Innovatie

Chiel (32) zit dankzij Rico Verhoeven met grote bazen uit Hollywood aan tafel

 
Rico Verhoeven met Chiel Kraai. Foto: Icetubs. Rico Verhoeven met Chiel Kraai. Foto: Icetubs.
Rico Verhoeven met Chiel Kraai. Foto: Icetubs.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Het is een opkomende markt die Chiel Kraai (32) zo snel mogelijk wil veroveren. Met behulp van de bekende kickbokser Rico Verhoeven hoopt de eigenaar van Icetubs marktleider in ijsbaden te worden. „Aan het einde van dit jaar zijn we een wereldbedrijf.”

Lees verder onder de advertentie

Chiel is net uit het ijskoude bad, van drie graden Celcius, als we hem spreken. Van de gedachte alleen al gaan bij menigeen al de rillingen over het lijf. „Bij mij ook, maar daarna voel je je echt Superman”, zegt de Amsterdammer enthousiast. Chiel is ook eigenaar van Welvaere, een bedrijf dat zich richt op hottubs en sauna’s. „Daar is dit idee ontstaan. Er waren klanten die de hottubs zonder kachel wilden, omdat ze deze wilden vullen met ijs.”

IJsbad met Wim Hof

Een van zijn klanten was Wim Hof. Ook wel bekend als ‘The Iceman’, door zijn methode met koudetraining. „Ik ben me erin gaan verdiepen en heb ook een cursus gedaan. Ik ben engineer, dus ik dacht: dit moet ik ook kunnen maken. Want het is natuurlijk super onhandig als je zelf 100 kilogram aan ijsblokjes moet regelen voor in je bad. Vooral als je dit iedere dag wil doen. Het zijn met name sporters of ondernemers die dit willen. Zij hebben weinig tijd en willen gewoon de deksel eraf halen en in dat bad kunnen stappen.”

Lees ook: Kickbokskoning en zakenman: hoe Rico Verhoeven zijn geld verdient

Lees verder onder de advertentie

Deze ijsbaden heeft Chiel gemaakt. Maar wel onder een andere naam: Icetubs. „We bedienen een heel andere doelgroep”, vertelt Chiel over het bad dat ongeveer 5.000 euro kost. „Er is zo veel vraag naar. We verkopen nu een halfjaar baden en ik denk dat deze markt net zo groot kan worden als die van de sauna’s.De baden zijn super goed geïsoleerd, want het kost natuurlijk energie om het water op temperatuur te houden. We willen het zo duurzaam mogelijk doen, dus we gebruiken ook gerecycled metaal en hout. Vervolgens kun je de watertemperatuur met een app instellen. Tussen de drie en veertig graden.”

Rico Verhoeven als investeerder van Icetubs

Het concept sloeg aan. Een van de klanten is Rico Verhoeven. De bekende kickbokser gelooft heilig in de ijsbaden van Chiel. Hij post regelmatig op zijn sociale media dat hij enkele minuten in het ijskoude water ligt. ‘Recovery is key’, schrijft Verhoeven dan. Inmiddels is de kickbokser zelfs investeerder van Icetubs. „Hij raakte in gesprek met een verkoper van ons en vroeg of we nog investeerders zochten. Uiteindelijk heb ik een paar keer koffie met hem gedronken”, zegt Chiel. „Hij is echt een goede, lieve gast. We matchen echt goed. Het is een goede onderhandelaar en eind vorig jaar zijn we eruit gekomen.”

Nu zit ik als broekkie uit Amsterdam met de grote bazen in Hollywood aan tafel

Chiel Kraai Icetubs

Dat brengt Chiel weer een stap dichter bij zijn grote doel om marktleider te worden. „Ik kan niet zeggen voor hoeveel Rico is ingestapt, maar hij zorgt in ieder geval ook voor heel veel openingen. Zeker in Amerika. Nu zit ik als broekkie uit Amsterdam met de grote bazen in Hollywood aan tafel. Zo zijn we nu ook in gesprek met Jason Statham, dat hadden mij anders heel wat meer kopjes koffie gekost om daar bij aan tafel te komen.”

Lees verder onder de advertentie

Wereldbedrijf

Icetubs opent komende maand een kantoor in Los Angeles en eind van het jaar ook in Singapore, verklapt Chiel. „We starten op 22 april ook een fundingsactie om een miljoen euro op te halen. Daarmee willen we onze voorraad aanvullen. We moeten namelijk heel snel groeien. Ik wil de grote speler in de ijsbaden worden, die vervolgens concurrentie kan opkopen.‘’

Chiel: ,,Kijk maar naar hoe dat is gegaan met de flitsbezorgers in Amsterdam. Je moet zorgen dat je de grootste wordt. Daarvoor hebben we nu veel voorraad nodig in distributiecentra over de hele wereld. Te ambitieus? Ik proef dat er zó veel ruimte is in deze markt. Aan het einde van het jaar zijn we een wereldbedrijf. Dan zijn we over de hele wereld te koop.”

Icetubs Icetubs
Icetubs
Lees verder onder de advertentie