Nieuws Innovatie
Lars (20) en Jens (21) zijn nu al eigenaren van goed lopend bedrijf: Cloudpillo
Ze zijn pas 20 en 21, maar Lars van der Wijst en Jens Timmers mogen zich al eigenaren van een groot bedrijf noemen. Cloudpillo verkoopt 60.000 kussens, in binnen- en buitenland, en blijft groeien. Vooral dankzij uitgekiende marketing.

Jens Timmers (voorgrond) en Lars van der Wijst. Foto: Van Assendelft Fotografie
Webshops bouwen, dat deden Lars van der Wijst uit Odiliapeel en Jens Timmers uit Uden al toen ze nog op het Udens College zaten. Verkopen deden ze weinig, maar de smaak van het ondernemen kregen ze er wel mee te pakken.
Daarna verloren ze elkaar uit het oog en ging Van der Wijst als videograaf bij de Udense Mark Bongers Academy - een bedrijf dat helemaal draait rond Facebook - werken, waar hij marketeer werd. Vervolgens begon het weer te kriebelen. Hij wilde iets opzetten, en had wel een idee. ,,Het viel me op dat iedereen op hetzelfde hoofdkussen slaapt, met een one size fits all-formaat. Dat vond ik gek, kon dat niet beter?’’, vertelt hij op het kantoor van Cloudpillo op het Udense industrieterrein aan het Brabants Dagblad.
Lees ook: Zo willen jonge ondernemers Harro (26) en Mark (27) voedingsindustrie opschudden
Schuim Cloudpillo vormt zich volledig naar de lichaamshouding
Hij bedacht een afstelbaar hoofdkussen, richtte opnieuw een webshop op en ging de eerste tweeduizend kussens verkopen. Daarna kwam Timmers weer in het vizier. Met zijn diploma bedrijfskunde leek het de twee een mooi moment om samen te gaan, en in 2021 de eigenaren van Cloudpillo te worden.
Cloudpillo verkoopt op dit moment een hoofdkussen voor volwassenen en een voor kinderen. Die kussens bevatten memory foam, ook wel traagschuim genoemd. Dat schuim vormt zich volledig naar de lichaamshouding van degene die erop ligt, en biedt ook meer weerstand. ,,Je kunt er naar eigen smaak schuim uithalen en het is dus afstelbaar. De kussens, gemaakt in het buitenland, worden voor een vaste prijs van 69 euro verkocht”, aldus Van der Wijst, verantwoordelijk voor de marketing. Timmers is verantwoordelijk voor de inkoop.
''In totaal zien twee miljoen Nederlanders per maand onze advertenties. En in totaal hebben vijf miljoen unieke Nederlanders onze advertenties gezien''
Dit jaar worden er waarschijnlijk al zestigduizend kussens verkocht
Op de eerste dag dat de webshop online stond, verkochten ze er al vijftig. Die groei zette zich rap door. Vorig jaar verkochten ze veertigduizend kussens, dit jaar worden dat er waarschijnlijk al zestigduizend. Met als doel om volgend jaar naar de honderdduizend te gaan. ,,Dat klinkt bizar, maar we kunnen het aan. Al hadden we niet verwacht dat het zó snel zou gaan.”
Illustratief voor de groei, is dat het assortiment op 30 september wordt uitgebreid. Dan komt er een Cloudpillo 2.0-kussen, naar eigen zeggen beter en duurzamer. Ze gaan ze ook matrassen en beschermers, toppers en een boxspring aanbieden.
Lees ook: Jonge ondernemer Dani (21) komt naar de klant toe in zijn mobiele kapsalon
Ondernemers zetten marketing vooral in op social media als Facebook en Instagram
Wat het succes van het bedrijf verklaart, is volgens de ondernemers het gebruik van sociale media. Van der Wijst zag dat veel beddenfabrikanten goed waren in reclames op televisie en radio, maar online minder deden. Daarop besloot hij vol in te zetten op marketing op vooral Facebook en Instagram, waar de belangrijkste doelgroepen van het bedrijf zitten.
Dat zijn mensen tussen de 25 en 40 jaar die op zichzelf gaan wonen of verhuizen, en zestig- tot zeventigjarigen. Elke week zorgt het mediateam van het bedrijf dat er meerdere video’s worden geplaatst, waardoor het bedrijf zichtbaar blijft. ,,En dat werkt, onze verkoop komt voor negentig procent daarvandaan. In totaal zien twee miljoen Nederlanders per maand onze advertenties. En in totaal hebben vijf miljoen unieke Nederlanders onze advertenties gezien. Om dat in ruim een jaar bereikt te hebben, is heel gaaf”, vertelt hij.
Lees ook: Jonge ondernemer Frederiek (22) start nu al haar vierde bedrijf: ‘Een heel imperium? Wie weet’
De voor- en nadelen van het jonge ondernemerschap
De twee heren zijn jong, wat ze naar eigen zeggen goed merken. Zowel in positieve als in negatieve zin. Zo is het een voordeel dat ze de gunfactor hebben. ,,Veel partners en andere bedrijven vinden het tof dat we zo jong zijn en willen daardoor met ons samenwerken. Ook kost het ons geen enkele moeite om bij grote bedrijven aan te kloppen. We gaan overal met open vizier in en zijn erg energiek”, zegt Timmers.
,,Aan de andere kant is het zo dat we jong zijn en dus fouten hebben gemaakt, maar we zorgen ervoor dat we die één keer maken en er dan van leren. Zoals het inschatten of mensen misbruik van ons maken. Dat gaat nu goed, maar is weleens misgegaan. Ook is onze energie naast een voordeel een nadeel. We willen veel, en het liefst tegelijk. Dat gaat niet, en daar werken we aan.”
''Het maakt me echt trots als ik naar ons team kijk. Ik meen het echt als ik zeg dat onze groei door hen komt''
Cloudpillo levert in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Zweden
Van der Wijst en Timmers zijn jong, net als het personeel dat ze in dienst hebben. De oudste van hun in totaal zestien werknemers is 28, de anderen hebben de leeftijd van hun bazen. ,,Sommigen vinden dat gek, maar dat is het niet”, ziet Van der Wijst. ,,Iedereen heeft bij ons specifieke kwaliteiten. De een is goed in video, de ander goed in marketing, productie, design of inkoop. Met video zijn zij opgegroeid, ze weten als geen ander hoe je goede content maakt.” Timmers: ,,Het maakt me echt trots als ik naar ons team kijk. Ik meen het echt als ik zeg dat onze groei door hen komt.”
Op dit moment heeft Cloudpillo alleen een webshop en leveren ze vooral in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Zweden. Dat loopt, maar de twee hopen volgend jaar hun eerste fysieke winkel te openen. ,,En dan midden in een stad. Met de eerste locatie het liefst hier in de buurt. De eerste panden hebben we al bezocht, dus dat komt eraan.”
Het Groeicollege
Ontwikkel jouw leiderschap en vergroot de ontwikkeling van talent binnen je bedrijf
Groeien als Lars en Jens? De online hoorcolleges van Het Groeicollege geven jou de kans een persoonlijk groeiplan op te stellen die je direct kunt toepassen binnen jouw bedrijf en bij jouw medewerkers, wanneer je werkt aan jouw persoonlijke ontwikkeling en dat van je team. Leer hoe je als leidinggevende een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van talent en op welke manieren je dat rendement op talent kunt vergroten.
Nieuwsgierig geworden? Volg vrijblijvend een gratis hoorcollege.
Lees ook: Mode-startup common|era: gerecyclede materialen als grondstof