op termijn elke kantoorbaan gaat veranderen. ,,Ieder proces waar een toetsenbord en muis bij komen kijken, zal in de komende jaren veranderen”, voorspelt hij. ,,Een inkoopafdeling kan agents inzetten om leveranciers te zoeken, te onderhandelen en contracten te sluiten. Dat kunnen die agents zelfs onderling afstemmen, zonder tussenkomst van mensen.”

Lees verder onder de advertentie

Dit soort digitale assistenten zijn in potentie de ideale werknemers. Ze zijn nooit ziek, werken snel en kennen het bedrijf door en door. ,,Voor klantenservice is het een uitkomst”, denkt Gieling. ,,Het is moeilijk om goede mensen te vinden en te behouden. Agents hoef je nooit te vervangen; ze leren en worden alleen maar beter.”

Lees ook: Slechts kwart van mkb’ers bezig met AI: ‘Maar hier liggen de kansen’

Controle en uittesten

Er is nog wel een uitdaging op het gebied van privacy. Want hoe zorg je ervoor dat agents toegang krijgen tot de juiste systemen, zonder dat ze gevoelige informatie prijsgeven? Daar moeten we goed over nadenken, zeggen de experts. ,,Maar je hebt meer controle dan je denkt”, zegt Van der Putten. ,,De agents worden gebouwd door mensen, dus zij moeten aangeven bij welke informatiebronnen ze kunnen komen.”

Lees verder onder de advertentie

Er zijn vooraf dus beveiligingssystemen in te bouwen, maar daarmee zijn we er nog niet. ,,Er zou binnen organisaties een team moeten komen dat daarop toeziet”, zegt Gieling. ,,Zodat alles volgens de ingestelde regels gaat.”

Dit jaar zullen de virtuele superassistenten vaker opduiken. Dat gebeurt aanvankelijk vooral bij specifieke taken die goed te automatiseren zijn. Het is lastig inschatten op welke termijn ze verschijnen, hoeveel de meeste mensen ervan gaan merken en hoe de wereld van AI-agents er straks precies uit komt te zien.

Bedrijven die AI-agents omarmen, gaan op termijn een stuk efficiënter werken dan bedrijven die dat niet doen

Remy Gieling AI-expert

,,De verstandige aanpak is om ze voor bepaalde problemen in te zetten en te testen of het werkt”, zegt Van der Putten. ,,En als blijkt dat het goed werkt, kun je daarmee verder. Het wordt aftasten en uittesten.”

Lees verder onder de advertentie

Gieling denkt dat veel Europese bedrijven de noodzaak nog niet zien om ermee aan de slag te gaan, simpelweg omdat de zaken goed gaan zoals ze gaan. ,,Maar bedrijven die dit omarmen, gaan op termijn een stuk efficiënter werken dan bedrijven die dat niet doen.”

Bekijk hier de voorwaarden.

Lees verder onder de advertentie