Nieuws Innovatie
Online onveiligheid kan bedrijven klanten kosten
Consumenten kiezer er bewust voor om risico’s te nemen als het gaat om hun online veiligheid, maar als iets fout gaat, leggen ze de schuld bij bedrijven.

“Consumenten kiezen er bewust voor om risico’s te nemen als het gaat om hun online veiligheid, maar als iets fout gaat, leggen ze de schuld bij bedrijven”, zegt Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto. De digitale beveiliger publiceert de onderzoeksresultaten van het 2016 Data Breaches and Customer Loyalty rapport.
Gemalto heeft het onderzoek uitgevoerd onder 9000 consumenten uit de Benelux, Australië, Frankrijk, Duitsland, Rusland, de Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië, India, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
“De moderne consument hecht veel waarde aan gemak en verwacht van bedrijven dat zij dit leveren, terwijl bedrijven ook hun data moeten beveiligen. Met de naderende dreiging van consumenten om juridische stappen te nemen tegen bedrijven, is het nodig om consumenten te laten zien welke maatregelen worden genomen om hun gegevens te beschermen. Laat de consument zien dat er geavanceerde protocollen zoals two-factor authenticatie en encryptie-oplossingen worden gebruikt en dat de beveiliging van hun persoonlijke gegevens uiterst serieus genomen wordt,” zegt Geerarerts.
%VIDEOWIDGET%
Protocollen
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten (58 procent) vreest slachtoffer te worden van een online datalek, en wil één derde geen zakendoen met organisaties die financiële en gevoelige informatie vrijgeven. Tegelijkertijd denkt slechts 30 procent van de consumenten dat bedrijven de beveiliging van persoonsgegevens uiterst serieus nemen.
Volgens Geeraerts is het belangrijk om consumenten te laten zien welke protocollen er worden gebruikt en dat de beveiliging van hun persoonlijke gegevens uiterst serieus genomen wordt. “Met de naderende dreiging van consumenten om juridische stappen te nemen tegen bedrijven, is het nodig om consumenten te laten zien welke maatregelen worden genomen om hun gegevens te beschermen.”
Risico
Ondanks dat consumenten zich steeds meer bewust zijn van de online gevaren, gelooft slechts een op de tien (11 procent) consumenten dat apps of websites het grootste risico vormen. Hierdoor veranderen zij niets aan hun gedrag. Zo gebruikt een overgroot merendeel (80 procent) sociale media, maar gelooft 59 procent wel dat deze een groot risico vormen. En maar liefst 87 procent maakt gebruik van online of mobiel bankieren, terwijl 34 procent denkt dat dit hen kwetsbaar maakt voor cybercriminelen.