Nieuws Cybersecurity

INretail luidt noodklok: 'Cyberveiligheid in retail moet omhoog'

Uit onderzoek van INretail blijkt dat ruim 70 procent van de aangesloten ondernemers wel eens te maken heeft gehad met online criminaliteit. De brancheorganisatie roept de achterban op te investeren in cyberveiligheid. De impact van cybercriminaliteit is volgens INretail groot en de veiligheid kan nog verder omhoog. ,,De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert."

Van onze redactie 12 oktober 2021

Online cybersecurity hacker

INretail denkt dat personeel beter getraind kan worden op het veilig gebruik van wachtwoorden. Foto: Shutterstock

Van de ondernemers uit het onderzoek heeft twee derde één of meerdere malen phishingberichten ontvangen, heeft 10 procent ervaring met gijzelsoftware en is 8 procent geconfronteerd met malware die systemen verstoort en probeert data te verzamelen. Ondernemers melden verder onder meer misbruik van bedrijfsmailadressen, DDoS-aanvallen en online identiteitsfraude.

Installatie antivirussoftware, regelmatig updaten en werken met veilige internetverbinding

Basismaatregelen heeft de meerderheid van de ondernemers genomen, zoals installatie van antivirussoftware, regelmatig updaten van software en werken met een veilige internetverbinding. Het maken van essentiële back-ups, werken met tweestapsverificatie en waar mogelijk tools gebruiken om gevoelige gegevens versleuteld te delen, verdient nog aandacht. Ook kunnen medewerkers nog meer getraind worden op bijvoorbeeld het veilig gebruik van wachtwoorden.

"Cybercriminaliteit heeft ernstige gevolgen: in 20 procent van de gevallen kan niet meer worden gewerkt en zijn winkels niet meer bereikbaar"

Onderzoek INretail

De gevolgen van cybercriminaliteit zijn ernstig. Er kan in 20 procent van de gemelde situaties niet meer worden gewerkt en dan zijn winkels niet bereikbaar voor klanten en leveranciers. Daarnaast zijn belangrijke data op dat moment niet meer niet beschikbaar of gaan verloren. Ook is er het risico van reputatieschade en schade aan de infrastructuur.

Ondernemers moeten externe IT-specialisten inhuren of aanvullende software kopen

In 22 procent van de gevallen van cybercriminaliteit moesten ondernemers externe IT-specialisten inhuren of aanvullende software kopen (13 procent) om de problemen op te lossen. Dat brengt hoge kosten met zich mee. Vier op de tien ondernemers beoordeelt de IT-kennis binnen het bedrijf laag tot zeer laag.

Lees ook: Bescherm jouw bedrijf tegen cyberaanvallen: 10 tips voor cyberveiligheid

Cyberverzekeringen kunnen de schade van cybercriminaliteit beperken, maar slechts 6 procent van de deelnemers uit het onderzoek heeft zich verzekerd. INretail wil het aantal slachtoffers van cybercrime omlaag brengen en attendeert ondernemers daarom actief op de risico’s en op de kansen zich beter te wapenen. Onder meer de Week van de Veiligheid van 11 tot 16 oktober wordt hiervoor aangegrepen.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws