Hoogwaardige AI-foto’s en -video’s produceren die naadloos aansluiten bij de merkidentiteit van hun klanten: dat is waar Aigency Amsterdam goed in is. ‘Hun vermogen om zich te positioneren aan de voorhoede van AI-producties getuigt van een innovatieve geest en een duidelijke visie op de toekomst van marketing en reclame’, staat verder te lezen in het juryrapport van adverteerdersprijs SAN New Kids On The Block.
Hun toewijding aan innovatie, kwaliteit en ethiek, gecombineerd met hun vermogen om klantbehoeften te vervullen en een voortrekkerstol te vervullen in de industrie, maakt ze winnaar van de SAN New Kids on The Block Accent. Zoveel mooie worden, je zou er haast verlegen van worden, beamen Chrissie en Carina. Deze prijs, dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt, is een initiatief van de SAN | Stichting Adverteerdersjury Nederland. Doel is de nieuwe lichting bureaus en innovatie in het vak een podium te geven.
Lees hieronder verder.
Gepokt en gemazeld
Chrissie en Carina zijn gepokt en gemazeld in de reclamewereld. Chrissie als creative/art director, Carina als account director. Carina was begin vorig jaar bezig met een freelance klus voor een bank. Er was een conceptrichting bedacht met een hoofdrol voor senioren die ook na hun pensionering actieve vakanties doen. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij een beeld en/of video van een wandelende vrouw in de Alpen. Er was echter weinig tijd en een beperkt budget, bovendien had de bank geen geschikte beelden in de beeldbank. Carina: ,,Een dergelijke productie kost al gauw twee maanden tijd én is duur, want je hebt modellen, een fotograaf en een productieteam op locatie nodig. De reis- en verblijfskosten lopen hoog op.’’
The sky is letterlijk the limit met AI
Carina besprak de opdracht met haar partner Chrissie. En Chrissie, bekend met artificial intelligence, wist raad: foto’s met generatieve AI creëren. Het resultaat – met beelden van niet bestaande senioren - was verbluffend, daar waren ze het over eens. Chrissie: ,,The sky is letterlijk the limit met AI. Of je nu iemand op de maan, in een Alpenlandschap of op een industrieterrein laat lopen, het maakt niet uit: met dezelfde inspanning kun je productionele output leveren die waanzinnig veel waarde heeft.’’
Lees ook: ‘Ondernemers, het is tijd om AI-volwassen te worden’
AI biedt kansen voor vakgebied
De klant was tevreden, Chrissie en Carina kwamen op het idee om Aigency Amsterdam op te zetten. Carina: ,,We zaten op de bank en vroegen onszelf af wat AI voor ons vakgebied zou gaan betekenen. We zagen kansen, omdat je dingen kan maken die normaal gesproken megakostbaar zijn.’’
En zo was Aigency Amsterdam geboren, in september 2023. Chrissie is Creative Lead, Carina Client Lead. Het jonge AI-bureau houdt zich bezig met synthografie (AI-fotografie), AI-video en AI-sonic solutions (audiotracks en voice design), met een focus op realisme en authenticiteit. Carina: ,,We leggen de lat hoog: onze AI-producties mogen niet van echt te onderscheiden zijn.’’
Vergeleken met traditionele productiemethoden bieden AI-oplossingen tal van voordelen. Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van bestaande personen, is er nooit gedoe met kostbare buy-outs en licenties. Het is milieuvriendelijker, de productietijden zijn korter en de post-productiemethoden zijn flexibeler.
Chrissie: ,,Deze ontwikkeling leidt tot een enorme disruptie in de creatieve industrie en heeft gevolgen voor fotografen en anderen die met beeld bezig zijn. Wij werken gelukkig samen met fotografen die AI omarmen. Je moet creatief en conceptueel kunnen denken, maar ook ervaring hebben met compositie en beeldgeneratie. De menselijke factor bij een AI-productie blijft dus superbelangrijk.’’
Prompts vormen basis bij Aigency
Prompts vormen de basis bij een AI-productie: het zijn tekstuele en/of visuele instructies die aan een AI-model worden gegeven om een uitvoer te genereren. Aigency Amsterdam heeft intussen een netwerk opgebouwd van circa 35 prompt engineers, stuk voor stuk specialisten op AI-gebied.
Chrissie: ,,Als prompt engineer geef je een beschrijving van wat je wil zien. Je begint met vrij prompten. Met parameters, een soort finetuners, kun je een beeld vervolgens verder sturen. En alles moet kloppen. Een chrysant moet niet de blaadjes van een rozenstruik hebben. En een afbeelding van origami moet wel echt een gevouwen papierstructuur hebben, alsof het niet van echt te onderscheiden is. Je gaat net zo lang door met prompten tot je tevreden bent.’’
Chrissie en Carina laten een aantal voorbeelden van succesvolle producties zien. Twee vrouwen die – met een startershypotheek van a.s.r. – de sleutel van hun nieuwe appartement hebben gekregen. Een stijlvolle commercial voor een automerk, met prachtige modellen en meerdere auto’s in verschillende natuurgebieden en mooie muziek. Een vrouw die een boek leest in een veld vol kleurrijke bloemen, voor Bloemenbureau Holland. Wat deze producties bindt is dat ze niet van echt te onderscheiden zijn.
Lees ook: Werkgevers huiverig voor inzet AI: ‘Koudwatervrees onnodig, AI kan je bedrijf helpen’
AI is niet altijd de oplossing
Aigency Amsterdam is volgens eigen zeggen sterk in ‘prompting against the bias’. Carina: ,,Een AI-tool maakt gebruik van misschien wel een miljard bestaande beelden, sommigen dertig tot veertig jaar oud. Op het gebied van onder meer inclusiviteit hebben AI-tools dus een bepaalde vooringenomenheid, terwijl wij juist heel graag de diversiteit binnen het AI-landschap willen bevorderen.’’
Wanneer een bedrijf bestaande mensen in een bestaand kantoor op de foto wil, kun je beter een fotograaf inzetten
Carina bezoekt veel bedrijven die AI nog spannend vinden, maar wel kansen zien om het toe te passen in hun marketing en/of reclame-uitingen. Carina: ,,Waar wij goed in zijn, is duidelijk aangeven of een bepaalde productie haalbaar is of niet. Soms is het beter om juist niet voor AI te kiezen. Wanneer een bedrijf bestaande mensen in een bestaand kantoor op de foto wil, kun je beter een fotograaf inzetten en echte beelden maken. Dat zullen we ook eerlijk zeggen.’’
Agencies in Londen, Milaan en Los Angeles
De start van Aigency Amsterdam is voortvarend, de ambities zijn groot. Het virtuele AI-bureau wil agencies opzetten in onder meer Londen, Milaan en Los Angeles. Chrissie: ,,Ons geluk is dat we in Nederland opereren, omdat Nederland op het gebied van AI progressief is ingesteld. Dat heeft ook te maken met het feit dat Nederlands graag op de kosten letten.”
,,Wij merken dat we op het gebied van AI een voorsprong hebben op agencies in landen als de UK, US en Duitsland. We zijn nu bezig met een opdracht voor een beursgenoteerd bedrijf in Californië. We zien ook buiten Nederland kansen omdat we hebben geïnvesteerd in onze poule van internationale prompt engineers. Die kunnen we inzetten voor de Nederlandse markt, maar ook daarbuiten.’’
Lees ook: Online platform Lance Free laat AI los op wet DBA en geeft zzp’er meer zekerheid