Nieuws Cybersecurity

Alwin Daams biedt met zijn bedrijf DDrecovery redding na computercrash

Paniek! Net stonden ze nog op de computer, maar nu zijn alle foto's en bestanden weg. Een back-up? Nee, niet gemaakt. Alwin Daams (33) van datarecoverybedrijf DDRecovery biedt redding.

Marloes de Moor | Afbeelding: Gijs kast 9 februari 2018

P Cdoc defcopy

Hoge plafonds, glimmend linoleum, galmende voetstappen; de gang van het Algemeen Ondernemerscentrum op het WG-terrein moet oneindig lang zijn voor wie het zweet in zijn handen heeft, ten einde raad is en een huilbui maar net bedwingen kan.

Levensbelang

Helemaal aan het einde van die langgerekte passage gloort hoop, een laatste strohalm. Achter de laatste deur bevindt zich een wereld van zoemende computers, snoeren, printplaatjes, codes en protocollen. Een wereld die je voorheen gapend aan je voorbij liet gaan, maar die plotseling van levensbelang blijkt te zijn als je harde schijf het heeft begeven. De ellendigste vraag op zo'n moment: "Heb je dan geen back-up gemaakt?" Nee, dat heb je niet. En dus ben je ál je waardevolle gegevens, documenten en foto's kwijt. Tussen de computers staat Alwin Daams, eigenaar van datarecoverybedrijf DDRecovery, dat gespecialiseerd is in het terughalen van bestanden.

Nerdhok

"Het nerdhok," noemt hij zijn onderkomen zelf. Met de geruststellende kalmte van een bèta - "Niet panikeren, we gaan 'ns kijken wat er mogelijk is" - helpt hij klanten die niet meer bij gegevens op hun laptop, netwerkschijven, smartphones, tablets, USB-stick of andere externe opslag kunnen. Of die, erger nog, per ongeluk belangrijke documenten hebben verwijderd.

Digitale drama's
Daams weet hoe hoog de nood kan zijn en is daarom ­zeven dagen per week van negen uur 's ochtends tot tien uur 's avonds bereikbaar. "Vandaag hebben we bestanden teruggehaald voor een designer. Die zat behoorlijk in de stress, want hij was alles kwijt en moest voor vier uur 's middags een presentatie geven."

Hij herinnert zich ook een oudere man die een genealogie van zijn familie had gemaakt. "Het was zijn levenswerk. Jaren had hij alles uitgezocht en daarvan een ­fotoboek met stamboom gemaakt. Toen zijn computer het begaf, leek het erop dat hij alles kwijt was. Een ramp. ­Gelukkig konden we alles terugvinden."

Redding voor bedrijven

Daams, die DDRecovery samen met zijn zus Marita runt, kwam in de afgelopen negen jaar honderden van dit soort digitale drama's tegen. Bedrijven die hun boekhouding kwijt zijn, schrijvers die hun manuscript zagen verdwijnen, architectenbureaus die alle ontwerpen verloren en meest voorkomend: wanhopige moeders die hun baby- en kinderfoto's terug willen. Ook mensen uit de creatieve sector, zoals fotografen, designers, muziekproducers, schrijvers en videoproductiebedrijven staan geregeld op de stoep.

Samenwerking

De meeste klanten komen binnen via de 280 computerbedrijven in Nederland, waarmee DDRecovery samenwerkt. In Amsterdam is dat bijvoorbeeld de PC Dokter op de Overtoom. "Deze computerbedrijven doen een eerste diagnose. Sommige problemen kunnen bij hen goed worden opgelost. We zien dus liever dat mensen eerst daarheen gaan, zodat wij al onze tijd kunnen besteden aan de zwaardere gevallen. Als bij onderzoek echter blijkt dat de harde schijf ziek is en er foutmeldingen in de zogeheten Smart-gegevens te zien zijn, kan de klant bij ons terecht."

Daams beschikt onder meer over speciale soft- en hardware die het mogelijk maken toegang te krijgen tot de harde schijf. Via die omweg kan hij de gegevens weer benaderen en herstellen. Deze methode gebruikt hij het meest voor standaardklussen, zoals het ­terughalen van foto's en bestanden.

Kosten

Klanten zijn er gemiddeld tussen de 150 en 350 euro voor kwijt. Naarmate het probleem ingewikkelder is, stijgen de kosten. "Als er bijvoorbeeld iets in het besturingssysteem van de harde schijf niet goed zit of als het om een netwerkschijf met meerdere aansluitingen gaat. Dat is flink puzzelen en kost daardoor veel tijd. Een datarecovery kan dan al gauw neerkomen op zo'n 800 euro of 1500 euro voor een spoedklus."

In sommige gevallen komt Daams er zelf ook niet uit. Dan zoekt hij contact met collega-specialisten uit Amerika, Engeland en Rusland. "In Amerika zijn ze gespecialiseerd in de nieuwste generatie MacBooks, waarbij de SSD-schijf op het moederbord zit. Dit materiaal is zo nieuw dat slechts een handjevol mensen ermee kan werken. In ­Engeland zijn ze weer goed in cleanroom recovery, het vervangen van beschadigde leeskoppen in een speciaal, stofvrij laboratorium."

Huilbuien

Monique Kuiper-Engel uit Hippolytushoef kreeg te ­maken met zo'n ingewikkeld probleem, waardoor ze uiteindelijk drie maanden in spanning zat. "Alle foto's en filmpjes van de kinderen had ik keurig opgeslagen op een USB-stick. Ik dacht dat ik heel goed bezig was. Maar ineens herkende de computer de USB-stick niet meer. Hij gaf ­alleen maar foutmeldingen. Vreselijk! Ik heb er echt huilbuien van gehad."

Het computerbedrijf in haar eigen dorp kon haar niet helpen en verwees haar door naar DDRecovery. "Na twee weken kreeg ik een telefoontje dat het helaas niet gelukt was, maar dat ze als laatste optie een specialist konden inschakelen met wie zij samenwerken. Dan zou het wel veel langer gaan duren. In de tussentijd dacht ik er veel aan. Ik had me er ook al een beetje bij neergelegd dat ik waarschijnlijk alles kwijt zou zijn. Behalve mijn ouders durfde ik het niemand te vertellen."

Totdat Kuiper-Engel vlak voor kerst te horen kreeg dat alle foto's en filmpjes terug waren. "Ik sprong een gat in de lucht. Het kostte me 500 euro, maar dat maakte me niks uit. Ik ben blij dat er mensen bestaan die dit kunnen." Ook Ronald de Groot wist DDRecovery afgelopen jaar te vinden toen zijn vrouw een fotoboek van de kleinkinderen aan het maken was en de harde schijf er plotseling mee ­ophield. "Helemaal in paniek was ze. Wekenlang had zij zitten werken aan het sorteren van mapjes foto's. Ze had geen back-up gemaakt, waar ik nog flink over gemopperd heb." De Groot moest enkele weken wachten op het verlossende telefoontje. "Mijn vrouw kreeg alles terug op een ­externe harde schijf. Dolblij was ze!"

Onmogelijk

In ongeveer tachtig procent van de gevallen slaagt Daams erin de gegevens terug te vinden, maar soms is het echt ­onmogelijk. "Een klant kwam bijvoorbeeld met een surveillancesysteem dat in de sloot was gegooid en er pas een week later uit werd gehaald. Door de corrosie was daar ­helaas echt niks meer mee te doen. Ook een videograaf die al het filmmateriaal van een bruiloft kwijt was, konden we niet helpen. De leeskoppen van haar harde schijf waren te veel beschadigd."

Vochtschade
De oorzaak van een weigerende harddisk is in de meeste gevallen een val of vochtschade. Ook berucht: een daverende vuistslag op het tafelblad die de laptop onbedoeld tot zwijgen brengt. Andere bekende problemen zijn een geformatteerde harde schijf waardoor gegevens overschreven worden of een afgebroken USB-stick.

Dat het zelfs bij bedrijven, gemeenten en ziekenhuizen ­weleens misgaat, komt volgens Daams omdat ze vaak werken met een netwerkschijf (NAS) waarop verschillende computers zijn aangesloten. Meerdere gebruikers kunnen in dat netwerk bestanden opslaan en bekijken. "Kleinere bedrijven hebben vaak geen IT-beheer. De centrale netwerkschijf is ooit ergens neergezet en daarna vergeten. Die staat vervolgens ergens in een hoekje te piepen, terwijl niemand in de gaten heeft dat er een probleem is. Totdat alles in de soep draait," legt Daams uit. Als gevolg van een dergelijk probleem raakte bijvoorbeeld een aantal medewerkers van een Amsterdams ziekenhuis promotiewerk kwijt. "Gelukkig kwam alles weer boven water."

Blije mensen

Daams voelt zich soms een halve psycholoog als klanten in rouw gedompeld binnenkomen. "Er zijn mensen die niet meer kunnen slapen, totdat ik ze goed nieuws kan brengen. Dat laatste vind ik het leukste aan dit werk: mensen blij maken."