Cowboys, zo werden Steven, Ruben en Jeroen onlangs nog door een grote wijnimporteur genoemd. Steven: ,,Hij vindt wijn in doosjes echt niet kunnen. Waarom? Ik heb geen goed argument gehoord. Het zal met het prijsverschil te maken hebben, want hij verkocht precies dezelfde wijn, maar dan in een fles. Omgerekend was hij per fles vijf euro duurder…’’
Ruben knikt. En lacht. ,,We schoppen graag tegen heilige huisjes aan en vinden het leuk om te shockeren. Maar we geloven wel echt in bib, daarin zijn we bloedserieus. Wijn in pakken heeft geen al te best imago, maar veertig procent van de wijn die in Frankrijk wordt verkocht, zit al in dozen. Het is veel milieuvriendelijker dan glas, bovendien is het goedkoper en efficiënter qua vervoer. Wist je dat 93 procent van alle wijn die in de wereld wordt geproduceerd, überhaupt geen flesrijping nodig heeft? De wijn in een doos blijft na opening vier tot zes weken goed, zonder aan kwaliteit in te leveren. Wijn uit een fles is na een paar dagen al minder lekker…’’
Vooral in het verleden was wijn uit pakken ook niet te drinken. Maar de tijden zijn veranderd.
Wijninfluencers geven hoge cijfers
Niets zo hardnekkig als een imago, weten ze ook bij BiBoViNo. Wijn in pakken wordt vaak geassocieerd met campingwijn, zegt Steven. ,,Rommel, hoofdpijnwijn, noem maar op. Deels terecht, want vooral in het verleden was wijn uit pakken ook niet te drinken. Maar de tijden zijn veranderd. Wij werken louter met wijnhuizen die goede kwaliteit leveren.
Om een indicatie te geven: twee bekende wijnjournalisten hebben onze wijn gedronken en zijn enthousiast. Onno Kleyn van de Volkskrant gaf een 9 voor de prijs-kwaliteitverhouding. En wijnschrijver Harold Hamersma had verschillende wijnen geproefd en beoordeeld met cijfers tussen 8 en 9. Na publicatie zagen we een piek in de verkopen. Deze hoge cijfers zijn een bevestiging dat we goed bezig zijn. Onze missie: consumenten op een nieuwe manier van wijn laten genieten.’’
Fles in de ban
Steven en Jeroen zijn al veertig jaar vrienden en besloten twee jaar geleden ‘iets met wijn’ te gaan doen. Steven: ,,Jeroen en ik delen een passie voor wijn, maar de wijnmarkt is redelijk verzadigd. We wilden iets doen waarmee we echt een verschil kunnen maken. Jancis Robinson, een van de grootste wijnkenners in Engeland, vertelde tijdens een conferentie al dat wijn vanuit duurzaamheidsoverwegingen in een andere verpakking moet dan een fles. Ook Hilary Akers schreef erover, in het FD. Jeroen en ik besloten ons te richten op het importeren van wijn verpakt in karton. Een bag-in-box, oftewel bib. En zo kwamen we uit bij BiBoViNo, een merknaam die al een tijd in Parijs te koop is.’’
De ene keer kunnen we 3.000 doosjes van een bepaalde wijn bestellen, de andere keer 300
Efficiënter transport
Steven en Jeroen haalden Ruben er bij, telg uit een Zwitserse wijnfamilie. Ruben (32) is wijnmaker en beheert een wijngaard van 4,5 hectare in Oostenrijk. Ruben houdt zich onder meer bezig met de logistiek van BiBoViNo. ,,Flessen zijn niet goed voor het milieu en zijn erg duur om te recyclen. Het weinige plastic van de bib is recyclebaar, de doos kan platgemaakt worden en naar de container voor oud papier.’’
Bovendien zijn flessen zwaar: een standaardfles met 75 cl wijn weegt ongeveer 1,25 kilo. De bib van BiBoViNo bevat 3 liter wijn (vergelijkbaar met vier flessen) en weegt 3,2 kilo. Met andere woorden: drie liter wijn in kartonnen verpakking weegt bijna een kilo minder dan drie liter wijn in flessen.
Steven en Ruben drinken overigens nog steeds wijn uit fles. Steven: ,,Ik ben niet zo activistisch dat ik mijn collectie flessen weg lazer, maar we moeten er met zijn allen wel van af. Trouwens, sommigen wijnen horen wel in een fles, om te rijpen. Dan gaat het om dure oplegwijnen uit bijvoorbeeld Bordeaux, Bourgogne of Toscane.’’
Ruben licht toe. ,,Dat soort wijnen hebben wel een flesrijping nodig. Door de kurk komt er heel weinig zuurstof naar binnen, maar genoeg om te rijpen. Dat is een langzaam proces. Maar wat ik eerder zei: 93 procent van alle wijnen heeft geen flesrijping nodig en moet jong gedronken worden.’’
Moderne wijnmakers
De wijn van BiBoViNo is zorgvuldig geselecteerd, vervolgt Steven. Dat gebeurt door Bruno Quenioux, bekend in de mondiale wijnwereld. Quenioux was jarenlang verantwoordelijk voor het samenstellen van de wijn van Galeries Lafayette, het grootste en meest chique warenhuis in Parijs. Gault&Millau, de belangrijkste culinaire gids in Frankrijk, heeft hem verkozen tot wijnhandelaar van het jaar. Quenioux is sinds 2013 samensteller van BiBoViNo. Steven: ,,Hij maakt voor een groot deel de selectie. Het gaat om wijnen van topkwaliteit die worden gemaakt door moderne en bevlogen wijnmakers. De wijnen zijn jong, fris en voldoen aan de smaakprofielen van vandaag.’’
De ondernemers werken met samen met 20 à 30 wijnmakers. De geselecteerde wijn gaat naar een centraal punt in de Beaujolais, waar ze in zakken in dozen worden gedaan. Het assortiment varieert maandelijks, zegt Steven. ,,De ene keer kunnen we 3.000 doosjes van een bepaalde wijn bestellen, de andere keer 300. Onze wijnen worden niet massaal geproduceerd en zijn soms dus ook op. Het is geen Coca-Cola, he? We proberen natuurlijk zo goed mogelijk in te spelen op de seizoenen. Op dit moment hebben we iets minder wit en rosé, maar dat verandert in het voorjaar.’’
Ik daag iedereen uit om te proeven: we bieden topkwaliteit
BiBoViNo heeft gekozen voor een duurzame verpakking – met recyclebare zakken, zonder metalen coating - van verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa. Eenmaal in dozen gaat het via Parijs naar een wijnkoelhuis in Heemskerk. Vanaf daar worden de dozen geleverd in de rest van het land.
Vaatjes voor de horeca
BiBoViNo – dat voornamelijk in Amsterdam en omgeving verkoopt – is klaar voor de volgende stap. Steven: ,,We hebben een solide basis, het is tijd voor uitbreiding. We willen dat mensen uit Den Helder, Groningen en Maastricht ook kunnen genieten van onze wijnen.’’ Bovendien wil de startup zich gaan richten op horeca. Ruben: ,,Het is de bedoeling om wijn in zakken van twintig liter in vaatjes aan te bieden. De wijn kan dan in karaffen worden geserveerd. De zak is recyclebaar, de vaatjes worden opnieuw gebruikt.’’
Tappen op tafel
BiBoViNo doet er alles aan om het slechte imago van wijn in dozen af te schudden, aldus Steven. ,,Ik daag iedereen uit om te proeven: we bieden topkwaliteit. Laatst kregen we een bestelling van een advocaat die onze wijn wil schenken bij een diner op zijn advocatenkantoor. Ik vroeg hem of hij er karaffen erbij wilde. Hij keek me aan en zei: ‘welnee, het gaat om goede wijn, er is echt niks om je voor te schamen. Ik zet die dozen gewoon op tafel, kunnen de gasten zelf hun wijntje tappen’. Kijk, van zo’n reactie worden wij dus blij.’’
Lees ook: Ondernemers achter viaVIÑA volgen ‘de eerlijke weg van de wijn’
Bekijk hier de voorwaarden.