Innovatie

Juist mínder verkopen: hoe buitenwinkel Bever richting circulair wil gaan

Afbeelding ter illustratie. Foto: Bever. Afbeelding ter illustratie. Foto: Bever.
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bever.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De stappen van Bever nemen steeds grotere vormen aan en zullen hun voorlopig grootste sprong voorwaarts nemen als de winkelketen de huidige outlet in Utrecht eind dit jaar heropent als winkel om uit te proberen. Van het winkeloppervlakte zal slechts de helft worden ingericht om nieuwe producten in te verkopen. Op de andere helft zal het bedrijf experimenteren met nieuwe verdienmodellen, waarbij duurzaam het kernwoord is.

Lees ook: Groeien en consuminderen hand in hand bij Bever: ‘Winkels zijn nog steeds heel relevant’

Inzameling en hergebruik bij Bever

Zo experimenteert Bever al een aantal jaar met het inzamelen van afgedankte spullen om deze opnieuw te gebruiken als basis voor een nieuwe collectie. Die Buitenmens-collectie bestaat al uit T-shirts waarvan de vezels komen uit oude spijkerbroeken en truien. Een nieuw product toevoegen is niet gemakkelijk volgens Marjolein, zo is de planning om in de zomer van 2025 slippers toe te voegen.

Lees verder onder de advertentie

,,We zijn daar al twee jaar mee bezig. We hebben allerlei prototypes gehad, maar dan was bijvoorbeeld de kwaliteit niet goed. Daarbij is het een voorwaarde dat het product ook circulair en recyclebaar moet zijn. Daar zit wel de grootste uitdaging.”

Klanten kunnen regenjas testen op waterdichtheid

Om juist de gebruiksduur van producten te verlengen zijn ze daarnaast een reparatieservice en onderhoudswasservice begonnen. Bij onderhoud moet je denken aan wasservice, maar ook schoenonderhoud. Misschien niet de meest unieke diensten in de wereld, toch hebben ze een duidelijke meerwaarde volgens Marjolein, zo kunnen ze bijvoorbeeld kijken of de jas nog waterdicht is. De grootste meerwaarde zit hem in haar ogen in het bewustzijn.

,,Veel mensen denken bij een dure jas: die was ik liever niet, want dat kan alleen maar misgaan. Maar een jas wordt er slechter van als hij niet gewassen wordt.” Met een duur woord ontstaat het risico dat de jas gaat delamineren. Waarbij de verschillende lagen van de jas loslaten van elkaar. ,,Dan is je stof kapot. En dan is kapot, ook gewoon kapot.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Blikjes recyclen met slimme automaten van Statieheld: ‘En direct je statiegeld terug via Tikkie’

Met een percentage van zo’n 5 procent van het aantal verkochte jassen dat ook door de wasstraat gaat, is het nog geen winstgevende operatie. ,,En dan is natuurlijk de vraag, die 95 procent van de mensen die niet terugkomen, wassen zij die jas zelf? We zien nog best veel mensen terugkomen met jassen die niet meer volledig waterdicht zijn of zelfs al gedelamineerd zijn. Dus we gaan er vanuit dat nog niet iedereen dat doet.”

Lees hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

Winstgevendheid duurzame projecten

Ondanks een groei van 50 tot 60 procent sinds de start twee jaar geleden zijn zowel de onderhoudsservice als de reparatieservice nog niet winstgevend. Dat is wel het doel volgens Marjolein, die het op moreel vlak ‘eigenlijk een verplichting’ noemt. ,,We zijn natuurlijk van oorsprong begonnen als bedrijf met een liefde voor buiten, dan zie je dat je ook de liefde hebt om ervoor te zorgen.”

Dat is een trend die ook bij kledingmerk Patagonia speelt, dat een levenslange garantie geeft op de spullen. ,,Over vijf jaar kom je er ook gewoon niet meer mee weg om het niét te doen denk ik. Dan ben je er gewoon niet meer.”

Lees verder onder de advertentie

Als dit winstgevend is, wil je dit helemaal gaan uitrollen

Marjolein Vendrig Bever

De ontwikkeling die het meest in het oog springt, die nog te heropenen winkel in Utrecht, zou dan ook de opmaat moeten zijn naar het verduurzamen van het business model. Daar wordt ook verder geëxperimenteerd met het verhuren van producten en het terugkopen van ongebruikte spullen. Wanneer die strategie winstgevend blijkt te zijn, streefdatum voor de eerste resultaten medio 2025, dan is het ombouwen van alle winkels een voor de hand liggende vervolgstap. ,,Als dit winstgevend is, wil je dit helemaal gaan uitrollen. En ik denk in basis zou ik zeggen, dan wil je dat uitrollen bij alle winkels.”