Detailhandel

Mud Jeans maakt als eerste en enige circulaire jeans: ‘Kostbaar, maar voor goed doel’

Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

In 2012 zetten Bert van Son Mud Jeans op nadat hij jarenlang in de fashionbranche werkte. ,,Ik verkocht mijn bedrijf in 2008, net voor de crisis. Mensen dachten dat ik heel slim was, maar ik had gewoon geluk”, lacht hij. ,,Na jarenlang kleding uit China te hebben geïmporteerd en de fast fashion te zien veranderen naar superfast fashion wist ik: de kledingindustrie moet anders.”

Ik betaal uiteindelijk drie keer zo veel voor een broek in vergelijking met mijn concurrenten. Het is duur, maar het is voor een goed doel

Bert van Son

Daar is Mud Jeans het antwoord op. Dit jeansmerk is het eerste en enige dat ciculair en closed loop is. Bert legt uit: ,,Van oude spijkerbroeken maken we nieuwe spijkerbroeken. Met een moeilijk woord heet dat ‘post consumer waste’. Nu bestaan onze spijkerbroeken uit 40 procent oude spijkerbroeken, ons 12,5-jarig jubileum vieren we met spijkerbroeken die uit 65 procent oude spijkerbroeken bestaan.”

Daarmee wordt ‘slechts’ 457 liter gebruikt in plaats 7.000 liter per spijkerbroek, vooral bij de katoenteelt, het verven wassen. Ook scheelt het aanzienlijk met Co2-reductie.

Lees verder onder de advertentie
Bert van Son van Mud Jeans Bert van Son van Mud Jeans. Foto: Ruud Voest
Bert van Son van Mud Jeans. Foto: Ruud Voest

Lees ook: Zo groeit Pucks verhuurbedrijf in kinderkleding uit tot de ‘makkelijke versie van Vinted’

Bert is hiermee het eerste en enige merk die dat doet. Waarom het enige? ,,Het is heel moeilijk en kostbaar. Wij vragen bijvoorbeeld al onze klanten hun oude spijkerbroeken in te leveren en moeten die weer opsturen waar ze worden gerecycled. We willen onze mensen ook nog eens netjes betalen. Ik betaal uiteindelijk drie keer zo veel voor een broek in vergelijking met mijn concurrenten. Het is duur, maar het is voor een goed doel. Wij laten zien dat het wel kan.”

Lees verder onder de advertentie

Nieuwe CEO zorgt voor meer omzet van Mud Jeans

Onlangs hield Mud Jeans een crowdfunding. Er kwam 850.000 euro binnen waarmee een eigen brandstore is geopend in Amsterdam. Verder zijn de spijkerbroeken bij 257 punten verkijgbaar in Europa en eentje in New York. Bert zelf is geen CEO meer, maar spokesperson. ,,We hebben een nieuwe CEO aangenomen en daarmee grote sprongen gemaakt, we draaien nu zo’n 70 procent meer omzet.”

Als les aan andere ondernemers wil hij meegeven dat je aan je oorspronkelijke idee moet vasthouden. ,,En blijf positief, want er komen vast wat lastige hobbels voorbij. Lig daar niet wakker van. En doe ook wat leuks ernaast, zou houd je energie om door te gaan.”

Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’

Lees verder onder de advertentie
De brandstore van Mud Jeans in Amsterdam. Foto: PR De brandstore van Mud Jeans in Amsterdam. Foto: PR
De brandstore van Mud Jeans in Amsterdam. Foto: PR