Klik hier voor alle andere afleveringen van De Ondernemer Onderweg, onze wekelijkse update over slimme zakelijke mobiliteit. Elke week praat Roland Tameling je bij tijdens De Ondernemer Live op New Business Radio, terug te luisteren via je favoriete podcastkanalen én te bekijken via ons Youtube-kanaal. Meld je aan via deze link.
,,We zullen hier voorlopig niet uit ons hemd groeien”, zegt Eduard Posthumus Meyjes van het Picnic Distribution Team in gesprek met verslaggever Roland Tameling. ,,We kunnen eenvoudig twee keer zoveel bezorgingen doen als dat we in de korte termijn verwachten. Dus we hebben het zeker over tien jaar dat wij hier vooruit kunnen. Maar je weet het nooit; we groeien nog altijd elke week, maar deze plek is dan ook heel bewust op die groei gekozen.”
Vandaag staan er ‘slechts’ een stuk of vijftig bezorgwagentjes op het grote buitenterrein van de Picnic Superhub in het Utrechtse industriegebied Lage Weide, maar dat kunnen – en zullen – er op korte termijn veel meer worden.
Lees ook: Websuper Picnic opent grootste hub van Nederland in Utrecht
Om die groei aan te kunnen, kiest Picnic voor een zo efficiënt mogelijke dagelijkse werkwijze. Dus besloot de spraakmakende online supermarkt, mede opgericht door serieondernemer Michiel Muller, de twee voormalige ‘hubs’ rondom Utrecht samen te voegen. ,,Voor ons is dit een stuk efficiënter omdat we vanuit één plek de hele stad kunnen bedienen in plaats van vanuit twee plekken. Onze grote vrachtwagens hoeven bovendien maar één locatie te bevoorraden, terwijl we ook de ritten van onze kleine vrachtwagentjes kunnen optimaliseren.”
Parkeerplek voor tientallen extra ‘EPV’s’
De kracht van deze plek zit hem vooral in de ligging, Lage Weide ligt op een bereikbare plek niet ver van de Utrechtse binnenstad én omliggende gemeenten, maar ook in de vorm van het vastgoed, zegt Posthumus Meyjes. ,,We hebben relatief weinig binnenruimte nodig, maar juist heel veel buitenruimte om onze EPV’s (Electric Picnic Vehicles, red.) te parkeren en te laden.”
Combinatie van goede locatie met 2700 vierkante meter oppervlakte binnen, twee vrachtwagendoks én een groot buitenterrein is lastig te vinden
,,In alle eerlijkheid was het heel lang zoeken naar de juiste plek”, legt Picnic’s ‘chef distributie’ uit. ,,De combinatie van een goede locatie met 2700 vierkante meter oppervlakte binnen, met twee vrachtwagendoks én een groot buitenterrein is lastig te vinden. We waren verbaasd dat we zo’n pand konden vinden in Lage Weide. Maar minstens zo onbelangrijk is dat we hier voldoende ruimte hebben voor bezorgers om pauze te houden, om te tafeltennissen en een leuke tijd te hebben. Er zit meer dan 400 vierkante meter kantoor in.”
Beluister hier de podcastSleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren
Nieuwbouw soms de betere optie
De Superhub diende voorheen als locatie van de in 2022 failliet verklaarde bezorgdienst Red Je Pakketje, maar nu is het Picnic dat er de toekomst omarmt. Wat zijn de grootste uitdagingen bij zo’n overstap, waarbij je meteen veel grootschaliger te werk kunt gaan?
,,De grote truc is dat de klant daar niks van merkt. Dus vanuit welke plek we ook bezorgen, de ervaring voor de klant moet hetzelfde zijn. Elke bezorger moest vanmorgen weg vanuit de oude locatie en eindigde zijn ritje in deze nieuwe locatie. Dan moet je interne communicatie op orde zijn. En de vrachtwagens moeten hier naar het juiste pand toe komen. En de navigatie moet correct zijn aangepast, en de mensen van beide teams moeten allemaal hun plek hebben. Dan heb je het toch over meer dan honderd collega’s.”
In het gesprek met Roland Tameling gaat Eduard Posthumus Meyjes in op talloze andere onderwerpen die actueel zijn bij Picnic. Waarom is zijn bedrijf bijvoorbeeld bezig met nieuwbouw op twee andere locaties is Nederland, op welke manier kunnen de inmiddels iconische Picnic-autootjes nog worden verbeterd – en is een grotere opzet altijd beter dan een kleinschalige aanpak? Bekijk de hele aflevering voor alle antwoorden.