Aangeboden door Dustin
Branded Content Innovatie
Dustin: 'Wij maken de complexiteit in IT simpel'
Na succesvolle decennia als IT-reseller, verdwijnt de naam Centralpoint van de Nederlandse markt. Niet getreurd, want met de overname van het Zweedse Dustin komt daar een sterk merk voor terug. Met de combinatie van hard- en software, (managed) services, IT-consultancy en IT-solutions wil het vernieuwde Dustin de steeds complexere IT-omgeving van organisaties zo simpel mogelijk maken. „We zijn geen Centralpoint met een nieuwe naam, maar een nieuw IT powerhouse voor Scandinavië én de Benelux.”

Dustin is geen onbekende naam in Nederland. In 2018 deed het bedrijf zijn intrede in ons land met de overname van Vincere Group, een verzameling van zeven IT-resellers. In mei 2022 volgde de overname van Centralpoint, waardoor er een groep ontstaat met een omzet van circa 2 miljard euro. Hiermee volgt Dustin zijn expansiestrategie, die in 2007 begon in Denemarken, met als doel: een nieuw IT powerhouse voor de Benelux én Scandinavië.
Same same, but better
Volgens Rick Lamers, marketingmanager Benelux, verandert er weinig voor de ondernemers die al klant waren bij Centralpoint. „In onze campagne roepen wij: ‘same same, but better’. We zijn nog steeds dezelfde mensen en nog steeds jouw vertrouwde IT-partner, alleen zijn we nu onderdeel van een grotere organisatie. We gaan het dus niet veel anders, maar wel beter doen, dankzij de onderlinge uitwisseling van kennis, kunde, portfolio en netwerk.”
,,We zijn nog steeds dezelfde mensen en nog steeds jouw vertrouwde IT-partner, alleen zijn we nu onderdeel van een grotere organisatie”
Dustin is al jaren succesvol in het SMB-segment en voert onder meer een zeer succesvolle e-commerce strategie. Andersom stond Centralpoint in de Benelux bekend als grote speler in de publieke sector. De gezamenlijke kracht? „Die ligt in de combinatie van online verkoop, een sterke focus op het mkb, plus alle kennis die we hier in de Benelux hebben op het gebied van aanbestedingen voor publieke organisaties, (managed) services en after sales."
Wat heeft Dustin de Benelux te bieden?
Het vernieuwde Dustin biedt ondernemers een one-stop-shop met voor eenieder een passende IT-oplossing. Van hardware voor de bakker op de hoek tot een volledige IT-strategie voor de organisatie met (tien)duizenden medewerkers. Daarin is Dustin uniek, meent Lamers. „Wij specialiseren ons niet in alleen online hardware, clouddiensten of softwaredienstverlening, maar bieden de ondernemer het totaalpakket: een one-stop shop. Omdat wij een leidende IT-partner in de Benelux zijn, profiteert de ondernemer daarbij ook nog eens van goede prijzen en snelle levertijden.”
De mens maakt het verschil
Interessant, maar niet het belangrijkste onderscheidend vermogen van de organisatie. Dat zit hem in de mensen zelf, zegt Lamers. „Onze medewerkers maken, elke dag opnieuw, hét verschil. Zij zijn ‘gepakt en gezakt’ met kennis en ervaring, maar nog belangrijker: zij stellen persoonlijke aandacht voorop. Zo krijg je bij ons als ondernemer één vast contactpersoon waarbij jij al jouw IT-vragen belegt. Ik durf dan ook gerust te zeggen dat het échte verschil, tussen ons en de concurrent, niet in onze schaalgrootte en bijbehorende voordelen, maar in onze mensen en de manier waarop zij een persoonlijke relatie opbouwen met de klant.”
Kartrekker in de keten
Tot slot nog één punt dan, waarop Dustin het anders dan anders doet: duurzaamheid. „Dustin wil in de keten kartrekker zijn op het gebied van sustainability. In de eerste plaats betekent dit dat wij als organisatie zo duurzaam mogelijk zijn. Zo streven we er bijvoorbeeld naar om in 2030 energieneutraal te werken. In de tweede plaats dragen wij onze klanten proactief oplossingen aan om duurzamer te werken.”
„Onze ‘Carbon Footprint Calculator’ geeft organisaties inzicht in de footprint van hun ICT, mét alternatieve scenario’s die vaak tientallen procenten CO2-reductie opleveren”
Voorbeeldje: Dustin biedt zijn klanten een sustainability calculator aan. Deze ‘Carbon Footprint Calculator’ geeft organisaties inzicht in de footprint van hun ICT, mét alternatieve scenario’s die vaak tientallen procenten CO2-reductie opleveren. „ICT is verantwoordelijk voor zo’n 2 tot 4 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Daarom geven wij organisaties, op wetenschappelijke wijze, inzicht in het stroomgebruik en de uitstoot van hun ICT, zodat zij hun milieu-impact begrijpen. Tegelijkertijd bieden we ze handvatten om deze impact te verminderen. Wat doet energiezuinige apparatuur of een overstap naar de cloud bijvoorbeeld met de footprint van jouw bedrijf? Op deze manier maken wij niet alleen onze eigen IT-omgeving ‘planet-proof’, maar helpen we ook onze klanten om hun CO2-voetafdruk en eWaste te beperken. Zo maken wij van duurzaamheid onze corebusiness.’
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Dustin.