Nieuws Innovatie

Computer verslaat mens op intuïtie, niet op rekenkracht

Een kleine 20 jaar geleden won een schaakcomputer van de wereldkampioen schaken Garri Kasparov. Een sterk staaltje van IBM en diens Deep Blue-computer.

Krijn Soeteman 15 maart 2016

Leesedol1

Toch is schaken niet de heilige graal als het gaat om spelletjes voor computers. Dat is het bordspel go. Een computer van Google met de naam AlphaGo won van de wereldkampioen go, de Koreaan Lee Sedol. Velen dachten dat de computer het nooit van Lee zou kunnen winnen.

Dat liep heel anders: AlphaGo won de meerderheid van de vijf wedstrijden. Pas bij de vierde wedstrijd, afgelopen weekend, wist Lee te winnen. Het prijzengeld van 1 miljoen dollar is daarmee aan zijn neus voorbijgegaan. Dat heeft de computer AlphaGo nu in de wacht gesleept. Het geld gaat naar een aantal goede doelen.

Het is bijzonder dat een computer met go weet te winnen van een mens. Nog bijzonderder is dat de winst niet louter met brute rekenkracht is behaald, maar ook doordat de computer zelf leert via kunstmatige intelligentie.

Met schaken kan een computer winnen door gewoon alle mogelijke zetten van tevoren te bedenken. Bij go kan dat niet, daarvoor is het aantal mogelijke zetten te groot. Daarom dachten veel kenners van het spel dat Google zich in een lastig parket had gemanoeuvreerd. Dat bleek dus niet het geval. De computer heeft laten zien net als een mens een soort van intuïtie te kunnen ontwikkelen.

Dat is knap. Toch willen de bedenkers van de computer niet alleen spelletjes spelen. Het doel is de grote wereldproblemen beter te kunnen doorgronden en spelletjes zijn een goede leerschool voor de computer. Want dat is precies wat de AlphaGo doet: hij leert.