Innovatie

CrickMeUp: hoe deze ondernemers de krekelshake aan de man (of vrouw) brengen

Afke en Hylke Politiek, zus en broer plus de ondernemers achter CrickMeUp. Foto: CrickMeUp
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Slim, want de beestjes hebben een enorme voedingswaarde. Zo bevat het schild veel vezels en zijn ijzer en vitaminen eveneens aanwezig. Een prima aanvulling op of een boost voor een gezond bestaan. Toch zal niet iedereen direct hongerig naar de koelkastdeur grijpen met de kennis van de drinkklare krekelshake. De drempel is en blijft nogal eens (te) hoog om insecten te consumeren. Daarom de vraag: hoe gaan de twee ondernemers de consument van nut en noodzaak overtuigen?

Universiteit van Wageningen

Het antwoord daarop later in dit artikel. Laten we voor de volledigheid starten met het begin. Hoe is het idee van dit product ontstaan? We vragen het de mannelijke helft van het ondernemende duo, Hylke. ,,Mijn zus is van origine levensmiddelentechnoloog aan de universiteit van Wageningen. Daardoor is ze zeer goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de voedingsmiddelenindustrie. Ikzelf ben een kitesurfer, een fantastische sport. In die hoedanigheid gebruikte ik regelmatig wei-proteïnen, een bijproduct van de kaasproductie. Probleem is alleen dat er niet genoeg kaas wordt geproduceerd om aan de vraag naar wei-proteïnen te voldoen.’’

Door een mix te maken van biologische plantaardige eiwitten met als hoofdingrediënt de krekel, hebben we een recept ontwikkeld

Hylke Politiek, CrickMeUp

De kennis van Afke en de proteïnenbehoefte van Hylke bleken een match made in heaven. Want waarom geen krekels verwerken in een gezonde shake in plaats van de wei-proteïnen? Goed plan, maar een bijproduct van zuivel klinkt voor de meeste Nederlanders nog steeds aanlokkelijker dan het eten of drinken van insecten. ,,Dat klopt. In Azië is het echter dagelijkse praktijk. Tachtig procent van de Aziaten heeft insecten op het menu staan, iedere dag weer. Met die kennis gingen we aan de slag. Er waren al krekelburgers en krekelenergierepen. In deze producten zitten vaak toevoegingen zoals suikers en koolhydraten, welke we liever wilden vermijden. Daarnaast zijn deze producten vaak prijzig en eet je niet iedere week een speciale burger. Dus dat moest gemakkelijker kunnen.’’

Lees verder onder de advertentie

Krekel-vanille en krekel-chocola

Broer en zus Politiek gingen aan de slag en na een periode van experimenteren en vooral proeven kwamen ze uiteindelijk bij de CrickMeUp-eiwitshake waarin de krekels vermalen en wel worden verwerkt. Hadden de ondernemers zelf twijfels toen ze het drankje probeerden? Sterker geformuleerd: was er geen angst en is het lekker?

Hylke: ,,We begonnen met het vermengen van pure gemalen krekels met water. Zowel de smaak, aroma’s als textuur waren niet naar wens. Maar door de enorme voedingswaarde van krekels hebben we doorgezet. Er moest toch een manier zijn waarop je ze gemakkelijk dagelijks kan consumeren? Door een mix te maken van biologische plantaardige eiwitten met als hoofdingrediënt de krekel, hebben we een recept ontwikkeld. Gluten-, lactose-, en sojavrij. Natuurlijk vanille-aroma en cacao hebben we toegevoegd voor een lekkere smaak.’’

De verwachting is dat de aarde in 2050 9,6 miljard mensen telt en al die monden zullen gevoed moeten worden. Dan is het gek dat wij hier in het rijke westen de stap naar insecten nog niet durven te maken

Hylke Politiek, CrickMeUp
beeld deondernemer
Lees verder onder de advertentie

The revolution in nutrition

Uiteindelijk doel van CrickMeUp? Ten eerste mensen overtuigen van de voedingswaarde. Ten tweede: de versnelling van de eiwittransitie uit reguliere dierlijke producten naar die van insecten. ,,Op die manier willen we een klein beetje bijdragen aan het verkleinen van de vleesverwerkende industrie. Daar is zeer veel land en water voor nodig. Krekels hebben dat niet nodig, ze groeien bij elkaar in bakken waardoor er bijvoorbeeld 95 procent minder water wordt verbruikt in vergelijking met de vlees- en zuivelindustrie. Zeer duurzaam dus’’, benadrukt de ondernemer.

,,De verwachting is dat de aarde in 2050 9,6 miljard mensen telt en al die monden zullen gevoed moeten worden. Dan is het gek dat wij hier in het rijke westen de stap naar insecten nog niet durven te maken. Het moet anders en daarom noemen we CrickMeUp ‘the revolution in nutrition’, de slogan van ons bedrijf.’’

Lees ook: Je gasten gemalen krekels voorschotelen: deze ondernemer durft het

Lees verder onder de advertentie

Krekelboerderijen

De krekels worden ook in ons land gekweekt in speciale krekelboerderijen die steeds talrijker worden. ,,Wat uniek is, die krekels groeien binnenkort op reststromen. Denk aan afval als groente- en fruitschillen. Op die manier creëer je een circulaire economie. Dat is natuurlijk fantastisch! Overigens gaat het kweken van krekels zeer snel. Wanneer de insecten zes weken zijn, kunnen ze al worden verwerkt in het product’’, legt Politiek uit.

Iets waar we niet aan voorbij mogen gaan: hoe zit met de diervriendelijkheid? Krekels zijn minder aaibaar dan een koe, kalf of varken, maar het blijven dieren. Hoe klein ook. ,,We krijgen er terecht vragen over’’, vertelt de ondernemer. ,,De koudbloedige krekels gaan de vriezer in. Door de kou verliezen ze snel hun bewustzijn, een pijnloos einde. Ik kan in ieder geval geen diervriendelijker einde bedenken.’’

Jongens van de Zuidas en veganisten

Volgende punt. Wat is de doelgroep waar CrickMeUp zich op richt? Zijn dat de echte sportievelingen? De hardlopers en andere atleten? Of de sportschooltijgers op zoek naar extra eiwit- en energieboosts? ,,Dat klopt. Maar niet alleen zij. Er is ook een vrij grote groep die ik ‘de jongens van de Zuidas’ noem. Mensen die geen tijd hebben om een complete maaltijd te nuttigen en daarom de shake als vervanger gebruiken. Verder verbaasde het ons dat CrickMeUp het goed doet bij veganistische mensen. Vreemd, omdat er een dierlijk product in is verwerkt. Voor hun is de duurzame bijdrage aan het milieu echter de grote trigger. Kortom, een diverse groep consumenten!’’

Lees verder onder de advertentie

Of de coronacrisis het proces vertraagt? We ervaren een kleine setback en dat komt vooral door het feit dat de sportscholen dicht zijn

Hylke Politiek, CrickMeUp

Voordat de shakes (hopelijk) tussen de gezonde smoothies en sapjes in de Albert Heijn en Marqt staan, werken broer en zus Politiek aan een stevige basis. ,,We zijn nu een jaar bezig en je ziet dat de vraag naar het product steeds groter wordt. Of de coronacrisis het proces vertraagt? We ervaren een kleine setback en dat komt vooral door het feit dat de sportscholen dicht zijn. Het is voor veel mensen nog steeds een uitdaging om actief te blijven en gezond te eten. Wanneer de sportscholen weer open mogen gaan we de schade snel inhalen.’’

Influencers en social media

Corona of geen corona: groeien doet CrickMeUp. Al was het maar dankzij de aandacht van influencers op social media en steeds meer mensen die tevreden zijn over hun voorraadje thuis voor na het rondje hardlopen in het park of voor die extra energiekick gedurende een lange thuiswerkdag. ,,Nu doen we dat afgezien van wat hulp nog vooral met zijn tweeën, maar ik denk dat het in de nabije toekomst anders gaat zijn. De verkoop en de verspreiding uit handen geven zodat wij ons kunnen concentreren op de verdere ontwikkeling van het product. Want die ontwikkeling is best tijdrovend en ingewikkeld. Heel veel krekels proeven en experimenteren. Daar willen we tijd voor nemen.’’

Lees ook: Jaap Korteweg: van Vegetarische Slager naar Veganistische Melkboer

Lees verder onder de advertentie

Proberen? Dit kan je met CrickMeUp doen…

De krekelshakes zijn op verschillende manieren te gebruiken. Vermeng het met (plantaardige) melk of water of je kan er je smoothie mee pimpen. Het product mengt ook goed met kwark of yoghurt. Of wat dacht je van havermoutkrekelpannenkoekjes?